MarketingTroonRede 2015: een pleidooi voor Copernicaanse marketingomwenteling?
- Algemeen
- 10 sep 2015 @ 10:15
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- OnderzoekMarketingEvenement
- 10 sep 2015 @ 10:15
- Redactie MarketingTribune
Een week voor Prinsjesdag organiseerde Stichting MarketingTroonrede in samenwerking met MarketingTribune een nieuw en spraakmakend event: de MarketingTroonrede. Uiteraard is het streven om deze troonrede, speciaal voor marketeers en ceo's en gebaseerd op onderzoek door Trendbox, een langdurige traditie te laten worden. De eerste MarketingTroonrede werd dinsdag 8 september uitgesproken door Robert van Houten, ceo Agu holding en Agu bv. Het thema voor 2015 was de relevantie van de marketeer door de ogen van de directie. Een aantal prominente namen binnen de marketing geven hun reactie op deze troonrede.
Lodewijk van der Peet, managing director BeyenMeyer maakte er 'liedje' over:
Een keer trek je de conclusie
Een merk ik een illusie
Een merk is een droom
Een pakketje schroot, met een dun laagje chroom
Beste meneer Van Houten, het is nooit anders geweest en ik zie het ook niet veranderen.
Laten we er vooral niet over somberen, dat bedreigt de glans van ons mooie vak.
Rupert Parker Brady, juryvoorzitter Dutch Marketing Awards 2015: 'Het klopt dat in een ideale wereld de marketeer niet 'de bedrijfsleider' is van het merk, maar 'de klantdeskundige', die als poortbewaker optreedt die de belangen van de verschillende klantengroepen vertegenwoordigt naar alle betrokken afdelingen en functies binnen het bedrijf.
Graag verwijs ik naar het jaarlijks Marketing Trendonderzoek van Berenschot en MarketingTribune, dat sinds 2008 wordt uitgevoerd. Wat blijkt? Een van de grootste trends waar marketeers prioriteit aan geven is 'klantgerichtheid'.
De praktijk is weerbarstig. En dat heeft naar mijn oordeel te maken met het feit dat marketeers vaak vergeten dat zakelijke klanten, consumenten en shoppers ook mensen zijn. Het draait niet langer om B2B of B2C maar om Human2Human. Merken worden gecreëerd door mensen en hebben bestaansrecht bij de gratie van mensen.
Ik ben het dus niet eens met de conclusie in de MarketingTroonrede dat marketeers het verschil gaan maken met Big Data, ook al maken ze daar een hun 'eigen data' van. Dat is mij te klinisch. De focus zou moeten komen te liggen op het verzamelen van 'small data', die een goed beeld geven van wat mensen verwachten van mensen die een merk vertegenwoordigen. Het draait daarbij om een intelligente dialoog en oprechte belangstelling vanuit een intrinsieke motivatie om als merk het verschil te maken.
En of marketing dan weer een echte topfunctie wordt in bedrijf vind ik bijzaak. Naar mijn oordeel dient de ondernemer, eigenaar of directie van een bedrijf ten alle tijde eindverantwoordelijk te zijn voor het merkverhaal.
Paul Moers directeur van PM.SMS: De marketing van morgen kan alleen gedaan worden door marketeers die zichzelf niet vooropstellen, maar de klant. Klanten willen gehoord worden en vooral begrepen worden. Reactiesnelheid gaat cruciaal worden want voor je het weet is een ander je voor. Het is tijd voor waarmaken want mooie praatjes worden danzij social media meteen doorgeprikt.
Kristof De Wulf, ceo Insites Consulting: Volgens een studie van Havas Media Group (Meaningful Brands) zou de meerderheid van de wereldbevolking zich er niet aan storen, mocht 73% van alle bestaande merken verdwijnen. De reden is eenvoudig: merken zijn te egocentrisch. Indien merken willen relevant blijven in de toekomst, hebben ze er alle belang bij minder tijd te besteden aan het bedenken van nieuwe merkoplossingen en meer tijd aan het begrijpen van consumentenproblemen. Deze MarketingTroonRede maakt op terechte en overtuigende wijze een pleidooi voor een Copernicaanse marketingomwenteling waarbij de consument opnieuw in het centrum wordt gebracht van het marketing denken en doen.
Hans Molenaar, Beeckestijn Business School: De enige oplossing voor bedrijven en organisaties om te overleven is te stoppen met silo-benadering en de regie over de klantbeleving binnen de organisatie ergens te beleggen. Een herziening van de marketingfunctie lijkt me onvermijdelijk. Als verantwoordelijke van een organisatie zou ik hier niet te lang mee wachten.
- onderzoek
- Lodewijk van der Peet
- marketing
- MarketingTroonRede
- Hans Molenaar
- Rupert Parker Brady
- Kristof De Wulf
- Paul Moers
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing