Klaasen (Bugaboo): Naast technologie blijven emotie en intuïtie in marketing grote rol spelen

Klaasen (Bugaboo): Naast technologie blijven emotie en intuïtie in marketing grote rol spelen
  • Algemeen
  • 9 nov 2016 @ 16:00
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • MarketingEvenement

Dit is het tijdperk van de digitale marketing. Niet alleen van de marketing zelf, maar alles wat ermee samenhangt. De manier van werken, de structuur van het bedrijf, de communicatie met de klant en de rol van de marketeer. Op 24 november a.s. delen tijdens Marketing & Technology digitale professionals hun persoonlijke inzichten op de digitale revolutie. Madeleen Klaasen, cmo bij Bugaboo International bv, is een van de keynote sprekers. Er zijn nog kaarten te bestellen.

Marketing en technologie zijn steeds meer een eenheid. Hoe griezelig is dat eigenlijk?

Griezelig of niet, het gebeurt toch en er is geen weg terug. Het is wel belangrijk dat je vanuit je eigen core blijft denken en werken, en daar op een slimme manier techniek voor inzet. Maar ook dat je  durft te beslissen dat technologie niet altijd het antwoord is op vraagstukken. Bovendien is de definitie techniek nogal breed (net als marketing overigens). Dat marketing en techniek elkaar kunnen versterken is evident, maar niet ‘omdat iedereen het er over heeft.’ Het moet wel blijven kloppen.

 Ben jezelf voldoende digitaal onderlegd als marketeer? Waaruit blijkt dat?

Ook dit is een lastige vraag: wat is de definitie van ‘voldoende’ en wat is de definitie van ‘digitaal.‘ Ik ben op veel gebieden geen expert, maar heb wel een team van experts om me heen. Ik kan goed luisteren, leer snel en faciliteer vervolgens de teams om mij heen. Mijn kracht zit in het neerzetten van een heel sterk merk op basis van echte productinnovatie. Daarnaast hebben wij een unieke cultuur binnen Bugaboo die innovatie cultiveert. Dat geldt dus ook voor digitale innovatie. Ik word graag uitgedaagd, maar zorg vervolgens voor de balans. Intuïtie speelt bij Bugaboo nog steeds een grote rol en houdt data in balans.

Reageer eens op de stelling: Technologie maakt marketing uiteindelijk overbodig?

Daar geloof ik niet echt in. Technologie kan zeker faciliteren, maakt veel mogelijk wat voorheen onmogelijk was, zorgt voor heldere inzichten en helpt bij het maken van juiste beslissingen. Het helpt ook om snelheid en efficiency te creëren of nieuwe services toe te voegen en zo de waarde voor de consument te verhogen, maar emotie en intuïtie blijven een grote rol spelen. Dat is niet alleen voor een merk van groot belang, maar ook voor de consument, die het snelle en onpersoonlijke steeds vaker de rug toekeert en weer op zoek is naar echtheid, stilte en ruimte. Technologie kan marketing versterken.

 Is de digitale marketeer nog voldoende empathisch?

Een digitale marketeer is ook gewoon mens, waarom zou deze rol minder empathisch zijn? Het gaat om de mens achter een rol, bedrijf of merk. En de mensen in een bedrijf vormen de unieke cultuur, niet de rollen. Ook hier weer geldt: data kan snelle, efficiënte en heldere inzichten geven, hoe om te gaan met deze kennis blijft menselijk en moet in lijn zijn met de waarden die je cultuur en merk vormen.

 Waarom zouden mensen naar jouw presentatie moeten komen luisteren?

Bugaboo is een inspirerend Nederlands bedrijf. Wij maken keuzes die niet voor de hand liggen, maar wel innovatief zijn. Wij hebben recent een koffersysteem gelanceerd met een direct-only aanpak. Dat is nieuw voor ons en spannend. Ik heb niet alle antwoorden, maar kan jullie wel laten meegenieten van ons avontuur en alle uitdagingen die op ons pad komen.

Zie ook: http://marketingtribune.nl/algemeen/nieuws/2016/11/hogeveen-(knab)-technologie-maakt-marketeer-overbodig-onzin/

Aanmelden voor het congres kan via: http://marketingentechnology.nl/

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken