[New Creative hub 9] PwC transformeert merk en product

[New Creative hub 9]  PwC transformeert merk en product
  • Algemeen
  • 3 sep 2018 @ 09:07
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CreatieMarketing

Voor commerciële creativiteit kunnen marketeers nu ook een consultancy met veel boardroom-ervaring in de arm nemen. MarketingTribune presenteert de nieuwe hubs, met deze keer PwC's Rodger Beekman. Moeten bureaus zich zorgen maken? 'We hebben intussen 23 Experience Centers wereldwijd.'

1. (Her)introduceer jezelf graag even. Wat heb je met marketing?

'Rodger Beekman, aangenaam. De interactie tussen mensen en merken intrigeert me sinds de dag dat mijn moeder me vertelde dat wat er in de advertentie over brood staat altijd waar is. Ik was toen 10 jaar oud. Ik ben een grote bewonderaar van marketing dat aansluit op de bewuste en onbewuste aanwezige wens van mensen.'

2. De aloude opvatting is dat je voor commerciële creativiteit bij een select aantal reclamebureaus moet zijn. Eens?

'Volledig mee ON eens.'

3. Is het volgens jou ook een trend: de uitbesteding of ‘inbesteding’ van creatieven? Hoe belandde je bij PwC? Hoe wordt creativiteit bij PwC georganiseerd?

'De vraagt bevat drie onderdelen, ten eerste: dat creatieve andere omgevingen zoeken en zich niet aan een segment committeren, is van alle tijden en zeker geen “trend”. Ten tweede: ik ben door een goede bekende uit de reclame wereld gevraagd naar PwC te komen. Niet omdat PwC reclame werk ambieert, maar omdat hij wist dat ik de volgende stap in mijn carrière wilde maken, en dat die stap aansloot bij de doelen van PwC. Ten derde: wij “organiseren” creativiteit niet, we faciliteren het. Zodat het de ruimte heeft om totaal nieuwe “dingen” te bedenken.'

4. Iemand van een reclamebureau hoorde ik recent zeggen: ‘voor die consultancies hoeven we niet bang te zijn, want tussen 200 accountants gedijen concepten en creatieven niet’. Mee eens?

'Reclamebureaus hoeven niet bang te zijn voor consultancies, wij richten ons op totaal andere vraagstukken. Onze focus ligt op de evolutie en transformatie van de merken en producten, niet op de marketing of communicatie. Echter zijn deze fases wél verbonden. Daarom is onze mening is dat we moeten samenwerken in plaats van elkaar als vijanden te zien.'

5. Hoe hou je contact met de afdeling marketing van een merk, wanneer die rol niet wordt ingevuld door bijvoorbeeld een bureaustrateeg? Moet een creatief hier pro-actief in zijn?

'Ten eerste: een creatief moet ALTIJD pro-actief zijn. Ten tweede . . . wij zijn niet bezig met de marketing noch de communicatie van de merken waarmee we samenwerken. Onze teams bestaan uit business design, emerging tech en creative. Aangevuld door brand strategen en consultants. Daar waar gevraagd geven we onze mening over marketing en communicatie, maar daar ligt niet onze focus.'

6. De ontwikkeling van merken die zelf hun creatie regelen, wat biedt dat voor kansen voor creatieven?

'Wim Ubachs zei reeds jaren geleden “het bureau van de toekomst zit binnen bij het merk”. En daar zit nog altijd veel waarheid in. Hoe korten de lijnen, hoe lager de overhead en hoe hoger de kans op een “first round win”. Dat is ook een van de grote voordelen van PwC: wij zitten bij veel merken al jaren op C-level of hoger aan tafel. Dan versnelt de zaak enorm. En die korte lijnen trekt vanzelf de juiste mensen aan.'

7. Je bent terug uit Cannes, waar jullie samenwerkten met de Embassy, en je een talk deed. Waarom deze deelname? En geslaagd?

'De collaboratie met de Embassy was in onze ogen succesvol.

Ik heb samen met Navid Larijani, onze Duitse ECD, een open gesprek gevoerd met nationale en internationale gasten waarbij we ons Experience Center konden introduceren, en een paar cases presenteerde. Daarnaast werd ik voor twee jury’s uitgenodigd, dus Cannes 2018 was zeer vruchtbaar.'

8. Waar wil je over twee jaar staan met de creative hubs / experience centers binnen PwC?

'We hebben nu 23 Experience Centers wereldwijd, 11 in Europe. Het Europese team telt nu 70 mensen, waarvan 21 in Amsterdam. Eind volgend jaar moeten we Europees 180 man hebben en in Amsterdam richting de 50, een groot deel daarvan moet creatief zijn. Elk jaar moeten we 4 “light house projects” produceren, op D&AD en Cannes niveau. En ik moet doorgroeien naar de Europese CCO rol. Dus . . . nog een boel te doen.'

9. Hoe belangrijk is creativiteit voor jou persoonlijk? Hoe belangrijk in de marketingmix?

'Zonder creativiteit is er geen Rodger Beekman.De marketingmix heeft me nooit zoveel gezegd, voor mij draait alles om de gebruiker.'

10. Tenslotte: nog ander kort nieuws te melden dat je wilt delen over jezelf of over PwC?

'Drie dingen:
* Ik tee off van handicap 4.3.
* Ik ben heel blij dat ik weer “gewoon” in Nederland woon.
* PwC + R/GA + IDEO = Experience Center.'
(PvWK)


LEES HIER DE HELE SERIE
[New creative hub 1] U-Studio van Unilever telt al 20 vestigingen
[New creative hub 2] Persgroep Nederland: 'Wij coördineren het hele traject'
[New creative hub 3] Business Openers: 'Een merk is zoveel meer' 
[New creative hub 4] Talpa Media Solutions sluit merken op eigen media aan
[New creative hub 5] UM Studios draagt creativiteit in de genen
[New creative hub 6] Evoluerend Brand New Telly helpt verschillende labels WPP
[New creative hub 7] Canon pioneert met eigen creative hub
[New Creative hub 8] De ingevlogen creatief bij Apple



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken