[Topvrouwen in marketing] Mariska Kloezen: 'We moeten meer staan voor ons succes'

[Topvrouwen in marketing] Mariska Kloezen: 'We moeten meer staan voor ons succes'
  • Algemeen
  • 21 mrt 2018 @ 10:17
  • 17338 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • PersonaliaCommunicatie

Vrouwen te over in de marcom-branche, toch zijn het negen van de tien keer de mannen die naar voren worden geschoven als er wordt gevraagd om een voorzittersrol, directiefunctie of gewoon een mening. Terecht of niet? In deel 7 van deze reeks Mariska Kloezen, managing director van Cheil Amsterdam.

Wat vind je van de discussie an sich? Nodig of juist niet?

Ik denk dat we allemaal ook wel zien dat discussie nodig is, want er is weldegelijk verschil in beoordeling van een vrouw of man in een toppositie. Ieder onderzoek over salariëring onderstreept dat. En ik vind het een goede ontwikkeling dat de laatste tijd ook de andere kant van de discussie wordt belicht, neem bijvoorbeeld de ophef over de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in het ouderschapsverlof. Ik denk dat we de discussie vele malen breder en genuanceerder moeten voeren dan enkel vanuit een man/vrouw-perspectief. Inclusiviteit betekent dat we andere zaken ook moeten beschouwen: leeftijd, lichamelijke beperkingen, religie en huidskleur om maar een aantal zaken te noemen.

Opvallend dat er in de marcom-branche weldegelijk veel vrouwen hoge(re) functies bekleden. Maar waarom zien we ze dan zo weinig? En hoe brengen we er verandering in?

Er zijn veel vrouwen in topposities in onze branche, niet alleen bij bureaus maar ook bij adverteerders. Ik denk dat vrouwen van nature minder behoefte hebben om op de voorgrond te treden en dat het van belang is dat de journalistiek meer onderzoek doet naar hoe het verhaal echt in elkaar steekt. Daarnaast denk ik dat het voor ons vrouwen ook goed is om af en toe de bescheidenheid van ons af te schudden en te gaan staan voor ons succes.

Er zullen lezers zijn die deze reeks als discriminerend ervaren. Hoe zie jij dat?

Als ik beoordeeld word op mijn sekse, zeker. Maar dan schiet deze rubriek zijn doel voorbij. Wanneer mensen de inhoud en context van wat ik zeg beoordelen, dan zie ik dat niet zo. Ik heb een mening, daar wordt hier naar gevraagd. Daar mag je als lezer wat van vinden en dat is prima. Deze rubriek zou een gespreksstarter kunnen zijn waarbij we vrouwen en mannen kunnen vragen hoe zij aankijken tegen de ongelijkheid in topposities. Laten we dan meteen de discussie breder trekken en bespreken hoe we de marcom-branche in z'n geheel inclusiever kunnen maken.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken