[interview] IDEA prolongeert succesvol event onder motto 'Lang zal ze live'

[interview] IDEA prolongeert succesvol event onder motto 'Lang zal ze live'
  • Algemeen
  • 19 jul 2018 @ 11:10
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • DoelgroepenEvenementMarketing

De derde editie van 'The Experience Conference' heeft plaatsgevonden. En het blijkt een groeiend succes. We spreken Maarten Schram, managing director van initiator IDEA | Independent Dutch Event Association, gevolgd door een persoonlijke verslag van Marlou Kramer.

1. Waarom zijn jullie hiermee begonnen?

Maarten Schram: 'Als bestuur spraken wij circa drie jaar geleden over het beter in beeld brengen van IDEA bij professionals in het marketing-, communicatie-, en merkenveld. Als keurmerk voor toonaangevende live communicatie en event marketing bureaus in Nederland. Van de verschillende ideeën bleef - hoe kan het ook anders - een eigen event overeind. Er was weinig tot geen aandacht voor live in het marcom domein en dat onderschreef ook MarketingTribune. Zo vonden IDEA en MarketingTribune elkaar en organiseerden wij gezamenlijk in december 2015 de eerste editie van The Experience Conference. Anderhalf jaar later, vorig jaar april vond de tweede editie plaats. En vorige week, in ons jubileumjaar, dus de derde editie. Naast het onderstrepen van de marketingkracht van live is dit bovendien vooral voor opdrachtgevers van live communicatie en events hét moment om elkaar als gelijkgestemden te ontmoeten.'

2. Hoe blik je terug op de laatste editie? Highlights?

'Vooral trots! De derde editie bracht ruim 200 bezoekers op de been (na circa 120 bij de eerste editie en circa 150 vorig jaar, red.). Het programma was gevarieerd, soms verrassend en bracht voor iedereen wel iets aan kennis en inspiratie. En inderdaad voelde het ook deze keer als een echte get together voor vakgenoten en fans van live. Een persoonlijk hoogtepunt was het verhaal van Dadara over art, authenticity & live. Geïllustreerd met bijzonder eigen werk en verschillende geweldige voorbeelden van Burning Man. Maar ook de subtiele verrassing Liedfs heeft met haar live gedicht de harten van velen gestolen.'

3. Komt er in 2019 weer een Idea en waarom zouden marketeers daar volgens jou straks echt heen “moeten” gaan?

'Er komt zeker een vierde editie, ik ben een fan van het bouwen van tradities en dat is met The Experience Conference absoluut gelukt. Dus het smaakt, opnieuw, naar meer. Gezien de forse investering in tijd en middelen, houden we eens in de anderhalf jaar als ritme aan. Het wordt daarom waarschijnlijk begin 2020. We gaan ook broeden op het concept. Naast prikkelende en relevante content en het ontmoeten van gelijkgestemden, zoek ik naar nog meer creativiteit in format en inhoud. Voor marketeers is en blijft het hét moment om gelijkgestemden te ontmoeten en in het digitale geweld de kracht van de face-to-face ontmoeten letterlijk te ondervinden. Lang zal ze live!'

(PvWK)

Beeldcredits: Flickfeeder / IDEA

GASTBLOG MARLOU KRAMER

Waarom je naar TEC2019 wilt gaan

Afgelopen dinsdag 10 juli 2018 werd de 3e editie van The Experience Conference gehouden door IDEA. Als online marketeer in de event industrie was ik erbij, en met deze bril op, deel ik wat ik het leukste vond en wat jij kan toepassen voor je volgende event.

Er was een grote verscheidenheid aan sprekers, van kunstenaar Dadara en verhalenverteller Leon Giesen naar AOW-gerechtigde Robert Weyhenke van Amsterdam Diner tot aan krachtige vrouwen van ING. Leuk, want events hebben meerdere raakvlakken binnen de organisatie. Ik heb ervoor gekozen om twee sprekers, met twee compleet verschillende verhalen in deze blog uit te lichten. De één zit op beleving, de ander op data! Niet alles valt in deze blog te vertellen, gelukkig kun je wel alle sprekers terugkijken op het Youtube-kanaal ‘We Are Live’.

*Benieuwd naar het volledige programma van The Experience Conference? Bekijk het hier

De aftrap was meteen sterk, dankzij kunstenaar Dadara. Hij neemt ons mee naar het festival Burning Man in het Nevada woestijn, waar hij met zijn kunstinstallaties mensen wil laten beleven en ervaren. Aan de hand hiervan geeft hij 3 tips voor het vormgeven van een ervaring voor jouw volgende event:

1. Tastbaar:

Het voegt heel veel toe wanneer je een bijzondere ervaring meemaakt om iets tastbaars te krijgen. Wanneer het écht bijzonder is, zullen zij het inlijsten en altijd bewaren. Je kan er wel weer een foto van maken, maar anno nu, gaan 1000 foto’s online, twee dagen later weet je niet meer waar je die foto’s hebt bewaard. Wanneer je iemand iets meegeeft, blijft dat bij en wordt het ingelijst!

2. Interactiviteit:

Een echte event trend op dit moment is: ‘op een blaadje een droom beschrijven’, zonder verdere diepere betekenis. Zonde, je wilt er een diepere betekenis aan geven! De variant van Dadara is: ‘op echt geld te tekenen en te schilderen’, ‘the art of turning art into money’. Je eigen briefje van $50,- op een boom te plakken met houtlijm, het bekladderde geld kon er écht niet meer vanaf. Voor mensen heeft dat zoveel impact, geld is iets magisch. Plotseling had jij macht over het geld, dat altijd macht had over jou. In Amerika is het een ‘federal offense’ om op geld te schrijven. 

3. Wees controversieel:

Projecten en ervaringen kunnen grote impact creëren, als ze net anders zijn dan wat je verwacht op een plek. Op veel events wordt een DJ neergezet, videoprojecties, en wat leuk verklede mensen die een act doen. Dat is wat je verwacht, maar doe juist dingen die je niet verwacht op een plek. Bij het ‘Like For Real’ project plaatste Dadara een gigantische ‘Facebook Like’ (een gouden duim) op het festival Burning Man, in de Black Rock Desert in Nevada, Verenigde Staten (een geldloze plek zonder merken). Doe iets wat totaal niet op zijn plek is, en daarom juist wel op zijn plek is.

Van Dadara (foto zie onder) gingen we naar Gerd de Bruycker van Cisco (foto daaronder), die niet in een glazen bol kan kijken, maar wel zijn toekomstvisie deelt over live events. Van beleving naar data, data en data. 

De 1e vraag van sales die de Bruycker altijd krijgt is: ‘Wat levert het op?’, ‘Wat is de event ROI?’. Dankzij de digitalisatie zijn deze vragen onontkoombaar. In onze live communicatie moeten we bedenken wie is onze doelgroep, wat zijn onze doelstellingen? De digitalisatie laat het toe om dit te doen. Alles wat Cisco doet qua events moet meetbaar zijn. Het event heeft een hele belangrijke touch point ingenomen in de customer journey. Dankzij het event gaat geen data verloren, maar wordt het juist verrijkt. 

Een korte geschiedenis over events: 15 jaar geleden was qua budgetten de Sky is the limit,van return on investment had men nog nooit van gehoord, het ging om plezier beleven.6/7 jaar geleden is er een tendens gekomen om alles op te nemen en online te zetten. We dachten het publiek gaat wegtrekken van live events, maar het tegenovergestelde blijkt waar te zijn. Mensen willen meer en meer bij elkaar komen. We vergroten alleen het bereik van het evenement door het online te zetten. Inmiddels gelooft de Bruycker niet meer 100% in alles online streamen, sessies van 90 minuten wil je liever live bekijken. De vraag is nu niet meer puur streamen, maar hoe kan je online echt genieten? Hoe kan je dankzij de event app de beleving vergroten?

Ik heb ervoor gekozen om twee sprekers, met twee compleet verschillende verhalen in deze blog uit te lichten. Ook was ik diep onder de indruk van Liedfs, die schreef in het hier-en-nu van het event. Met een prachtige stem deelde ze haar proza met het publiek, die ze eerder schreef onder een rood lampje in de hoek.

Ben jij er volgend jaar ook bij?

Marlou Kramer
digital marketer at Momice


Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken