Van Osch: 'neuroscience is next big thing'

Van Osch: 'neuroscience is next big thing'
  • Algemeen
  • 23 jul 2015 @ 10:08
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • OnderzoekInnovatie

De term ‘neuromarketing’ verwijst volgens expert Huub van Osch naar marketing-denken waarin cognitie een belangrijke rol vervult. We zijn volgens hem intussen toe aan een volgende stap. Van Osch, die al in 2003 pionierde met hersenonderzoek naar verschillen tussen mannen en vrouwen en daarop cum laude afstudeerde aan de Erasmus Universiteit, zou anno 2015 liever van ‘neuroscience’ spreken. ‘Omdat hieronder veel meer begrippen zoals neuroadvertising kunnen vallen. Neuroscience zal een brug moeten vormen tussen de marketeers en de creatieven. Nu begrijpen beide partijen elkaar vaak niet en staan de disciplines nog te ver uit elkaar.’

De oude wereld richt zich volgens Van Osch veelal op het intelligentie quotiënt, van de consument terwijl de nieuwe neuroscience veel meer uitgaat van het EQ (emotionele intelligentie, red.). ‘Communicatie gebaseerd op de “klassieke marketing” hanteert nog termen als 50% of 70% korting terwijl de meeste consumenten helemaal niet vanuit de ratio beslissen en vaak niet zo snel kunnen uitrekenen waar al deze kortingen daadwerkelijk voor staan. In plaats van 50% korting, communiceren we in neuroadvertising bijvoorbeeld: "betaal nu de helft en laat de rest maar zitten". Die boodschap komt via een ander deel van het brein binnen en is daardoor veel effectiever. Het gaat dan dus meer over intuïtie en non-verbale communicatie.’

Vergeet de klassieke meet- en pre-test methodes en probeer het gevoel van de consument beter te voorspellen, stelt Van Osch. Neuroscience is daarvoor de panacee. Daarnaast kunnen we vaak niet zomaar 1/1 met de dezelfde boodschap naar zowel mannen als vrouwen communiceren. Het brein van mannen en vrouwen is heel anders georganiseerd en dit heeft grote invloed op het koopgedrag van beide seksen. ‘Circa 80% van de aankopen wereldwijd wordt door vrouwen gedaan of door wordt door vrouwen sterk beïnvloed. Een factor om rekening mee te houden.’

Van Osch is op dit moment bezig met de opzet van een nieuw social media platform dat in 50 landen gaat starten, waarin kennis van neuroscience een belangrijk rol speelt. Hij doceert over het onderwerp, geeft lezingen en geeft er binnenkort een boek over uit. Als creative-strategy director bij het Amsterdamse bureau Blahblahism is hij inhuurbaar voor advies. Hij start daarnaast als neuroscience-blogger op onze website. (PvWK)

Meer informatie is te vinden op de website van het bureau van Huub van Osch. 
 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken