[Topvrouwen in marketing] Marieke de Koning: 'Ik erger me aan deze discussie'

[Topvrouwen in marketing] Marieke de Koning: 'Ik erger me aan deze discussie'
  • Algemeen
  • 16 mrt 2018 @ 16:42
  • 14915 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • Personalia

Vrouwen te over in de marcom-branche, toch zijn het negen van de tien keer de mannen die naar voren worden geschoven als er wordt gevraagd om een voorzittersrol, directiefunctie of gewoon een mening. Terecht of niet? In deel 6 van deze reeks Marieke de Koning, managing partner van de Reclamefabriek.

Wat vind je van de discussie an sich? Nodig of juist niet?

Ik merk aan mezelf dat ik me soms erger aan deze discussie. Voor mij speelt deze namelijk niet. Ik vind dat iedereen gewoon moet uitgaan van eigen kracht, of je nu man of vrouw bent. Je bent zelf verantwoordelijk voor de invulling van je ambities. In onze branche werken veel vrouwen, die hard werken en mooie dingen maken. Ik sta er dan ook niet bij stil of dit misschien uniek zou zijn.

Toch kan ik niet ontkennen dat in de goede jaren vóór de crisis, het binnen de reclamebranche niet mogelijk was om bij een bureau parttime te werken. Hierdoor is in mijn optiek veel kwaliteit verloren gegaan en zijn veel vrouwen vertrokken richting adverteerders omdat het daar wel mogelijk was. Ik denk dat dit mede de reden is dat er nu relatief weinig vrouwen in directiefuncties werkzaam zijn in onze branche.

Opvallend dat er in de marcom-branche weldegelijk veel vrouwen hoge(re) functies bekleden. Maar waarom zien we ze dan zo weinig? En hoe brengen we hier verandering in?

Vrouwen weten zich van nature minder te profileren dan mannen. En daarom zijn ze ook minder top-of-mind bij journalisten. Het mes snijdt aan twee kanten; journalisten zouden beter moeten zoeken en vrouwen zouden zich meer moeten laten zien. Gelukkig zie je daar de laatste jaren verandering in komen en verschijnen er steeds meer 'vrouwenlijstjes', zoals The Next Woman100 en Viva400, etc.

Er zullen vrouwen zijn die deze reeks als discriminerend ervaren. Hoe zie jij dat?

Dat vind ik persoonlijk niet zo relevant. Er wordt vaker onderscheid gemaakt op basis van kennis, kunde, leeftijd, sekse, etc. Prima toch? Ik denk dat het streven moet zijn dat het vanzelfsprekend is dat vrouwen ook in de top werkzaam zijn. En dat deze discussie dan niet meer nodig is.

Welke vrouw in onze branche vind jij dat het ontzettend goed doet?

Er zijn veel vrouwen in managementfuncties binnen de reclamebranche, maar die zoeken niet perse altijd de publiciteit op. Voorheen was Barbera Wolfsenberger iemand die dit wel deed, zij werd in 2014 ook benoemd als boegbeeld creatie industrie. Hiermee heeft ze het reclamevak aanzien gegeven en daar heb ik veel bewondering voor. Er is echt nog geen opvolger voor Barbera opgestaan, maar dit zal niet lang meer duren.

 

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken