Beste trendvoorspellers bekendgemaakt tijdens TWOTY awards 2015-2016 i.s.m. Accenture

Beste trendvoorspellers bekendgemaakt tijdens TWOTY awards 2015-2016 i.s.m. Accenture
  • Algemeen
  • 30 okt 2015 @ 10:59
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • PersonaliaAwards

De organisatie van de TWOTY Awards promoot dat wij onze blik op de toekomst moeten verruimen en is dus altijd op zoek naar nieuwe visies op gebied van trends en mogelijke toekomsten. De TWOTY Awards worden georganiseerd door SecondSight, een instituut waar diverse trendwatchers, trend forecasters en futuristen hun visie en kijk op de toekomst delen. Wat zal de komende jaren belangrijker worden en waarom? En welke ontwikkelingen zijn voor 2016 And Beyond relevant? Een onafhankelijke jury benoemde zojuist de beste trendvoorspellers van nu op de Accenture Innovation Awards in de Fabrique te Utrecht. Hier de complete uitslag.


'Innoveren en werken aan de toekomst zijn doelen die wij steeds vaker horen. Meer mensen dan ooit tevoren werken aan innovatie en dus met de toekomst’, zegt Andrea Wiegman, oprichter van de TWOTY Awards, ‘maar toch is de toekomst complexer dan zo één, twee, drie lijkt. En innoveren zonder visie of kijk op trends kan verkeerd uitpakken. Wij vinden het belangrijk om meerdere visies naast elkaar te leggen zodat mensen een eigen visie kunnen ontwikkelen.’


De TWOTY Awards werden dit jaar uitgereikt op de Accenture Innovation Awards, op 30 oktober 2015. Lees hier meer over de TWOTY en doelstelling ervan. En dit zijn de winnaars van de TrendWatcher of The Year Awards 2015/2016...:

TRENDWATCHER OF THE YEAR: Guido van de Wiel / Wheel Productions with Expelling sheer-cultural habits
Uit het juryrapport: 'Guido brengt in zijn inzending mens en technologie, twee thema’s samen die bij veel van de inzendingen central stonden samen. Door een nieuw paradigma voor te stellen, het natural-cultural paradigma, overstijgen we de huidige ‘one size fits no one’ met ‘variation fits everyone’.

Andere nominees: Jacqueline Wolfs (Birds&Wolves), Sander Duivestein
Juryleden: Joost Augusteijn (Rabobank), Thecla Schaeffer (G-Star), Chris Collet (BMW Groep Nederland); Suzan Krabben (Unobvious)

FORECASTER OF THE YEAR: Truus Dokter / It Fits! Forecasting with Start-Up!
Uit het juryrapport: 'Start-Up! geeft een breed inzicht in wat ons te wachten staat in 2016 & Beyond. In haar goed gestructureerde rapport vertaalt Truus maatschappelijke observaties naar kleuren, materialen en producten. Meest inspirerend vond de jury de idee “Magic lasts longer than Money.”'

Andere nominees: Carlos Cuellar Brown (US), Yang Design (China)
Juryleden: Stephan van Bolderik (Fusement); Jeffrey Prins (Stichting Doen!);
Esther Muller (freelance fashion journalist); Derk Schneemann (Verhaert);
Harriet Calo (freelance fashion editor)

FUTURIST OF THE YEAR: Rachel Armstong / Professor of Living Architecture with Black Sky Thinking
Uit het juryrapport: 'Rachel Armstrong weet hart en hersenen te beraken door met een specifieke optimistische, ja zelfs positieve visie op de toekomst te komen. Een visie die eens breekt met het back to the past paradigma van veel ons bekende visies. Bij oppervlakkige lezing kan een puur op science fiction gebaseerde denktrant worden vermoed. Armstrong gaat echter vele stappen verder en ontwikkelt haar visie middels experimenten die voorstelbaar zijn, maar niet voorspelbaar. In Black Sky Thinking zet Rachel aan tot groots denken over de toekomst. We moeten vooral ook buiten de kaders denken. Bijvoorbeeld door over te gaan op ‘living architecture’ ofwel bouwen met levende materialen. Het voorbeeld van ‘The Future Venice Project’ waarin gebruik gemaakt wordt van protocellen om de fundering van Venetië te versterken illustreert het innovatieve denken goed, en geeft de lezer een handvat.'

Andere nominees: Justien Marseille (The Future Institute)
Juryleden: Pieter Paul van Oerle (Accenture Nederland); Eduard de Visser (Port of Amsterdam); Antoinette Hoes (DDB and Tribal Worldwide)

UPCOMING TALENT OF THE YEAR: Delany Boutkan with Present
Uit het juryrapport: 'De vier genomineerden zijn allen heel boeiend. Hun research en approach waren telkens inspirerend voor ons oude rotten, haha. De keuze was niet eenvoudig, maar uiteindelijk was er een iemand die telkens naar voor kwam en dat is Delany Boutkan.
Als een designer en onderzoeker gelooft ze dat design een methode is om te speculeren over mogelijke toekomst scenario’s, voor zowel de designer als de consument. “What if time related objects would bring the user back to the duration of time by emphasizing their own rhythms of life.” In het Second Sight netwerk is het onderwerp tijd regelmatig een issue geweest voor toekomst ideeën. We spelen immers met tijd, waarbij verleden, heden en toekomst soms heel fluid zich gedragen. Goed om te zien dat een jonge generatie zich hier ook mee bezig houdt. Delany haar werk is abstract, maar ze is wonderwel reeds in staat om op een heel duidelijke manier haar statements te plaatsen en te vertalen naar verschillende tijdsperspectieven, generaties, markten, … In haar reactie op onze vragen gaf ze duidelijk aan inzicht te hebben in haar kwetsbare stukken van haar onderzoek. Haar openheid maakt haar bijzonder sterk. Haar ideeën als het luisteren naar iemands hartslag verfrissend en verrassend. De jury gelooft dat Delany het talent heeft om morgen haar werk voor een breder publiek te brengen en met design tevens de toekomst mee vorm te geven … en daarom is zij voor ons Upcoming Talent of the Year. Proficiat!'

Andere nominees: Steven van den Haak, Sanne Visser, Silvia Naber

Juryleden dit jaar van alle awards zijn de winnaars van de vorige TWOTY: Tom Palmaerts, TWOTY 2013-2014 (TrendWolves); Sara Peluso, Trend Forecaster 2013-2014 (Studio Monomio Milan); Yori Kamphuis, Futurist 2013-2014 (CoBlue); Paulien Routs, Upcoming Talent 2013-2014

Op Twitter is de ceremonie te zien en is meer info te vinden via hashtags #TWOTY1516 en #2016AndBeyond  
(PvWK) 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken