Eén op drie Nederlanders laat WK Voetbal links liggen

Eén op drie Nederlanders laat WK Voetbal links liggen
  • Algemeen
  • 15 jun 2018 @ 09:51
  • 13890 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • OnderzoekWK VoetbalKijkcijfers

35 procent van de Nederlanders zegt deze zomer niet naar het WK Voetbal te kijken, omdat het Nederlands elftal niet meedoet. Daarmee lopen het toernooi en zijn sponsors ruim eenderde van de Nederlandse bevolking mis.

Had Oranje zich wel geplaatst, dan zou deze groep wel hebben gekeken. 37 procent van de Nederlanders gaat toch kijken. Ruim een kwart van de bevolking heeft geen enkele interesse in het WK Voetbal en zou het toernooi sowieso niet volgen.

Ondanks het gemis van een grote groep blijft het toernooi dus toch veel Nederlanders trekken. De populariteit van voetbal is dan ook ongeëvenaard. Dat geldt niet alleen voor Nederland, maar eigenlijk voor de hele wereld, zo blijkt uit het ‘World Football Report 2018’ van Nielsen Sports. 43 procent van de wereldbevolking is (zeer) geïnteresseerd in voetbal. In Nederland ligt dat percentage op 42 procent.

Voetbalgekte elders

Voetbal is het populairst in de Verenigde Arabische Emiraten, waar liefst 80 procent van de inwoners geïnteresseerd is in voetbal. Ook in Thailand, Chili en Portugal is de voetbalgekte groot. In al deze landen is ruim driekwart van de bevolking geïnteresseerd. WK-deelname heeft amper invloed op de populariteit, aangezien alleen Portugal van deze landen actief zal zijn in Rusland.

In landen als China en India is voetbal een opkomende sport met veel potentie. In Chinese steden ligt de interesse vooralsnog op 32 procent. Lager dan het wereldwijde gemiddelde. Toch komt dit neer op liefst 187 miljoen Chinese voetbalgeïnteresseerden. Nu al veel meer dan de 131 miljoen voetbalfans uit de 5 belangrijkste Europese voetbalmarkten samen (Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië en Spanje).

Lineair WK-voetbal kijken

Het voetbalpubliek is anno 2018 niet meer dezelfde als enkele jaren geleden. Het WK Voetbal werd van oudsher vooral op lineaire televisie bekeken. Maar inmiddels zal een kwart van de jongeren het toernooi via de smartphone of tablet te volgen. Traditionele voetballanden als Duitsland en Spanje leunen nog vooral op lineaire televisie, maar in China zegt zelfs 35 procent het WK op de smartphone of tablet te kijken.

In de VS is de populariteit van voetbal vooral groot onder jongeren. Liefst 55 procent van de 16- tot 24-jarigen is geïnteresseerd in voetbal, terwijl dit onder 55+’ers slechts 14 procent is. Voetbal heeft dus overduidelijk de toekomst in de VS.

Met al deze ontwikkelingen is het niet zo gek dat de voetbalsterren online enorm actief zijn. Christiano Ronaldo is met ruim 320 miljoen volgers op Facebook, Twitter en Instagram dan ook de absolute social media-vedette. Neymar (194 miljoen volgers) en Messi (182 miljoen volgers) volgen op gepaste afstand.
(PvWK, bron: Nielsen)

Fotocredit: Jeshoots.com / Unsplash


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken