[Ingezonden artikel] Hoe komen energieleveranciers aan hun klanten?

[Ingezonden artikel] Hoe komen energieleveranciers aan hun klanten?
  • Algemeen
  • 6 dec 2017 @ 16:27
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 6 dec 2017 @ 16:27
  • Sales

Consumenten kunnen zelf bepalen bij welke energieleverancier zij aangesloten zijn en daardoor is er een gigantische markt ontstaan van websites voor energie vergelijken. Talloze energie vergelijkingssites verleiden de klant tot een overstap, waar uiteraard geld aan wordt verdiend.

Wat is het doel?
Consumenten kunnen zelf energie vergelijken en hun eigen energieleverancier kiezen om de concurrentie tussen leveranciers te vergroten en zo de laagste prijs te genereren. Dit kost energieleveranciers wel een flink marketingbudget, want ze willen hun bedrijf uiteraard promoten. Nieuwe klanten worden binnen gelokt door allerlei aantrekkelijke aanbiedingen.

Marketingtechnieken van energieleveranciers
Elke energieleverancier breekt zijn hoofd over het ‘hoe’. Hoe haalt hij de energie-hoppende-consument binnen en hoe houdt hij hem daarna binnen? Ze hebben daar een aantal marketingtechnieken voor.

Cadeautjes en lage prijzen
Een groot deel van de energieprijzen staat vast, maar om het kleine beetje dat energieleveranciers zelf mogen bepalen wordt hard geconcurreerd. Het is de kunst om in het lijstje van goedkoopste energieleveranciers te komen en er toch nog winst op te behalen. Om dit voor elkaar te krijgen geven leveranciers vaak grote welkomstbonussen of ipads weg. Vooral mensen die nog twijfelen en veel rekenen worden hierdoor binnengehaald.

Klanten horen erbij
De bestaande klanten moeten het gevoel hebben dat ze ‘erbij horen’. Daarom willen energieleveranciers op een goede, natuurlijke manier met hun klanten in contact komen en een band met hen opbouwen. Dit doen ze door veel te vertellen over de waarden van het bedrijf. Als die overeenkomen met die van de klant, is een klant namelijk sneller geneigd om trouw te blijven aan het bedrijf.

Een klant die duurzaamheid erg belangrijk vindt, krijgt een fijn gevoel bij een energieleverancier die groene stroom levert en hier veel over vertelt. Daardoor is de kans groter dat de klant blijft, ook al is hij bij een andere leverancier misschien wat goedkoper uit. Verhalen die ondersteunen dat een bedrijf betrouwbaar en degelijk is, zorgen er ook voor dat klanten bij een energieleverancier blijven.

Extraatjes
Veel energieleveranciers doen tegenwoordig meer dan enkel het leveren van energie. Ze hebben bijvoorbeeld slimme meters ontwikkeld met een mobiele app die ervoor zorgt dat het energieverbruik binnen de perken blijft. Daarnaast zijn er leveranciers die zonnepanelen leveren of helpen met het isoleren en beveiligen van huizen. Dit zijn dingen die de klant verder helpen en waar ze dus waarde aan hechten.

De meeste aandacht voor nieuwe klanten
Energieleveranciers zijn druk verwikkeld in een strijd om nieuwe klanten binnen te halen. Er wordt dan ook niet bespaard op kosten voor nieuwe contracten. Bestaande klanten betalen hiervoor de prijs. Ze krijgen geen hogere kortingen meer, enkel hoge tarieven. Trouwe klanten worden niet langer beloond, maar een overstapper profiteert van cadeaus en welkomstbonussen.

 

Noot: Dit artikel is tot stand gekomen zonder medewerking van de Marketingtribune redactie.

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken