[NMD18] Keynote Vincent van den Boogert (ING): ‘Je kunt beter nieuwsgierig zijn dan jezelf wijs vinden’
- Algemeen
- 20 jun 2018 @ 09:35
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - MarketingEvenement
- 20 jun 2018 @ 09:35
- Sjaak Hoogkamer
Morgen is het zover! Nima Marketing Day in DeFabrique in Utrecht. Er zijn nog enkele kaarten beschikbaar voor de dag der dagen! Eén van de twee keynote sprekers is Vincent van den Boogert, CEO ING Nederland. We belden even met hem: ‘Marketing moet het antwoord bieden op de vraag waarom de klant voor jou kiest.’
Hoe is het tot nu toe om Marketeer of Year te zijn?
In mijn dagelijkse werk bij ING is er niets veranderd door het feit dat ik Marketeer of the Year ben geworden. Ik merk wel dat ik vaker wordt gevraagd voor presentaties of bijeenkomsten. Maar in alle bescheidenheid gebeurde dat daarvoor ook al, omdat onze transformatie naar een agile organisatie al langer de aandacht trok. Ik zie mijn titel ook vooral als een compliment voor ING en voor alle ING’ers die met succes de stap van traditionele marketeer naar customer journey specialist hebben gemaakt.
In welke zin heb jij in het afgelopen jaar als marketeer verschil gemaakt?
De jury roemde de transformatie van ING en de het opmerkelijke feit dat wij marketing zo belangrijk vinden dat we de afdeling hebben opgeheven. Zo’n belangrijke competentie moet je niet tot een afdeling beperken, maar in het gehele bedrijf terug laten komen. Marketing moet het antwoord bieden op de vraag waarom de klant voor jou kiest. Dat vergt zowel creativiteit om je te onderscheiden als discipline in het continue analyseren en consistent uitvoeren. Wij richten ons op het extreem makkelijk en extreem persoonlijk maken van onze dienstverlening. Extreem makkelijk door echt alle dagelijkse bankzaken mobiel beschikbaar te maken. Extreem persoonlijk betekent goed persoonlijk advies voor complexe vraagstukken, zoals een hypotheekgesprek of vermogensbeheer. En natuurlijk zijn we nog lang niet waar ik zou willen zijn, maar daar wordt hard aan gewerkt. Nog het minst door mij, maar wel door onze multidisciplinaire squads die end to end verantwoordelijk zijn voor het voortdurend verbeteren van specifieke customer journeys.
Welk marketingmiddel is in 2017 heel expliciet als nieuw door ING gebruikt en waarom?
Lastige vraag, maar misschien moet ik wel zeggen: onze rol als moderne werkgever. We merken al dat we digitaal en IT-talent makkelijker kunnen binden omdat we een innovatieve bank zijn, maar we willen ook een werkgever van deze tijd zijn, zoals met één maand betaald partnerverlof voor nieuwe ouders, plus drie maanden onbetaald verlof en volle inzet op vakmanschap. Dat maakt ons voor veel meer mensen een aantrekkelijke werkgever.
Wat kunnen collega-marketeers van jou leren?
Het zou heel aanmatigend zijn te beweren dat anderen iets van mij kunnen leren. Daarom slechts een tip: verlies nooit je nieuwsgierigheid. In een wereld vol dynamiek is routine een handicap. Je kunt beter nieuwsgierig zijn dan jezelf wijs vinden. Ik wil elke dag leren van onze klanten, van de mensen om me heen en van inspirerende voorbeelden uit hele andere sectoren dan de onze.
Wat is anno 2018 de grootste uitdaging/dilemma voor de marketeer?
De uitdaging om zowel in de breedte als in de diepte een uitstekende marketeer te zijn. Die uitdaging is niet nieuw, maar met zoveel verschillende marketingmiddelen wel groter dan ooit. Hoe kun je goed zijn in behavioural science, pricing, social media, funnel-optimalisatie om maar wat te noemen. De beste route om een uitstekende marketeer te worden is door je te omringen met mensen die het al zijn. Daarom zijn wij continu op zoek naar de beste mensen die nieuwsgierigheid voor het klantperspectief combineren met de wil om impact te maken. Daarom zijn marketeers en productmanagers bij ING customer journey experts geworden: vooruit denken en ervaren als de klant. Wat kan er beter, makkelijker, persoonlijker? En dat dan implementeren.
Wat zijn jouw verwachtingen wat betreft NMD?
Ik mag tegen het einde van het programma spreken. Dan hebben de deelnemers een serie inspirerende parallelsessies achter de rug. Dat zorgt ervoor dat ze veel scherper naar je luisteren en ook meer van je verwachten. Die levert meestal de mooiste discussies op. Ik kijk er naar uit.
NIMA MARKETING DAY 2018
- Op Nima Marketing Day spreken onder meer (in willekeurige volgorde): BinckBank, Ekomenu, Fairtrade Original, Guy van Liemt, Het Oogziekenhuis Rotterdam, Ronald Voorn, DHL, Bol.com Edding, Actify (Zilveren Kruis Achmea), Mabel Nummerdor, SNS, Koeckebackers, Grant Thornton, Karwei, KPN, Heineken, Libelle, Rabobank, Forbo, Auping, Hallmark, Defensie, Duracell, Mauritshuis, Leger des Heils, VGZ, Doritos, Sanquin, Mosa, Kipster, Aegon, Rituals, Fatboy en Eventbrite. Zie hier het blokkenschema van de dag, verdeeld over 13 tracks.
- De keynote speakers zijn Professor of Marketing and Consumer Behavior Micael Dahlen en Vincent van den Boogert, CEO ING Nederland.
- Vandaag nog één van de laatste kaarten scoren? Klik dan snel hier.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Imo Muller van 165 Beats: 'Veel voetbalclubs zijn erin...
- DOSSIER ESG Esther Overmars Purpose is een werkwoord
- Europees Parlement stemt vóór AI-wet
- Harry Dekker krijgt Coq de Grand Honneur tijdens GVR-diner
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Sven Fase van VodafoneZiggo: 'AI voelt voor mij echt als een...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing