[longread] Welke kansen biedt Brexit de marketeer?

[longread] Welke kansen biedt Brexit de marketeer?
  • Algemeen
  • 12 dec 2017 @ 16:02
  • 3107 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • Geen tag

Het uittreden van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie, ook wel Brexit genaamd, kent de nodige gevolgen. Niet in de laatste plaats voor merken die zakendoen met danwel in het Verenigd Koninkrijk. In negatief, maar ook zeker positief opzicht. Marketeers en vertegenwoordigers van ING, Jaguar, VanMoof, United Wardrobe en Magnet.me delen hun visie.

ING: ‘We gaan waar onze klanten ons nodig hebben’

Harold Reusken

De ING bedient internationale wholesale banking-klanten, dus ook in het Verenigd Koninkrijk. Hoofd woordvoering Harold Reusken: ‘We gaan waar onze klanten ons nodig hebben en zullen daarom de nodige aanpassingen aan ons bedrijf doen die de -nog onzekere- post-Brexit-regelgeving vereist, bijvoorbeeld om bepaalde klanten in de 27 EU-landen verder te bedienen.’ De ING is vastberaden om activiteiten in het VK te blijven ontwikkelen en de internationale klantenkring van daaruit te blijven ondersteunen. ‘Onze wholesale banking business in het VK bedient klanten van over de hele wereld, niet alleen daar. Tot nog toe zien we door de Brexit op onze activiteiten nog geen grote impact en dat zie ik in de toekomst ook niet gebeuren. ING doet het goed in het VK.’

Jaguar: ‘We benadrukken het belang van de vrijhandel’

Jaguar

Jaguar Land Rover, de grootste automotive fabrikant uit het VK, investeert stevig in het uitbreiden van de business in het VK en daarbuiten. In een algemeen statement laat JLR weten: ‘We werken nauw samen met de Britse regering om het belang van de vrijhandel te benadrukken, aangezien het VK zich aan het voorbereiden is op de onderhandelingen over de voorwaarden voor het terugtrekken uit de EU. Jaguar heeft de support van de Britse premier om hoog opgeleide EU-werknemers in het VK aan te nemen, die cruciaal zijn voor ons mondiale concurrentievermogen en onze groei. Dit soort doelstellingen liggen in het belang van onze klanten, werknemers en de economische welvaart van zowel het Verenigd Koninkrijk als de EU.’

VanMoof: ‘De Brexit is onderdeel van iets groters’

Karlijn Marchildon

Karlijn Marchildon van (design)fietsmerk VanMoof verwacht dat de Brexit-onderhandelingen weleens langer dan twee jaar kunnen gaan duren. 'De onzekerheid die dit met zich meebrengt, zal natuurlijk wel veel gevolgen hebben. Ik probeer te relativeren. Dan stel ik me zo voor dat we er over tien jaar op terugkijken en dan onze schouders ophalen omdat alles altijd wel op z'n pootjes terechtkomt.' Voor VanMoof, waar Marchildon verantwoordelijk is voor de marketing en communicatie, ziet ze dankzij de Brexit zeker kansen. 'We zien het laatste jaar de vraag naar onze fietsen uit Britse steden enorm stijgen. Dat is niet gek, want met name de Electrified S [designfiets met 'verborgen' elektrische aandrijving, red.] is gemaakt voor een grote stad als Londen. Dat is nu onze vier-na grootste markt. Zolang Londen zoals nu zo enorm blijft investeren in een fietsvriendelijke infrastructuur, is die markt interessant. Ik verwacht niet dat de Brexit dat tegenhoudt.' Of de Brexit voor VanMoof ook nadelig kan uitpakken is nog afwachten volgens Marchildon. 'Dat hangt af van de deal die gesloten wordt tussen de Europese Unie en het VK. Mogelijk wordt de export kostbaarder, maar daar zullen we dan een oplossing voor vinden. Ik maak me er niet zoveel zorgen om.' Tot slot: 'De Brexit is onderdeel van iets groters. Brexit, Trump, Nederland dat na maanden nog steeds geen regering heeft... Het doet me twijfelen aan de houdbaarheid van de democratie.'

United Wardrobe: ‘De euro is simpelweg meer waard geworden’

Thijs Verheul

Thijs Verheul is founder van United Wardrobe, een sociale marktplaats voor het kopen enverkopen van kleding. Hierbij is hij verantwoordelijk voor de marketing van de website. In zijn opinie biedt de Brexit 'alleen maar kansen. Dankzij de Brexit worden advertenties in het VK alleen maar goedkoper, wat ons weer een mooie groeimarkt biedt. De euro is simpelweg meer waard geworden.'

Magnet.me: ‘Eén ding is zeker: niemand weet wat er gaat gebeuren’

Vincent Karremans

De Nederlandse start-up ziet Brexit als grote kans. Het bedrijf koppelt sinds 2012 afstudeerders aan bedrijven en het online platform is een kruising tussen een vacaturesite, LinkedIn en Tinder. Bedrijven maken een pagina en plaatsen vacatures. Onder de 1.100 aangesloten ondernemingen zitten grote multinationals als Heineken, Microsoft en Unilever. Met een extra investering van één miljoen euro breidt het bedrijf verder uit in het VK, waar het sinds 2015 actief is. Zo'n 30.000 Britse studenten hebben inmiddels een profiel aangemaakt. De daling van het Britse pond is het eerste voordeel, maar ook op de lange termijn ziet Magnet.me voordelen omdat de Britse recruitmentbranche conservatief is. Vincent Karremans, founder van Magnet.me, heeft zelf in Londen gewoond en gewerkt om van daaruit de Britse operatie op te zetten. Over de Brexit zegt hij: 'Eén ding is zeker: niemand weet wat er gaat gebeuren. In onze optiek kan het twee kanten op: of het Verenigd Koninkrijk krijgt een enorme economische tik of het gaat ze juist heel goed af buiten de EU.' Karremans ziet door de Brexit zeker kansen voor zijn merk. 'Als het het VK buiten de EU economisch voor de wind gaat, profiteren wij daar uiteraard van mee aangezien we ook in het VK gevestigd zijn. Mocht het land in een economische crisis terecht komen, dan levert dat hele andere kansen op. Dan zou onze - zeer conservatieve - markt gedwongen kunnen worden te veranderen, worden ouderwetse en slechte spelers op een natuurlijke wijze uit de markt gedrukt en biedt dat ruimte voor een innovatieve nieuwkomer zoals wij.' De Brexit brengt ook nadelen met zich mee, zoals 'onzekerheid en de koers van de pond.' Maar: 'Tot nu gaat het met Magnet.me in het VK elke maand beter - ook na het referendum. We groeien nu bijvoorbeeld meer dan tien keer zo hard als een jaar geleden. Wel merken we natuurlijk dat de pond zakt ten opzichte van de euro, maar dat is vooralsnog geen probleem aangezien we meer investeren in de markt dan dat we er momenteel uithalen.'

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune #15.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken