[Jong in Marketing] Annelies Valk: 'Ik ben snel afgeleid, echt een millennial'

[Jong in Marketing] Annelies Valk: 'Ik ben snel afgeleid, echt een millennial'
  • Algemeen
  • 13 mrt 2018 @ 13:51
  • 15999 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • PersonaliaInterview

Annelies Valk (29) woont sinds mei 2017 in Londen en is daar global brand strategy manager bij Vodafone Group.

Voorheen werkte ze vijf jaar bij Vodafone Nederland, onder meer als PR-manager. Als Valk niet aan het werk is, bezoekt ze de beste @horecahitjes (ook te volgen op Instagram), leest ze politieke biografieën en organiseert ze diners en feestjes 'om van alles te vieren'.

Waarom heb je voor marketing gekozen?

Heel eerlijk gezegd ben ik erin gerold. Ik wilde journalist worden of bij de Amerikaanse ambassade werken. Ooit hoop ik nog die richting op te gaan. Tijdens mijn master werkte ik als social media manager bij The Voice Of Holland en zo kwam ik bij Vodafone terecht. Het is een mooi vak omdat het creativiteit en analyse dicht bij elkaar brengt - en dat is niet bij veel vakken het geval.

Wat is voor Vodafone het komende jaar de grootste marketinguitdaging?

Dat zit 'm ook wel in de verharde discussies wereldwijd en, hoe Klaas Dijkhoff het mooi zegt: de flanken leiden de discussies. Fouten zoals onlangs bij H&M met het jongetje in de apentrui en afgelopen jaar met Kendall Jenner in de Pepsi-reclame, daar is zo veel oog voor. Het leidt tot enorme maatschappelijke discussies, die je merk ontstijgen. Toch sta je als merk dan in het hart van het debat. Dat is voor elke grote adverteerder een risico en vergt uiterst veel regie en bewustwording aan adverteerderskant - vooral als je footprint zo groot is als die van ons. Wat 'normaal' is in Europa, kan heel anders opgevat worden in Qatar, India of Tanzania. En andersom.

Wat was een goed alternatief voor marketing geweest?

Een goed werkend nieuwsapparaat; dan komen vanzelf nieuwswaardige producten en diensten bovendrijven. Hetgeen PR probeert te stimuleren, zeg maar.

Wat koop je zelf graag en zie je als een resultaat van marketing?

Ha! Ehh… heel veel. Ik ben echt een sucker voor loyalty-programma's van bijvoorbeeld British Airways en KLM. Daar wil ik dan altijd mee vliegen om punten te sparen, waar je dan uiteindelijk slechts 25 euro korting mee krijgt als je weer een ticket koopt. Ik weet hoe het werkt, en toch trap ik erin.

Wat is je favoriete merk en waarom?

Starbucks. Omdat ze radicaal durven te zijn en in een traditionele industrie digital compleet omarmen. Het gevoel dat je krijgt als je Starbucks inloopt is overal ter wereld hetzelfde, en dat is knap.

Wie is je (marketing)held en waarom?

Howard Schultz van Starbucks, maar ook minder traditionele helden zoals de vrouwen die de #MeToo-discussie hebben gestart. Het is geen marketing, maar wel slim gebruik maken van marketingmiddelen. Dat gaan we volgens mij steeds meer zien; een trend, discussie of ontwikkeling kan uit alle hoeken komen.

Wat is jouw grootste kracht?

Ik ben zo goed als fearless. Niet bang. Ik herken het ook niet als vrouwen benoemen dat ze zich ondergeschikt aan mannen voelen - van nature heb ik dat niet. Zoals Pippi Langkous al zei: 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan!'. Dat heb ik ook.

En wat is een zwakte?

Ik ben vrij snel afgeleid; echt een millennial. Denk al snel: What's next? of krijg een bore out. Het huidige corporate systeem is wat dat betreft niet echt ingericht voor onze generatie.

Wat is je guilty pleasure?

Het koningshuis. En die guilty pleasure loopt compleet uit de hand nu ik in Londen woon en er nog een 'familie' bij heb.

Online of offline marketing?

Online. Je kunt veel gerichter zijn, hoeft niet continu enorme budgetten uit te geven en door data kun je veel creatiever zijn. Al blijft het gevoel van de krant openslaan en een goed artikel over je merk lezen heel bijzonder.

Ben je een romanticus of een realist?

Realist op kantoor, romanticus privé.

Positieve feedback of met gestrekt been erin?

Gestrekt been met een beetje British politeness.

Amsterdam of Londen?

Nu Londen, ooit weer Amsterdam.

 

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune #04.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken