Mark Tungate over Epica Awards 2016: 'Dance your socks off'

Mark Tungate over Epica Awards 2016: 'Dance your socks off'
  • Algemeen
  • 11 okt 2016 @ 16:08
  • 12222 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewReclameAwardEvenementInteractie

Drie redenen om eens met Mark Tungate, editorial director van de Epica Awards, om de tafel te gaan. De internationale reclameprijs viert dit jaar zijn dertigjarig jubileum en de uitreiking vindt plaats in Amsterdam. En oja, op donderdag 17 november kunt u Tungate aantreffen met vlinderdas om. Een korte voorbeschouwing over verwachtingen, voorbereidingen en de feestelijke uitreiking van de Epica Awards 2016, dit jaar gehouden in Club Panama.

Hoe moeten we uw rol als editorial director precies voor ons zien?
Nou, laat ik beginnen te zeggen dat ik niet meedoe met jureren- mijn rol is volledig onpartijdig. Ik ben echt een host, feitelijk is het dus mijn taak om alle jury-leden te verwelkomen, ze te instrueren en discussies over de awards te moderaten. Daarnaast moet ik goed op de tijd letten, gezien de talloze nominaties die de jury moet behandelen binnen drie dagen. 
Dit jaar hebben we ook een jury president, ik mag met trots zeggen dat dit Norman Pearlstine is, vice chairman van Time Inc. Hij zal de Grand Prix jury-debatten leiden en heeft daarin de laatste stem.

Hoe staat het met de voorbereidingen? Any news?
Zeker! Aangezien het onze dertigste verjaardag is, gaan we de allereerste Epica Grand Prix-winnaar (1987) het podium op trekken: Paul Weiland, director van de film Points of View voor The Guardian. 
Het andere grote nieuws is dat we dit jaar voor het eerst een Design Grand Prix hebben gelanceerd, vanwege het gigantische aantal designbureaus dat voor een Epica is genomineerd.

Hoe gaat het Epica Award-boek er dit jaar uitzien?
Nou, het zal ongetwijfeld ingaan op de geschiedenis, maar aangezien de content van het boek inhoudelijk wordt samengesteld door prijswinnaars, is het voor mij nog altijd een mysterie. Het editten van het boek is van december tot april mijn taak. Persoonlijk was ik erg tevreden met Boek 29, dat afgelopen september is uitgekomen - met onder meer een interview met Bars Korsten van J. Walter Thompson Amsterdam, die vorig jaar de Digital Grand Prix heeft gewonnen. 

Waarom vinden de Epica Awards dit jaar eigenlijk in Amsterdam plaats?
Nou, omdat we de juryleden afkomstig zijn uit zestig verschillende handen, hebben we gekozen voor een aantrekkelijke en interessante stad. Amsterdam is echt een 'creative hub'. Daarbij is het goed bereikbaar en spreekt iedereen er Engels. Het is simpelweg de ideale stad.

Zijn er cases dit jaar waarvan u hoge verwachtingen heeft?
Nou, we ontvangen nog steeds aanmeldingen en dat zijn er een hoop. Ik heb nog geen tijd gehad om ze allemaal te bestuderen. Maar los daarvan houd ik mijn mening liever voor mijzelf, aangezien ik de jury niet wil beïnvloeden. Ik hoop dat er veel Nederlandse cases zullen winnen, want het is altijd mooi om tijdens de uitreiking lokaal talent te mogen feliciteren. En Nederland kent een groot aantal mooie bureaus. 

Waarom vindt u dat onze lezers naar de uitreiking moeten komen, op donderdag 17 november in de Panama? 
Nou, om te beginnen omdat ze mij daar aantreffen met een vlinderdas om, want ik ben master of the ceremonies! Even serieus: ik kan je beloven dat het meer een party dan een awardshow wordt. We worden er eigenlijk ieder jaar beter in. Wat je kunt verwachten is een korte compilatie van het beste werk uit de afgelopen dertig jaar, het beste van dit jaar en daarna 'you can dance your socks off', want Panama is natuurlijk ook een nachtclub.

Wilt u tot slot nog iets kwijt?
Ja, ik wil nog even zeggen dat Epica meer is dan 'the only creative awards judged by journalists'. Het is dé plek waar journalisten en creatieven tezamen komen. Dat is ook de reden dat we de Creative Circle organiseren, overdag op donderdag 17 november in de Panama. Daar komen sprekers als Barry Wacksman van R/GA en Stéphane Xiberras van BETC. Ik zie de Epica dus niet als louter een reclameprijs, maar als een merk dat creatief en journalistiek promoot en support.  
 

De inzendingen voor de Epica Awards zijn inmiddels geopend, ga hier naar toe voor meer informatie. 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken