[Topvrouwen in marketing] Maartje van Wijk: 'Uitnodiging voor journalistiek om beter te zoeken'

[Topvrouwen in marketing] Maartje van Wijk: 'Uitnodiging voor journalistiek om beter te zoeken'
  • Algemeen
  • 9 mrt 2018 @ 17:21
  • 15189 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • PersonaliaCommunicatie

Vrouwen te over in de marcombranche, toch zijn het negen van de tien keer de mannen die naar voren worden geschoven als er wordt gevraagd om een voorzittersrol, directiefunctie of gewoon een mening. Terecht of niet? In deel 5 van deze reeks Maartje van Wijk, founder en managing partner van filmproductiehuis Wenneker.

Leuk detail: bij Wenneker Group staat er bij vier van de vijf labels een vrouwelijke managing director aan het roer.

Wat vind je van de discussie an sich? Nodig of juist niet?

Iedere zichzelf respecterende vrouw zal zeggen: niet nodig, ik wil op mijn eigen kwaliteiten beoordeeld worden. En dat geldt voor mij natuurlijk net zo goed. Maar als je vanuit historisch perspectief gaat kijken, ontkom je er niet aan te concluderen dat er sprake is van ongelijkheid. Denk maar even terug: het kiesrecht voor vrouwen bestaat net honderd jaar, de SGP probeert nog altijd vrouwen te weren uit de politiek, op dit moment is er een hevige discussie gaande over gelijke beloning en we hebben net de #metoo-rel achter de rug.

Tegelijkertijd realiseer ik me dat veel vrouwen -nog steeds- een prinsesserig toekomstbeeld hebben. Wel studeren, maar daarna niets meer met die studie doen. Wanneer kleine meisjes gestimuleerd worden om -in plaats van Sneeuwwitje- Wonder Woman als rolmodel te zien, dan heeft dat hopelijk invloed op de keuze voor een carrière.

Opvallend dat er in de marcom-branche weldegelijk veel vrouwen hoge(re) functies bekleden. Maar waarom zien we ze dan zo weinig? En hoe brengen we hier verandering in?

Rubrieken als deze zullen zeker de zichtbaarheid vergroten. Misschien is het ook een uitnodiging voor de journalistiek om beter te zoeken. Het kost wat meer tijd maar geeft wel veel variatie. We zijn al zo navelstaarderig in deze branche. Daarbij zijn veel vrouwen wat afwachtend of voelen ze zich gemakkelijker als ze op de achtergrond opereren. Daar moeten we ook maar eens vanaf.

Er zullen vrouwen zijn die deze reeks als discriminerend ervaren. Hoe zie jij dat?

Voor mij is het gewoon een rubriek op basis van een thema. Waarom zou het discriminerend zijn als het op basis van een sekse is? Hoeveel lijstjes wil je dat ik noem waar leeftijd, sekse of afkomst een rol speelt? Als we dat discriminerend gaan noemen, raak ik een beetje de weg kwijt.

 

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken