[interview] 'Verandering, dat is nu juist de bedoeling!'

[interview] 'Verandering, dat is nu juist de bedoeling!'
  • Algemeen
  • 21 jun 2018 @ 09:04
  • 14070 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • PersonaliaHR

Stephan Fellinger adviseert merken om slimmer met talent om te gaan. De ambitie is er wel, maar er wordt niet altijd even adequaat gehandeld. ‘Iedereen vindt het leuk om bij Ajax te voetballen, maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen geschikt is.’

Fellinger is medeoprichter en bestuursvoorzitter van de SpinAwards, sinds 1998 de vakprijs op het vlak van creativiteit en technologie. Anders dan andere marketingprijzen heeft de SpinAwards talent altijd een podium gegeven, getuige bijvoorbeeld het Young Toptalent-programma en de Toptalenten-pool waarbinnen merken en talenten samenwerken. Eerder dit jaar vond de 20e editie plaats, waarna Fellinger zijn taken als bestuursvoorzitter neerlegt, maar hij maakt zich nog altijd hard voor jong talent in marketing.

'Bij de SpinAwards zijn we dertien jaar geleden met een nieuwe prijs gestart: Young Talent. Toentertijd zag je dat veel campagnes een prijs wonnen, nu zijn dat voornamelijk digital services. Communicatie speelt daarin een rol, maar is zeker niet leidend. Een interessante ontwikkeling. Ook leuk: toen we twintig jaar geleden begonnen, hadden we categorieën zoals Innovatie, maar de meeste innovatie komt tegenwoordig voort uit de Young Talent-award. Het vak - en daarmee talent - is enorm veranderd.'

Het valt Fellinger op dat veel bedrijven de ambitie wel hebben om talent binnen te halen, maar er vervolgens niet naar handelen. 'Dat soort bedrijven nemen talenten aan die in alles lijken op de mensen die er al zitten. Kortom, er vindt geen wezenlijke verandering plaats. En alles wat wel anders is, wordt er met een half jaar ook weer uitgeslagen. Terwijl verandering juist de bedoeling is!’ Aanleiding voor de Stichting SpinAwards om jonge talenten te mixen, onder meer middels het eerder genoemde Young Toptalent-programma. ‘Dus met talenten die ieder een eigen expertise hebben: design, marketing of bijvoorbeeld coderen. Voor die talenten is dat een ontzettende eye opener, want op het werk zitten ze veelal met collega’s die eigenlijk precies hetzelfde als zij doen. Succes zit ‘m uiteindelijk in diversiteit; het is juist goed als je in een team werkt met verschillende achtergronden.’

Verstappen

Diversiteit in een team zit ook in ervaring. Belangrijk is volgens Fellinger dat collega’s van elkaar leren. ‘Vroeger zag je dat de junior van de senior leerde, maar tegenwoordig is dat soms andersom het geval. Daar hebben de technologische ontwikkelingen ook debet aan; jonkies zijn vaak handiger met tech dan de oudjes. Maar let op, als je veel wijn drinkt, wil dat nog niet zeggen dat je ook veel verstand hebt van wijn. En als je veel via social media communiceert, betekent dat dus niet automatisch dat je de mechanismen erachter ook begrijpt. Talent is dus niet zozeer leeftijdsgebonden, zolang je maar openstaat voor de mening van een ander en daar ook iets van durft aan te nemen.’

Daarnaast belangrijk: fouten mogen maken. En ook daar gaan veel bedrijven ironisch genoeg de fout in. Fellinger’s advies: stop talent niet in hokjes. ‘Op veel stageplekken en traineeships wordt nog teveel binnen de lijntjes gekleurd. Daar is het vooral de bedoeling dat je géén fouten maakt. Doodzonde, want dat is nu net de basis van verbetering.’ Nog een vergelijking: die met Max Verstappen. 'Durf jij als renstal de sleutels van je auto aan iemand van 20 jaar jaar te geven? Red Bull durft dat, Mercedes niet. Ik bedoel maar: als merk moet je inzien dat mensen fouten kunnen maken.’

War on talent

Tot slot de term war on talent. Ziet Fellinger dat zelf ook als een huidige trend? ‘Zeker, alle bedrijven zijn ermee bezig, maar het is niet iets dat je zomaar doet. Het is wel degelijk moeilijk. Ja natuurlijk, iedereen vindt het leuk om bij Ajax te voetballen, maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen geschikt is. Ook hier handelen bedrijven niet naar hetgeen wat ze ambiëren. Logisch ook wel, want als je niet roept dat je talent aantrekt, betekent het eigenlijk dat je geen aantrekkelijke werkgever bent.’ De oplossing volgens Fellinger: laat HR en marketing samenwerken. ‘Dat zijn nu nog los van elkaar opererende afdelingen, maar als je als bedrijf talent ziet als iets dat alleen bij HR neergelegd kan worden, dan ga je het niet redden. Je kunt de war on talent ook met een marketingbril op bekijken. Hoe maak je het aantrekkelijk? We moeten de silo’s loslaten. Daar ligt de uitdaging.’

 

Dit artikel verscheen eerder in MT11/18.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Meest gelezen

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken