[onderzoek] Gay Pride wekt meer sympathie met nieuwe naam, maar blijft gewaagd

  • Algemeen
  • 4 jul 2018 @ 10:19
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Onderzoek

Door de nieuwe naam is de mening over de Gay Pride milder geworden. Dit is een van de conclusies uit het Evenementen Merkenonderzoek 2018 van Hendrik Beerda Brand Consultancy.

Na de naamswijziging in Pride Amsterdam is de bekendheid weliswaar flink gedaald, maar heeft men meer sympathie voor het LHBT-festival. Wel vindt het Nederlandse publiek Pride Amsterdam nog steeds het meest gewaagde én minst kwalitatieve evenement van Nederland.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Amsterdam zich met meer topevenementen heeft versterkt als belangrijkste evenementenstad. De Nijmeegse wandelvierdaagse wordt echter gezien als hét hoogtepunt van het evenementenseizoen.

Merkadviseur Hendrik Beerda over de effecten van naamswijzigingen: ‘Naamswijzigingen zorgen steevast voor verwarring en een lagere bekendheid van een merk. Dus dat de bekendheid van Pride Amsterdam is gedaald, is logisch. Wat wél opvalt, is dat de bevolking door de naamswijziging meer sympathie voor het festival heeft gekregen. Onder de oude naam had de Gay Pride het imago van een ruig mannenfeest. Het evenement heeft nu een warmer en zelfverzekerder imago. Uit het onderzoek van twee jaar geleden viel op dat de Gay Pride nog steeds niet is ingeburgerd. Vooral buiten de Randstad had men moeite met dit Amsterdamse feest. Ook onder de nieuwe naam blijft Pride Amsterdam van alle evenementen de laagste score houden op de factor kwaliteit. Mijn advies aan de organisatie is om veel duidelijker te communiceren dat er niet alleen een botenparade is, maar ook een inhoudelijk programma met debatten, voorstellingen en tentoonstellingen.’

Andere opvallende conclusies uit het onderzoek:

• Populariteit Huishoudbeurs staat sterk onder druk; 50PlusBeurs moet ook uitkijken

• Stadsfestijnen verliezen terrein; alleen Glow en Leidens Ontzet versterken hun positie

• Documentairefestival IDFA en Groningse Eurosonic Noorderslag stijgen het hardst in populariteit

Top-10 van populairste Nederlandse evenementen

1. Vierdaagse Nijmegen

2. Pinkpop

3. SAIL Amsterdam

4. Vierdaagsefeesten Nijmegen

5. North Sea Jazz Festival

6. Huishoudbeurs

7. Lowlands

8. Bevrijdingsfestival

9. Vakantiebeurs

10. TT Assen

Top-3 aantrekkelijkste evenementenlocaties

1. Deventer: tijdens het Dickens Festijn en de Deventer Boekenmarkt

2. Terschelling: tijdens cultureel festival Oerol

3. Amsterdam: tijdens het Grachtenfestival

Top-3 groei in populariteit van Nederlandse evenementen met een nationale merkstatus (2016-2018)

1. IDFA (+18%)

2. Eurosonic Noorderslag (+16%)

3. North Sea Jazz Festival (+11%)

Alle culturele evenementen met een nationale reputatie in 2018 (+ positie in 2016)

1. (1) Pinkpop

2. (3) North Sea Jazz Festival

3. (2) Lowlands

4. (4) Bevrijdingsfestival

5. (6) Zwarte Cross

6. (5) Uitmarkt

7. (10) Oerol

8. (11) Parkpop

9. (12) Concert at SEA

10. (8) Nederlands Film Festival

11. (9) Dance Valley

12. (-) Amsterdam Dance Event (ADE)

13. (13) Internationaal Film Festival Rotterdam

14. (15) Parade

15. (18) Eurosonic Noorderslag

16. (19) IDFA

17. (-) Grachtenfestival

18. (17) Holland Festival

Aantal evenementen met een nationale reputatie per gemeente in 2018 (+ aantal in 2016)

1. Amsterdam: 17 (2016: 15)

2. Utrecht: 9 (2016: 9)

3. Rotterdam: 6 (2016: 8)

4. Den Haag: 3 (2016: 3)

Alle stadsfestijnen met een nationale reputatie in 2018 (+ positie in 2016)

1. (1) SAIL Amsterdam

2. (2) Vierdaagsefeesten Nijmegen

3. (3) Pride Amsterdam

4. (4) Tilburgse Kermis

5. (6) Dickens Festijn Deventer

6. (9) Leidens Ontzet

7. (8) Fruitcorso Tiel

8. (-) GLOW

9. (10) Corso Zundert

Alle consumentenbeurzen met een nationale reputatie in 2018 (+ positie in 2016)

1. (1) Huishoudbeurs

2. (2) Vakantiebeurs

3. (-) AutoRAI

4. (3) Libelle Zomerweek

5. (-) HISWA

6. (5) Negenmaandenbeurs

7. (7) Margriet Winter Fair

8. (6) 50PlusBeurs

9. (-) Deventer Boekenmarkt*

10. (8) Kampeer & Caravan Jaarbeurs

11. (9) KreaDoe

12. (10) vt wonen&design beurs

13. (-) MOTORbeurs Utrecht

Ranglijst van alle Nederlandse evenementen met een nationale reputatie,

gerangschikt naar merkkracht (= gemiddelde van bekendheid, waardering en binding)

1. Vierdaagse Nijmegen

2. Pinkpop

3. SAIL Amsterdam

4. Vierdaagsefeesten Nijmegen

5. North Sea Jazz Festival

6. Huishoudbeurs

7. Lowlands

8. Bevrijdingsfestival

9. Vakantiebeurs

10. TT Assen

11. NK Allround Schaatsen

12. AutoRAI

13. Zwarte Cross

14. Uitmarkt

15. Pride Amsterdam

16. Dam tot Damloop

17. Amstel Gold Race

18. Johan Cruyff Schaal

19. Tilburgse Kermis

20. Libelle Zomerweek

21. Oerol

22. Parkpop

23. Concert at SEA

24. Nederlands Film Festival

25. NK Atletiek

26. HISWA

27. Negenmaandenbeurs

28. ABN AMRO World Tennis Tournament

29. Dance Valley

30. Amsterdam Dance Event (ADE)

31. Margriet Winter Fair

32. Internationaal Film Festival Rotterdam

33. 50PlusBeurs

34. Dickens Festijn Deventer

35. Deventer Boekenmarkt

36. NN Marathon Rotterdam

37. Leidens Ontzet

38. Kampeer & Caravan Jaarbeurs

39. Parade

40. Fruitcorso Tiel

41. Eurosonic Noorderslag

42. IDFA

43. KreaDoe

44. vt wonen&design beurs

45. Grachtenfestival

46. GLOW

47. MOTORbeurs Utrecht

48. Corso Zundert

49. Holland Festival

50. TCS Amsterdam Marathon

Bron: Evenementen Merkenonderzoek 2018 Hendrik Beerda Brand Consultancy

Reactie Danny de Vries, Communicatie & Pers van Stichting Amsterdam Gay Pride:

‘Pride Amsterdam is dit jaar, samen met Vierdaagse Nijmegen, uitgeroepen tot het Beste Publieksevenement.

Daarnaast hebben wij in een onderzoek van OIS Amsterdam een 8,9 als waarderingscijfer gekregen. Dit is een hoger cijfer dan Sail. In Amsterdam kent de Pride dus een breed draagvlak.

Ten aanzien van het advies dat we in de laatste alinea van het artikel krijgen, onderstaand nog een korte toelichting op onze kernboodschap:

Iedereen heeft het recht om te zijn wie je bent en te houden van wie je wil. Stichting Amsterdam Gay Pride wil blijvend aandacht vragen voor mensenrechten in het algemeen en de acceptatie en gelijkheid van LHBTL’s in het bijzonder, waar ook ter wereld. Pride is een groots feest en tegelijkertijd een indrukwekkend pleidooi voor de emancipatie van LHBTL’s. Jaarlijks komen honderdduizenden bezoekers naar de hoofdstad om het negen dagen durende festival bij te wonen. Pride Amsterdam biedt met zijn partners een scala aan evenementen op het gebied van debat, kunst, theater, film, (dance)feesten en sport. Hoogtepunt is de beroemde Botenparade, waarbij inhoud en amusement samenkomen tot een bruisend spektakel. ‘

 

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken