[interview Archeon] 'Gek op geschiedenis'

[interview Archeon] 'Gek op geschiedenis'
  • Algemeen
  • 8 sep 2015 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Archeon in Alphen aan den Rijn noemt zichzelf een ‘museumpark’. MarketingTribune bracht een bezoekje aan het openluchtmuseum en sprak met bezoekers en met Monique Veldman, sinds 1999 managing director van het park en verantwoordelijk voor de marketing: ‘Archeologie, geschiedenis, educatie en vermaak staan voorop

De kerndoelen van Archeon zijn educatie en vermaak en het positioneert zichzelf dan ook als een kruising tussen een museum en een attractiepark. Het ‘museumpark’ wil een zo breed mogelijk publiek in contact brengen met 9000 jaar Nederlandse geschiedenis; van de prehistorie vanaf 8800 voor Christus, via de Romeinse periode tot aan de Middeleeuwen in de 15de eeuw. Managing director Monique Veldman ziet dan ook ‘collega’ openluchtmuseum in Arnhem als de concurrent.

De Grijze Jager
Archeon heeft ongeveer 100 medewerkers - drie ervan werken op marketing en communicatie - waarvan 40 fulltime en 60 parttime en een aantal zzp’ers. In het seizoen is er ook een behoorlijk aantal vrijwilligers actief. Het 10 ha grote park richt zich op vijf ‘doelgroepen’, te weten scholen met schoolreisjes, feesten en partijen, vergaderingen, familie- en verenigingsbijeenkomsten en natuurlijk de daggasten. Veldman: ‘Voor de verschillende doelgroepen profileren wij ons ook op verschillende kanalen. We zijn actief op Facebook en Twitter, met respectievelijk 5.000 fans en 3.000 volgers en sinds kort hebben we een nieuwe website voor onze verschillende doelgroepen met een interactieve rondleiding, zodat ook de gasten die nog nooit geweest zijn een indruk krijgen. We hebben ook een samenwerkingsverband met uitgeverij Gottmer, waarmee we onlangs voor de 5de keer zeer succesvol de Grijze Jager-dagen hebben georganiseerd waarbij ook de Australische schrijver van de populaire kinderboekenreeks John Flanagan aanwezig was.’

Kortingsacties
Het aanbieden van kortingen is ook een belangrijke tool om daggasten te verleiden tot een bezoekje. Veldman: ‘Wij versturen nieuwsbrieven naar onze gasten en doen regelmatig kortingsacties waarbij wordt samengewerkt met supermarkten en bijvoorbeeld de ANWB. Andere manieren om het park rendabel te houden zijn de winteropenstellingen. Archeon is dan actief met bijvoorbeeld themaweekenden over Sinterklaas, een midwinterfair en een ijsbaan. De horeca is ook een belangrijke bron van inkomsten en in het Klooster kunnen er het hele jaar door pannenkoeken worden gegeten vanaf 16:00 uur waarbij het park gratis toegankelijk is. And last but not least natuurlijk de souvenirverkoop.’

DE GASTEN
Op de subtropische - 25 graden en een mals regenbuitje - dag waarop ik het park bezocht was het alleen nog maar in de regio Noord zomervakantie. Dit betekende een overvloed aan schoolreisjes, maar de gladiatorengevechten in de arena trekken ook altijd genoeg ‘gewone’ daggasten:

Een jong stel van rond de 20 heeft 50 minuten gereden om het Archeon te bezoeken: ‘Wij komen al voor de 3de keer en we blijven komen, want wij zijn gek op geschiedenis en je stapt hier echt terug in de tijd. Nadat we besloten hadden te gaan, zijn we op zoek gegaan naar kaartjes met korting, dit keer via de ANWB.’

De Amsterdamse ouders met zonen Boris (8) en Len (4) zijn ook trouwe bezoekers. Zij staan op een camping in de buurt van Alphen aan den Rijn en ‘betalen nooit het volle pond voor kaartjes’. Vorig jaar werd er gespaard voor korting bij Jumbo en dit jaar hebben zij een abonnement van Julianatoren inclusief korting bij Archeon. ‘Er is hier veel te doen en - heel belangrijk - er staan nergens rijen en is het ergens toch druk dan kun je makkelijk switchen naar een andere activiteit.’ Een nadeel was dat het deze dag nog niet volop hoogseizoen was, waardoor niet alle huisjes bemand waren, er minder activiteiten waren en niet alle horeca open was: ‘Maar er was genoeg te doen en te zien hoor en nu is het wachten op het gladiatorengevecht in de arena, want voor die tijd willen de jongens echt niet weg.’

Ook opa’s en oma’s brengen graag een bezoekje aan Archeon, vaak met kleinkinderen, maar deze opa uit Zeeland was er met kinderen en kleinkinderen van 11, 9 en 6 jaar uit Zaandam; een ontmoeting in het midden dus. Ian van 6 vindt Archeon geweldig omdat hij ‘lekker kan klimmen en alles mag’. Kleindochter Noa van 11 is gewoon ‘gek op geschiedenis’. Ook opa kwam aan kaartjes via de Jumbo-actie nadat hij enthousiast was gemaakt voor Archeon door zijn andere dochter. Hij vindt het park geweldig met prima faciliteiten en is zeker van plan nog eens met gasten terug te komen.

CIJFERS ARCHEON
In 2014 323.000 bezoekers (Efteling 4,4 miljoen)
10 ha groot (Efteling 200 ha)
Entree kost € 18,40 (Efteling € 34)
Plek 49 in de Top-50 Dagattracties 2014 van het NBTC (Efteling 1)

  Dit artikel stond in MarketingTribune 14, 25 augustus 2015.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken