Nieuwe ouderen omarmen het yolo-gevoel

Nieuwe ouderen omarmen het yolo-gevoel
  • Algemeen
  • 7 jun 2017 @ 09:31
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Yolo, festivals, What’s App en Facebook alleen iets voor jongere generaties? No way! 55- tot 77-jarigen kunnen er ook wat van. En soms geldt dat ook voor mensen bóven de 77. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Beautiful Lives, in opdracht van ABN/AMRO, Suzuki, Perfetti van Melle, Westland Kaas en NS Stations.

‘Veel mensen tussen de 55 en 77 jaar blijken echte aanhangers van Yolo te zijn; je leeft maar één keer, vertelt Gaby Siera, managing partner van Beautiful Lives. ‘Generation Swipe, de 16- en 17-jarigen van nu, heeft de YOLO-houding laten varen. Maar bij ‘Young at Hearts’,  zoals we deze leeftijdscategorie noemen, zie je dat gevoel juist heel sterk. En daarbij drukken ze flink het gaspedaal in.’

Uit het onderzoek blijkt dat ‘Young at Hearts’ willen genieten van de tijd die nog voor hen ligt. Van simpel de bloemetjes buiten zetten tot extremere zaken. Wat je doet, maakt niet uit; als je maar geniet. Ze zijn digi savvy, vrijer dan ooit, hebben een vol programma en racen van hot naar her.

Vrijheid

‘Vroeger was je jong, ging werken, met pensioen en vervolgens soms achter de bekende geraniums zitten,’ zegt Siera. ‘Maar tegenwoordig is er een levensfase bijgekomen. Veel beperkingen treden pas op na het 75ste tot 80ste levensjaar. Daardoor heeft een grote groep mensen de gelegenheid nog flink van het leven te genieten. Ze zijn fit, zelfredzaam, ongeremd, focussen op de mogelijkheden en genieten van de vrijheid. Ze laten eigenlijk geen kans voorbij gaan om er iets leuks van te maken: van een wekelijkse lunch buitenshuis na het sporten tot een nieuwe auto, een groter huis en een verre reis.’

 

Het complete onderzoek was gericht op mensen tussen de 55 en 85 jaar. Siera: ‘De ‘Young at Hearts’ zien we vooral tot 77 jaar. Dat komt door een combinatie van de sporen van hun generatie - de protest, - werkende- en meepraatgeneratie - en hun levensfase. Ze hebben veel vrijheid en mogelijkheden rond en na hun pensioen. Boven de 77 zien we mensen die meer trouw zijn aan gezag, spaarzamer en minder vrijgevochten. Maar daar zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel.’

Sexy

Veel producten en diensten zijn nog niet ingesteld op de nieuwe ouderen.  Ze weten nog niet hoe ze deze groep aan zich moeten binden. Vaak wordt het ook niet als sexy gezien om je te richten op senioren. Uit het onderzoek van Beautiful Lives blijkt echter dat dat ook helemaal niet hoeft. Want de wereld van de senioren bestaat niet meer. ‘Deze groep identificeert zich met mensen die veel jonger zijn, bijvoorbeeld met 40-jarigen,’ vertelt Siera. ‘Je kan deze groep niet meer automatisch neerzetten als passief, kwetsbaar, met grijs haar of een stok. Een ander verschil met vroeger is dat deze leeftijdscategorie ook niet meer zo merkentrouw is als vroeger.’

 

Beautiful Lives heeft het onderzoek uitgevoerd via het online conversatieplatform  BL*Campfire. Gedurende 25 dagen sprak het bureau intensief met ruim 50 mensen tussen de 55 en 85 jaar uit alle hoeken en lagen binnen de Nederlandse maatschappij.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken