Coca-Cola enige food-merk in de Merken Top 40

Coca-Cola enige food-merk in de Merken Top 40
  • Algemeen
  • 13 feb 2017 @ 16:05
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • MerkenMarketing

De Merken Top 40 meet iedere week van honderden merken de waardering, bestedingen en social buzz. Deze data wordt niet alleen gebruikt voor het samenstellen van de wekelijkse hitlijst maar ook als basis voor aanvullende analyses in de verschillende branches. Vandaag: voedings- en genotmiddelen.

Hoewel huismerken steeds populairder zijn geworden, zijn er nog altijd grote spelers in de markt. Ze zijn alleen niet direct terug te vinden in de Merken Top 40.

Deze week wordt de categorie in de lijst alleen vertegenwoordigd door Coca-Cola, op nummer 12 - vorige week nummer 39. Waar zijn merken als Unox, Heineken, Red Bull en Snickers?

De Merken Top 40 is gebaseerd op drie pijlers. De eerste is merkwaardering. Dat wordt meegenomen op basis van positieve en zeer positieve beoordelingen en dat ligt voor alle merken in de lijst op gemiddeld 21 procent. Als je naar voedings- en genotmiddelen kijkt, dan ligt die score binnen de branche met 22 procent net boven het gemiddelde. Dit had hoger kunnen zijn maar met een waarderingsscore van 10 procent haalt Red Bull het naar beneden. Coca-Cola en Unox zijn de toppers, zij halen ieder 28 procent op merkwaardering. Ook Heineken scoort met 24 procent bovengemiddeld, Snickers zit er met 19 procent net onder.

De gemiddelde bestedingen liggen deze week op 500.000 euro. Geen van de genoemde merken heeft in 2017 per week meer dan deze vijf ton uitgegeven. Coca-Cola komt er nog het dichtst bij in de buurt, Unox en Heineken volgen op gepaste afstand. Red Bull en Snickers blijven ver achter: hun uitgaven zijn gemiddeld de helft van wat Coca-Cola besteedt.

 

Ook het derde meetpunt, social, verklaart veel. Het gemiddeld aantal contacten per week van de merken in de lijst ligt tussen de 10-15 miljoen. Dat wordt alleen gehaald door Heineken (11 miljoen). Daarna volgt Red Bull met 8 miljoen. Coca-Cola (3,5 miljoen), Snickers (1,5 miljoen) en Unox (1,3 miljoen) scoren op social ver onder het gemiddelde.

Het is dan ook niet vreemd dat er zo weinig merken uit de voedings- en genotmiddelenbranche in de lijst staan. De waardering is goed maar op het gebied van bestedingen en social laten ze het liggen. Coca-Cola haalt de lijst deze week dankzij waardering en bestedingen. Met alleen waardering kom je er dus niet, je hebt daarnaast ook budget of social nodig voor een notering in de Merken Top 40.

Albert Heijn stijgt deze week van nummer 2 naar de toppositie in de Merken Top 40. Jumbo stijgt met stip van 6 naar 2. Media Markt is de hoogste nieuwe binnenkomer op nummer 6.

Andere nieuwkomers in de lijst zijn onder meer NS (21), Philips (23), RTL (24), Marktplaats (25).

De telecom merken laten van zich horen deze week. Drie keer superstip: T-Mobile van 17 naar 9, Ziggo, van 18 naar 10 en Vodafone van 35 naar 11.

De Merken Top 40 wordt samengesteld op basis van drie bronnen: marktonderzoek, mediabestedingen en social media buzz. DVJ Insights, Nielsen en Buzzcapture, de data partners van de Merken Top 40, leveren de data uit deze bronnen.

www.merkentop40.nl


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken