[interview] LND Media wil zijn waar potentiële kijkers zijn

[interview] LND Media wil zijn waar potentiële kijkers zijn
  • Algemeen
  • 23 aug 2016 @ 01:01
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • TrendsTelevisieproductie

‘Er wordt gezegd dat lineaire tv-kijktijd terugloopt en dat geloof ik zeker’, zegt Ellen Danhof. Zij is opgeleid als schrijvend journalist en werd via een loopbaan bij de televisie succesvol beeldmaker met het haar eigen productiebedrijf LND Media. Tijd voor een nieuwe koers, zoals voor alle Nederlandse beeldproducenten die de smartphone, het uitgesteld kijken en opkomst van YouTube niet is ontgaan. Hier het complete interview met Danhof, waarvan een voorpublicatie staat in de print-editie MarketingTribune over TV, die vandaag verschijnt.

1. Kun je jezelf kort introduceren.
Mijn naam is Ellen Danhof. Opgeleid als schrijvend journalist ben ik via een loopbaan bij de televisie als eindredacteur, afdelingsleider en vervolgens managing - en commissioning editor bij de omroep in vaste dienst nu als zelfstandig ondernemer mijn eigen productiebedrijf 'LND Media' gestart. 

2. En je bedrijf ook graag. Wat doen jullie precies? En hoeveel fte?
LND Media maakt documentaire’s, televisie, online series voor mobiele platforms, corporate- en branded content voor bedrijven. Wij zijn een productiehuis nieuwe stijl en onderscheiden ons door klanten naast relevante film, tv- of video-content door middel van social PR, of content marketing, ook van high impact te voorzien. Berichten in kranten, tijdschriften, online, op de radio en via social media die een buzz rondom onze programma’s creëren en aan de voorkant al het nodige denk- en regelwerk met bijvoorbeeld de juiste fotografie vergen. Investeerder achter LND Media is mediaondernemer René Stokvis, bekend van diverse medische programma’s, gameshows en titels als Te Land, ter Zee en in de lucht

Persoonlijk heb ik als journalist een voorliefde voor onderwerpen met een rauw randje. Voor arena’s die niet eenvoudig te betreden zijn, zoals de NPO3-serie Jojanneke in de prostitutie waarvoor we een jaar lang intensief met politie en justitie-, maar ook met ex-pooiers en vele prostituees samenwerkten op het onderwerp mensenhandel. Tegelijkertijd vind ik de productie van een commercial voor een technologisch bedrijf van anderhalve minuut gezien alle creativiteit en vakmanschap die zo’n productie vergt, ook een enorme uitdaging. Op dit moment hebben we zo’n 4 fte, met daar omheen een grote schil aan vaste freelancers met wie we op verschillende projecten werken. Elk project vergt immers weer andere deskundigheid en zo kan je telkens met de beste mensen op een project werken. 

3. Er wordt gezegd dat lineaire tv-kijktijd terugloopt. Eens? Wat is jullie antwoord op deze trend?
Er wordt gezegd dat lineaire tv-kijktijd terugloopt en dat geloof ik zeker. Ik heb drie zonen tussen de 10 en 14 jaar en die kijken vooral online videos en films. Ook RTL-directeur Bert Habets vertelde tijdens het Mediapark Jaarcongres eind juni dat hij deze trend -afname lineair kijken- ook in de voor RTL relevante doelgroep 20-49 blijft zien. Reden dat er sterk gefocust wordt op nieuwe initiatieven. Aan de andere kant zie je dat zenders als RTL4 en NPO1 op het geheel aan platforms nog steeds behoorlijke marktaandelen halen en dat de dagelijkse kijktijd met ruim 3 uur per dag onverminderd groot blijft. YouTube, Netflix en Snapchat (21 miljoen bezoeken in het eerste kwartaal van dit jaar) blijken booming, net als live-streaming dat nu vanaf festivals al veel gebeurt. Als een partij als de NOS actief op een mobiele tool als Snapchat inzet, dan kan je bijna niet anders concluderen dat dit ook een actie is, ingegeven door daling van lineair kijken. En: zorgen dat je tijdig alternatieven ontwikkelt om deze dalende trend te kunnen compenseren.  

Ons antwoord op deze tendens is proberen te zijn waar potentiële kijkers zijn. Naast televisie, investeren wij ook in de ontwikkeling van online series als bijvoorbeeld Te vroeg geboren, een serie over piepkleine, te vroeg geboren baby’s op de IC Neonatologie van het AMC. Gewoon door de gebruikers van het mobiele platform LINDA.tv te bekijken op het moment dat het hén uitkomt. Daarnaast proberen wij via grootscheepse social media campagnes als bijvoorbeeld Thunderclap -een platform waarbij genodigden hun social media account aan jouw boodschap/trailer kunnen koppelen waardoor deze op een vaste tijd in één keer door tientallen of honderden personen tegelijk wordt gedeeld en al snel trending topic wordt- ervoor te zorgen dat kijkers weten wanneer ze ons programma waar op televisie vooral niet moeten missen... Daarnaast maken wij vrijwel altijd een trailer, zorgen we voor goeie persberichten, online, soms deelbare informatie en foto’s zodat het voor diverse media ook aantrekkelijk is om onze serie of boodschap een mooi platform te bieden.

Omdat de tv-markt druk bezet is en de concurrentie groot, gaat LND Media zich komend jaar naast bijvoorbeeld productie van documentaires als ‘De Schaduw van de Ramp: 15 jaar na 9/11’ ook richten op nog meer corporate en branded content. Dat doen we onder andere door een intensieve samenwerking aan te gaan met Salesmanager Harm Oljans van GRP TV. Harm is op zijn vakgebied enorm ervaren en heeft een groot zakelijk en non-profit netwerk. Wij hebben jarenlange televisie- en media-ervaring, dus van deze combinatie verwacht ik veel. 

4. Is het veranderend kijkgedrag volgens jou vooral een kwestie van nieuwe dragers zoals de smartphone? Of andere oorzaak?
In 2015 zijn In Nederland tijdens het eerste kwartaal van dit jaar maar liefst 10 miljoen connected devices verkocht. Op dit moment schijnen we per persoon maar liefst 3,6 apparaten te hebben. 93% van alle jongeren tussen de 13 en 17 heeft een smartphone en gebruikt dit mobiele scherm voor veel video en een een beetje tv. Er zijn dus zeker veel nieuwe dragers bijgekomen en daarmee lijkt de wereld van één scherm inderdaad voorbij. Maar: de afname komt natuurlijk niet door nieuwe dragers en heeft vooral te maken met de kopers ván deze dragers. Blijkbaar willen wij tegenwoordig overal en altijd online kunnen zijn, en dan ook nog op de device van onze keuze. Een flatscreen tv, die neem je niet eenvoudig mee het café of de trein in. Bovendien drink jij misschien liever een biertje als jouw favoriete programma wordt uitgezonden. Geen enkel probleem toch, als je weet dat je dit op een later moment eenvoudig kunt terugkijken? Veel studenten hebben tegenwoordig ook geen tv meer. Vinden ze ontsierend in hun sober ingerichte kamer, of gewoon niet nodig omdat tablet en mobiel bij het terugkijken ook prima volstaan.

5.  Vergt dit andere kijkgedrag (vooral onder jongeren) ook andersoortige content? Hoe gaat LND Media daarmee om?
Ander kijkgedrag, met name onder jongeren, vergt zeker andere content. Meisjes vloggen vaak ‘ter inspiratie’ en ‘mooi om naar te kijken’-items. Jongens houden daarentegen vooral van ‘grappige’ videos/. En alle jongeren houden van ‘more immersive’, oftewel meeslepender, van persoonlijk (dicht op de huid) daarom zijn veel YouTube-vloggers ook zo populair, en van dingen die eindig zijn. Neem een live-stream vanaf een festival. Dat heeft een heel duidelijk begin en einde. Daarnaast timmert een online merk als Vice hard aan de weg op de jongvolwassenen markt qua mediagebruik. Met spraakmakende en inhoudelijke videos/docu's, gefinancierd door eigen bronnen lijken zij als geen ander te weten wat millennials tussen de 18 en 35 graag zien. Samenwerkingsvormen tussen nieuwe mediapartijen als deze en traditionelere lijken dan ook niet oninteressant.

Door het toegenomen online kijken, lijkt de spanningsboog spanningsboog van deze videos wel steeds verder te dalen. Voor een aankondiging ligt deze rond de 1,5 minuut, maar dat geldt dan ook voor een corporate video van een bedrijf bijvoorbeeld. Na deze tijd voel je de aandacht gewoon inzakken, daar moet je als maker dus op produceren. Ellenlange bedrijfsfilms zijn uit. Een andere trend is dat veel bedrijven wel degelijk hun boodschap willen promoten, maar steeds vaker zelf samen met een producent content gaan produceren om die vervolgens ook vanaf een eigen platform te gaan zenden. Een interessante tijd die enorm in beweging is en dus goed voor een productiebedrijf als LND Media  

6. Waarom moet een marketeer bij jullie aankloppen? In plaats van bijvoorbeeld bij een reclamebureau?
Omdat wij met onze tientallen jaren ervaring in zowel televisievak als schrijvende pers de unieke combinatie bezitten tussen een boodschap naar het best mogelijke film- of videoscript vertalen én deze vervolgens ook nog eens over de bühne weten te brengen met wervende teksten, trailers en andere videos die we zelf schrijven of produceren. Omdat ik zelf jarenlang journalist was, ook in de actualiteitenhoek, weet ik precies wat andere journalisten van kranten, tv-rubrieken, vrouwen- of vakbladen interessant vinden. Ik heb immers ook aan die kant van de tafel gezeten. Daarnaast staan al deze redacties budgettair onder druk en vinden ze het prettig als je meedenkt aan voor hun blad of online magazine relevante content. Dat vind ik ook leuk om te doen. Als je iets moois oplevert, wil je als producent ook dat het goed wordt opgepikt en bekeken. 

7. Jullie hebben een documentaire gemaakt over 15 jaar na 9/11. Is dit in opdracht? Vrije productie? Wat is het verdienmodel?
Op de ochtend van dinsdag 11 september 2001 boren zich twee vliegtuigen in de Twin Towers van het World Trade Center in New York en een ander vliegtuig in het Pentagon, in de buurt van Washington D.C. Bij de aanslagen, opgeëist door Al Qaida, komen bijna drieduizend mensen om. 9/11 heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de hele wereld. Precies vijftien jaar na dato zendt KRO-NCRV de documentaire De Schaduw van de Ramp: 15 jaar na 9/11 van producent LND Media uit waarin regisseur Roel van Dalen met vier Nederlandse New Yorkers en een Vlaamse terugblikt op deze fatale dag en de jaren daarna. Allemaal hebben zij de ramp van dichtbij meegemaakt. De Schaduw van de Ramp is een indringende documentairefilm over de blijvende littekens die de iconische aanslag in het hart van Amerika heeft veroorzaakt. Zelfs 15 jaar later is de impact nog altijd niet volledig vast te stellen. 

Jurriaan Veth, manager van het uitkijkpunt op de 107e verdieping van een van de Twin Towers, overleeft de ramp door een stom toeval. Chloé van Waeyenberge, werkzaam op het Belgische consulaat, ziet het eerste vliegtuig vlak boven haar hoofd voor het zich in de North Tower boort. Fotograaf René Clement probeert in de buurt van de rampplek, het latere Ground Zero te komen, waar iedereen juist vandaan vlucht. Journalist David Hammelburg gaat hard aan het werk om de ontzetting en de emoties vooral maar niet te voelen. Consul-generaal Bob Hiensch probeert duizenden Nederlanders te traceren, terwijl het telefoonverkeer in New York is lamgelegd. 

De Schaduw van de Ramp volgt de hoofdpersonen op dezelfde route die zij op 11 september 2001 aflegden. De mozaïekfilm schetst hun reflecties op de aanslagen en de uiteindelijke gevolgen, in een aangrijpende mix tussen heden en verleden. De documentairefilm toont ook de fundamentele veranderingen in de Amerikaanse samenleving, in gang gezet door de aanslagen van 9/11. We komen Amerikanen tegen, waaronder Mohammad Razvi, die onvermoeibaar strijdt tegen discriminatie. En conciërge Dino die de zwarte wolk boven de zuidpunt van Manhattan nog altijd kan zien. ‘It was a cloud straight from hell’. De hoofdpersonen vertellen over onverdraagzaamheid, gevoelens van onveiligheid en het belang van vergeten en vergeven. 

De film is niet in opdracht gemaakt. Wij hebben bij KRO-NCRV ons filmplan voor deze documentaire ingediend. Jelle Peter de Ruiter en Yolande van der Blij van de Documentaire-afdeling van KRO-NCRV waren vrijwel meteen enthousiast en hebben netmanager Gijs van Beuzekom van NPO2 gevraagd om plaatsing op zijn zender. Dit bleek het goede idee op de juiste plek waarvoor deze zender altijd ruimte houdt. Vrij snel kregen wij dan ook een ‘go’ en het bijbehorende budget om de productie in New York voor de NPO ook daadwerkelijk te gaan draaien. De Schaduw van de Ramp: 15 jaar na 9/11 wordt op zondag 11 september om 21.05 uur uitgezonden bij de KRO-NCRV op NPO2. Meer informatie over de film en andere activiteiten van LND Media kun je vinden op: www.lndmedia.nl.

(PvWK)


   Ellen Danhof (fotografie: Andy Astfack)    

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken