[Topvrouwen in marketing] Vera Kops (Lewis): 'Wíl iedere vrouw wel naar de top?'

[Topvrouwen in marketing] Vera Kops (Lewis): 'Wíl iedere vrouw wel naar de top?'
  • Algemeen
  • 18 jan 2018 @ 16:21
  • 7419 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • PersonaliaInteractie

Vrouwen te over in de marcombranche, toch zijn het negen van de tien keer de mannen die naar voren worden geschoven als er wordt gevraagd om een voorzittersrol, directiefunctie of gewoon een mening. Terecht of niet? In deel 3 van deze reeks laten we Vera Kops, general manager van pr-bureau Lewis, aan het woord.

Wat vind je van de discussie an sich? Nodig of juist niet?

Het is altijd goed om dit onderwerp bespreekbaar te maken, want er is nog veel werk te verzetten om een gelijke verdeling én waardering tussen mannen en vrouwen in het bedrijfsleven te realiseren. Maar we moeten ons ook realiseren waar we vandaan komen.

Het is goed dat deze discussie er is, want de verandering gaat niet vanzelf. Een flexibele en proactieve houding van werkgevers is hiervoor wel een must, zodat medewerkers (zowel mannen als vrouwen) bijvoorbeeld in staat zijn hun tijd wat vrijer in te plannen. Daarbij vind ik dat vrouwen hier ook een eigen verantwoordelijkheid in hebben. Als je wilt meedoen aan de top, moet je hard en veel trainen. En dat kan gevolgen hebben voor je privéleven.

Opvallend dat er in de marcom-branche weldegelijk veel vrouwen hoge(re) functies bekleden. Maar waarom zien we ze dan zo weinig?

Ik denk dat over het algemeen genomen vrouwen bescheidener zijn dan mannen. Ze zijn gefocust op wat beter kan en zullen zichzelf dus niet zo snel in de spotlights zetten. Er is immers nog zoveel meer werk te doen.

Er zullen lezers zijn die deze reeks als discriminerend ervaren. Hoe zie jij dat?

Dat ervaar ik anders. Ik geloof dat steeds meer vrouwen de kans krijgen om de top te halen, maar realiseer me tegelijkertijd dat er nog steeds drempels zijn in andere branches dan de onze. De discussie blijft dus nodig. 

De toekomst zie ik zeker positief tegemoet. We moeten streven naar gelijkwaardigheid tussen man en vrouw als de standaard. Maar tegelijkertijd vraag ik me af: wíl iedere vrouw wel naar de top?

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken