[Topvrouwen in marketing] Kyra Roest: 'Onze industrie heeft deze discussie nodig'

[Topvrouwen in marketing] Kyra Roest: 'Onze industrie heeft deze discussie nodig'
  • Algemeen
  • 20 dec 2017 @ 10:16
  • 6077 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • Personalia

Vrouwen te over in onze marcombranche, toch zijn het negen van de tien keer de mannen die naar voren worden geschoven als er wordt gevraagd om een voorzittersrol, directiefunctie of gewoon een mening. Terecht of niet? In deel 2 van deze reeks laten we Kyra roest aan het woord, eigenaar van bureau /um'ge:bun/ en actief voor onder meer Embassy of Dutch Creativity en IAA Dutch Chapter.

Wat vind je van de discussie an sich? Nodig of juist niet?

Wat mij betreft is het niet zozeer een discussie, maar een feit. In ieder geval aan bureauzijde. Als we de top definiëren als baas, danwel DGA, dan komen we grosso modo tot de verdeling 80% man 20% vrouw - zo blijkt uit een kleine check met branche organisaties. Als we kijken naar het wettelijke streefcijfer van 30%, dan is er nog een weg te gaan en is het in ieder geval een onderwerp op de agenda.

Ik vraag me ook af hoe de percentages liggen voor de hoge(re) functies. Gevoelsmatig is dit percentage iets hoger dan bazen en DGA's. Het blijft echter buikgevoel. Google geeft vooralsnog geen antwoord op de verdeling in de marketingindustrie. Als we daar mee beginnen en we hier de bredere discussie aangaande diversiteit in mee kunnen nemen, dan hebben we in ieder geval onderzoeksresultaten als basis. En dan ben ik wel voor een actie a la Lubach: 'Deze mannen kunnen geen vrouwen krijgen'. 

Er zullen lezers zijn die deze reeks als discriminerend ervaren. Hoe zie jij dat?

Geen idee. Iedereen heeft recht op zijn of haar mening. Ik weet wel dat er mensen zijn die een beetje moe worden van de diversiteitsdiscussie. Ergens snap ik dat, aan de andere kant hebben we dit als industrie juist nodig. Wat mij betreft vraagt ons vak om diversiteit, zeker op het vlak van creatie. 

Naast discussiëren ben ik vooral voor doen. Show and tell. En dat begint bij wijze van spreken al in de schoolbanken. Ik geef één trimester per jaar les in psychologie & reclame aan The New School in Amsterdam. Verdeling m/v is daar ongeveer 20/80. Het eerste jaar dat ik dit college gaf en de studenten meenam naar bijvoorbeeld een ADCN-congres, bleven vooral de mannen langer aanwezig. Maar ieder jaar zie ik het aantal vrouwen dat meegaat stijgen. Een beetje pushen en powervrouwen naar voren schuiven helpt hier absoluut in. Dat laatste is misschien zelfs wel noodzakelijk.

Welke vrouwen in onze branche doen het naar jouw mening ontzettend goed?

Coco Seignette, Marlene Wickel, Anita Lotten, Corinne Genestay en Kim Nieuwenhuis.

 

Lees ook: Fleur van Zandbeek: 'Ik laat me niet leiden door het feit dat ik vrouw ben'


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken