[Marketing en Technologie Event 2015] 'Losse systemen doen tegenwoordig niet meer genoeg voor je organisatie'
- Algemeen
- 24 nov 2015 @ 15:35
- Link
-
Lisette Gerbrands
Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
BBP Media - MarketingTribune - Customer Journey
- 24 nov 2015 @ 15:35
- Lisette Gerbrands
'Het is niet zozeer de truc om op telefoon en tv tegelijk te komen, maar het gaat er veel meer om dat je zichtbaar bent op de voor de consument relevante momenten. Het is lastig om eruit te springen als organisatie met de boodschappen die je hebt of om de communicatie die je wil voeren boven andere organisaties te laten uitstijgen. De drive om dit te kunnen doen is waar we ook veel onderzoek naar doen. Zoals bijvoorbeeld in de Benelux, waar we allerlei ceo’s en cmo’s vragen, waar zijn ze mee bezig qua digital marketing. Wat doe je met digitale kanalen? Iedereen houdt zich ermee bezig en vindt het belangrijk. De notie dat we het belangrijk vinden om de boodschap goed te krijgen leeft bij iedereen', begint Boris Leenaars, Solution Architect bij Sitecore, zijn sessie op het Marketing & Technologie Event op dinsdag 24 november.
Leenaars: 'In 2016 is het overgrote deel van de bedrijven ermee bezig om de juiste tone of voice te voeren en de juiste consument te bereiken. Maar toch zijn we allemaal onafhankelijk van elkaar bezig en dat heeft drie redenen:
1. Toepassing van technologie: je moet je systemen aan elkaar durven en kunnen "knopen". Losse systemen doen tegenwoordig niet meer genoeg voor je organisatie. Dat is één van de oorzaken waarom we er wel mee bezig zijn, maar nog niet zijn waar we willen zijn.
2. Onze kennisschat: deels veroorzaakt door de technologie. Juiste boodschap, juiste kanaal voor de juiste persoon. De juiste context is super lastig, maar hartstikke noodzakelijk.
3. Het produceren van de content: de juiste content maken is een vak apart en wordt nog lastiger wanneer je dit wil combineren met het in de juiste context plaatsen. Deze twee factoren moeten samen komen wil je succes hebben.
Touchpoints
Volgens Leenaars heeft de consument overal context, in alle touchpoints die hij raakt. Denk aan een banner, het bezoeken van een website, een kassasysteem of emails die hij ontvangt. Wanneer je deze touchpoints als bedrijf niet met elkaar verbindt dan wordt het lastig om daadwerkelijk bij de klant de juiste boodschap te brengen. Context zit dus overal en dit moet je ook overal gebruiken.
'Om context marketing goed tot stand te kunnen brengen heb je een aantal zaken nodig, zoals:
1. Content Management: creëer engaging web en mobile devices-ervaringen. Commercie kan hier niet los van staan. Het lostrekken van commerce en content werkt dus helaas niet meer.
2. Contextuele intelligentie: customer data is disconnected. Alles wat je weet over je consument is gefragmenteerd in je organisatie en wanneer je deze data kunt verbinden, dan pas kun je betekenisvol zijn voor de organisatie. En voor de consument. Je moet dus zorgen voor een eenduidig en helder klantbeeld.
3. Create contextuel shopping experiences: intrinsieke en extrinsieke behoefte van de klant moet gekoppeld worden aan de productinformatie. Wat voor apparaten gebruikt een consument bijvoorbeeld?Personalisatie is bij benadering van de klant van belang. Hiervoor is het verzamelen van data van de klant en dit aan elkaar koppelen essentieel', zegt Leenaars.
Multidimensionale segmentatie
'Het uitvoeren van segmentatie zorgt ervoor dat je een voordeel realiseert van alle data van je consument waarover je beschikt. Deze segmentatie en communicatie hoeft niet zozeer zwartwit te zijn en mag zich best in grijs gebied bevinden of enige overlap hebben. Het uitgangspunt is om de data te plaatsen in de juiste context en daarna deze te koppelen aan het passende kanaal, of meerdere kanalen.'
Optimalisatie, targetting en testen
'Voor een goede optimalisatie moet je gaan testen. Wat test je dan? Alles! Wees niet reactief, maar proactief om te achterhalen in welke context de consument heeft ontvangen en in welke context dit het ‘beste’ wordt ontvangen zodat je bij een volgende keer dit weer zo in kunt zetten. Het is dus belangrijk om een goed inzicht van alle klantdata te hebben in goede systemen. Verder is het noodzakelijk om te weten via welk kanaal en welke locatie de data van je consument afkomstig is.'
Leenaars sluit zijn sessie af met het advies 'Start small, but DO start.'
-
Lisette Gerbrands
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
- Website:http://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing