RIP reclame 'Legend' Tejo Hollander

RIP reclame 'Legend' Tejo Hollander
  • Algemeen
  • 21 feb 2018 @ 12:42
  • 15817 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • Personalia

Tejo Hollander, jarenlang werkzaam als creative director voor succesbureau FHV/BBDO, is overleden. De reclameman is achtste ‘Legend’ in de VEA Hall of Fame.

Hollander (foto boven) werd VEA Legend 2012 tijdens het ‘Legend Dinner’ van de vereniging van communicatie-adviesbureaus. Na Giep Franzen, Albert Winninghoff, Paul Meijer, Pietro Tramontin, Frank Pels, Hans van Dijk en Béla Stamenkovits was Tejo nummer acht. De VEA verklaarde in het bijbehorende persbericht: 'Tejo Hollander was een van de langst zittende creatief directeuren en directievoorzitters van de FHV/BBDO groep. Mede dankzij hem is FHV gedurende zijn 33-jarige loopbaan uitgegroeid tot een van de meest succesvolle Nederlandse bureaugroepen in zijn tijd.' 

Marc Oosterhout van reclamebureau N=5 destijds als prille VEA-voorzitter bij de uitreiking: 'Tejo heeft niet alleen een uiterst succesvol bureau neergezet, maar ook een onmiskenbare stempel gedrukt op de creatieve reclamecultuur van Nederland. Dat verdient ieders aandacht en niet in de laatste plaats van de jongere generatie in ons vak.' 

Hollander heeft tijdens zijn lange reclamecarrière een fundamentele bijdrage geleverd aan de Nederlandse reclamecultuur. Als creatief directeur heeft hij een grote hoeveelheid bekroond werk gemaakt voor onder meer Amstel, Heineken, Douwe Egberts, Mexx en La Paz. Daarnaast heeft hij een uiterst succesvolle loopbaan als bureauleider en medegrondlegger van een van de sterkste bureauculturen in de 70′er en 80′er jaren op zijn naam staan en was prominent ADCN-lid. Op diverse plaatsen op Facebook wordt hij momenteel herdacht als 'groot mens', 'markante man' en 'icoon'  genoemd. Wim de Roos refereert aan onderstaand schitterend gedicht van FHV-collega wijlen Martin Veltman, eerder gepubliceerd in MarketingTribune, en schrijft: 'Tejo, man die altijd zichzelf bleef, ik heb veel van je geleerd. Dank je wel.'

En oud FHV-ceo Jacques Kuyf tenslotte: 'Wat een verdrietig en helaas verwacht nieuws. Een herinnering aan een waanzinnig bijzondere en mooie tijd rest slechts.'
(PvWK)


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken