[NMD2018] Uiterwijk (Fairtrade Original): ‘Een non-profit merk vraagt een andere aanpak’

[NMD2018] Uiterwijk (Fairtrade Original): ‘Een non-profit merk vraagt een andere aanpak’
  • Algemeen
  • 3 mei 2018 @ 08:21
  • 11804 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
  • Evenement

In aanloop naar Nima Marketing Day editie 2018 op donderdag 21 juni in DeFabrique in Utrecht stellen we een aantal sprekers alvast een paar vragen. Vandaag Felice Uiterwijk, marketingmanager Fairtrade Original.

Leuk dat je komt spreken op NMD! Wat brengt jou daar?

We hebben het afgelopen jaar gewerkt aan de relaunch van ons merk Fairtrade Original. In april hebben we het nieuwe logo en merkstijl geïntroduceerd en de komende maanden gaan we dat verder vorm geven in onze communicatie. Een nieuwe fase dus voor Fairtrade Original en aanleiding om daar wat meer over te vertellen.

Jullie zijn als ‘merk met een missie’ natuurlijk een geval apart in het supermarktschap. Zijn er dingen die de meer mainstream A-merken van jou kunnen leren denk je?

Werken voor een social enterprise en een non-profit merk vraagt een andere aanpak dan de grote commerciële merken. De insteek van mijn verhaal is een kijkje in de marketingkeuken van zo’n merk: hoe je een complex merk terugbrengt tot de essentie, hoe we meer merkwaarde willen toevoegen en nieuw elan willen geven aan een merk dat zijn wortels heeft in 1959 en de belangrijke rol die vormgeving daarin speelt. Als die ingrediënten je aanspreken, kom dan een kijkje nemen!

Wat is jou bijgebleven van een congres of event dat je onlangs bezocht hebt?

Dat er zo veel gave en relevante initiatieven zijn op het gebied van duurzaamheid. Je ziet het overal terugkomen. En dat is mooi en goed.

Wat is jouw grote fascinatie binnen marketing?

Het hebben of vinden van een echte purpose als merk zie ik als een belangrijke ontwikkeling. Dat vraagt om een passende benadering in positionering en communicatie, waarbij eerlijkheid en transparantie niet meer weg te denken zijn in het succesvol neerzetten of doorontwikkelen van een merk.

Bij welke mede-spreker ga je absoluut nog even langs?

Bij Ine Stultjens van Auping. Mooi merk, dat een mooie ontwikkeling doormaakt. Er zijn best wat raakvlakken met onze Fairtrade Original-case als het gaat om een oud en vertrouwd merk opnieuw op de kaart zetten en de rol die duurzaamheid daarin speelt.

Nima Marketing Day 2018

  • Op Nima Marketing Day spreken verder onder meer (in willekeurige volgorde): BinckBank, Ekomenu, Guy van Liemt, Het Oogziekenhuis Rotterdam, Ronald Voorn, DHL, Bol.com Edding, Actify (Zilveren Kruis Achmea), Mabel Nummerdor, SNS, Koeckebackers, Grant Thornton, Karwei, KPN, Heineken, Libelle, Rabobank, Forbo, Auping, Hallmark, Defensie, Duracell, Mauritshuis, Leger des Heils, VGZ, Doritos, Sanquin, Mosa, Kipster, Aegon, Rituals en Philip Morris.
  • Ook is de eerste keynote speaker bekend: Professor of Marketing and Consumer Behavior Micael Dahlen.
  • Inschrijven kan via nimamarketingday.nl.
  • Volg het laatste nieuws via marketingtribune.nl zoekterm ‘Nima Marketing Day’.

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Meest gelezen

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken