Creating Value with Big Data Analytics wint PIM Marketing Literatuurprijs

Creating Value with Big Data Analytics wint PIM Marketing Literatuurprijs
  • Algemeen
  • 7 dec 2016 @ 09:08
  • 12590 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekMarketing

Creating Value with Big Data Analytics van de auteurs Peter Verhoef, Edwin Kooge, Natasha Walk (Routeledge) is bekroond tot winnaar van de PIM Marketing Literatuurprijs 2016. Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) heeft dit dinsdagavond 6 december bekendgemaakt. De prijs voor het Marketingstudieboek 2016 is gewonnen door Karel van Alsem en Erik Kostelijk met het boek Merkpositionering.

Runners up voor de Marketing Literatuurprijs waren Service Excellence van Jean-Pierre Thomassen en Eric de Haan (Vakmedianet) en True Story Telling van Paul Hillesum (Van Duuren). Uit meer dan 40 marketingboeken zijn 10 boeken genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs. De overige genomineerden voor de Marketing Literatuurprijs waren:

•             Retail Marketing Strategy van Constant Berkhout (KoganPage)

•             Disruptive Selling van Patrick Maes (Lannoo)

•             Handboek Betekenisvol ondernemen van Kees Klomp (Business Contact)

•             Share van Pieter van Glind en Harmen van Sprang (Business Contact)

•             Merkpositionering van Karel Jan Alsem en Erik Kostelijk (Noordhof)

•             Hoe agile is jouw strategie van Sjors van Leeuwen (Van Duuren)

•             Marketing met ballen van Rudy Moenaert en Henry Robben (Adfo Books)

Big data
Er verschijnen veel boeken over big data en helaas laten sommige van die boeken de lezers in opperste verwarring achter. Maar niet dit winnende marketingboek, aldus de jury. Creating Value is een treffende titel voor dit boek omdat het ‘waarde creëert’ voor de marketeer. Hans Molenaar, juryvoorzitter van de Marketing Literatuurprijs: ‘Het volumineuze boek Creating Value creëert waarde voor zowel marketeers die niet alleen willen begrijpen wat zij met Big Data kunnen in de dagelijkse marketingpraktijk, maar ook voor docenten en studenten die dit belangrijke onderwerp eigen willen maken. De verschillende onderdelen zijn niet allemaal vernieuwend, wel het feit dat alles met een helder integrerend model bij elkaar is gebracht. Relevante onderdelen behandeld en rijk onderbouwd vanuit de academische literatuur.’

Studieboek
Over het winnende studieboek zei Molenaar: ‘Innovatie bij marketing studieboeken is vaak ondermaats en de prijs wordt ook niet ieder jaar uitgereikt. Dit jaar zat er een uitstekend boek bij dat de prijs verdient. ‘Merkpositionering’ is een compact maar doorwrocht werk waarbij veel recente wetenschappelijk inzichten over positioneren van merken worden behandeld. Het is een praktisch en handzaam boek dat studenten goed kan helpen bij het analyseren en ook herpositioneren van merken binnen de marketingstrategie.’

Criteria
Het belangrijkste criterium voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2016 geldt in hoeverre de auteur erin geslaagd is vernieuwende inzichten in het marketing vakgebied weer te geven. Daarnaast moet het boek in het 4e kwartaal van 2015 of later zijn gepubliceerd, vanuit het Nederlandstalige marketing vakgebied zijn ontstaan en inhoudelijk een duidelijk raakvlak met marketing hebben. Vorig jaar won het boek Online brand Identity – Joris Merks-Benjaminsen.

De jury

De onafhankelijke jury van de PIM Marketing Literatuurprijs 2016 wordt voorgezeten door: Drs. Hans Molenaar, voorzitter PIM en directeur Beeckestijn Business School

De juryleden zijn:

* Ment Kuiper (Customer Talk en directeur IDMK trainingen)

* Drs. Wil Wurtz (CRM partner bij CruxDigital – Marketing & Technology Integrator)

* Drs. A.J. Nijhuis (Blue Orange Group en bestuurslid PIM)

* Elsbeth Eilander (chef marketing intelligence Adfo Groep)

* Drs. Frank van Delft (voorzitter Customer Insight Platform en voorheen directeur Nima)

* Sjaak Hoogkamer (Hoofdredacteur MarketingTribune)

* Aljan de Boer (Strateeg TrendsActive en bestuurslid PIM)

* Egbert Jan van Bel (onderzoeker, auteur, docent)

De aanleiding voor het introduceren van PIM Marketing Literatuurprijs 2016 is de ambitie om vernieuwing in het Nederlandse marketing vakgebied te stimuleren en goede publicaties onder de aandacht van marketing- en sales managers te brengen.

Redactie MarketingTribune

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken