[onderzoek] Gay Pride wekt meer sympathie met nieuwe naam, maar blijft gewaagd
- Algemeen
- 4 jul 2018 @ 10:19
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Onderzoek
- 4 jul 2018 @ 10:19
- Nanny Kuilboer
Door de nieuwe naam is de mening over de Gay Pride milder geworden. Dit is een van de conclusies uit het Evenementen Merkenonderzoek 2018 van Hendrik Beerda Brand Consultancy.
Na de naamswijziging in Pride Amsterdam is de bekendheid weliswaar flink gedaald, maar heeft men meer sympathie voor het LHBT-festival. Wel vindt het Nederlandse publiek Pride Amsterdam nog steeds het meest gewaagde én minst kwalitatieve evenement van Nederland.
Uit het onderzoek blijkt ook dat Amsterdam zich met meer topevenementen heeft versterkt als belangrijkste evenementenstad. De Nijmeegse wandelvierdaagse wordt echter gezien als hét hoogtepunt van het evenementenseizoen.
Merkadviseur Hendrik Beerda over de effecten van naamswijzigingen: ‘Naamswijzigingen zorgen steevast voor verwarring en een lagere bekendheid van een merk. Dus dat de bekendheid van Pride Amsterdam is gedaald, is logisch. Wat wél opvalt, is dat de bevolking door de naamswijziging meer sympathie voor het festival heeft gekregen. Onder de oude naam had de Gay Pride het imago van een ruig mannenfeest. Het evenement heeft nu een warmer en zelfverzekerder imago. Uit het onderzoek van twee jaar geleden viel op dat de Gay Pride nog steeds niet is ingeburgerd. Vooral buiten de Randstad had men moeite met dit Amsterdamse feest. Ook onder de nieuwe naam blijft Pride Amsterdam van alle evenementen de laagste score houden op de factor kwaliteit. Mijn advies aan de organisatie is om veel duidelijker te communiceren dat er niet alleen een botenparade is, maar ook een inhoudelijk programma met debatten, voorstellingen en tentoonstellingen.’
Andere opvallende conclusies uit het onderzoek:
• Populariteit Huishoudbeurs staat sterk onder druk; 50PlusBeurs moet ook uitkijken
• Stadsfestijnen verliezen terrein; alleen Glow en Leidens Ontzet versterken hun positie
• Documentairefestival IDFA en Groningse Eurosonic Noorderslag stijgen het hardst in populariteit
Top-10 van populairste Nederlandse evenementen
1. Vierdaagse Nijmegen
2. Pinkpop
3. SAIL Amsterdam
4. Vierdaagsefeesten Nijmegen
5. North Sea Jazz Festival
6. Huishoudbeurs
7. Lowlands
8. Bevrijdingsfestival
9. Vakantiebeurs
10. TT Assen
Top-3 aantrekkelijkste evenementenlocaties
1. Deventer: tijdens het Dickens Festijn en de Deventer Boekenmarkt
2. Terschelling: tijdens cultureel festival Oerol
3. Amsterdam: tijdens het Grachtenfestival
Top-3 groei in populariteit van Nederlandse evenementen met een nationale merkstatus (2016-2018)
1. IDFA (+18%)
2. Eurosonic Noorderslag (+16%)
3. North Sea Jazz Festival (+11%)
Alle culturele evenementen met een nationale reputatie in 2018 (+ positie in 2016)
1. (1) Pinkpop
2. (3) North Sea Jazz Festival
3. (2) Lowlands
4. (4) Bevrijdingsfestival
5. (6) Zwarte Cross
6. (5) Uitmarkt
7. (10) Oerol
8. (11) Parkpop
9. (12) Concert at SEA
10. (8) Nederlands Film Festival
11. (9) Dance Valley
12. (-) Amsterdam Dance Event (ADE)
13. (13) Internationaal Film Festival Rotterdam
14. (15) Parade
15. (18) Eurosonic Noorderslag
16. (19) IDFA
17. (-) Grachtenfestival
18. (17) Holland Festival
Aantal evenementen met een nationale reputatie per gemeente in 2018 (+ aantal in 2016)
1. Amsterdam: 17 (2016: 15)
2. Utrecht: 9 (2016: 9)
3. Rotterdam: 6 (2016: 8)
4. Den Haag: 3 (2016: 3)
Alle stadsfestijnen met een nationale reputatie in 2018 (+ positie in 2016)
1. (1) SAIL Amsterdam
2. (2) Vierdaagsefeesten Nijmegen
3. (3) Pride Amsterdam
4. (4) Tilburgse Kermis
5. (6) Dickens Festijn Deventer
6. (9) Leidens Ontzet
7. (8) Fruitcorso Tiel
8. (-) GLOW
9. (10) Corso Zundert
Alle consumentenbeurzen met een nationale reputatie in 2018 (+ positie in 2016)
1. (1) Huishoudbeurs
2. (2) Vakantiebeurs
3. (-) AutoRAI
4. (3) Libelle Zomerweek
5. (-) HISWA
6. (5) Negenmaandenbeurs
7. (7) Margriet Winter Fair
8. (6) 50PlusBeurs
9. (-) Deventer Boekenmarkt*
10. (8) Kampeer & Caravan Jaarbeurs
11. (9) KreaDoe
12. (10) vt wonen&design beurs
13. (-) MOTORbeurs Utrecht
Ranglijst van alle Nederlandse evenementen met een nationale reputatie,
gerangschikt naar merkkracht (= gemiddelde van bekendheid, waardering en binding)
1. Vierdaagse Nijmegen
2. Pinkpop
3. SAIL Amsterdam
4. Vierdaagsefeesten Nijmegen
5. North Sea Jazz Festival
6. Huishoudbeurs
7. Lowlands
8. Bevrijdingsfestival
9. Vakantiebeurs
10. TT Assen
11. NK Allround Schaatsen
12. AutoRAI
13. Zwarte Cross
14. Uitmarkt
15. Pride Amsterdam
16. Dam tot Damloop
17. Amstel Gold Race
18. Johan Cruyff Schaal
19. Tilburgse Kermis
20. Libelle Zomerweek
21. Oerol
22. Parkpop
23. Concert at SEA
24. Nederlands Film Festival
25. NK Atletiek
26. HISWA
27. Negenmaandenbeurs
28. ABN AMRO World Tennis Tournament
29. Dance Valley
30. Amsterdam Dance Event (ADE)
31. Margriet Winter Fair
32. Internationaal Film Festival Rotterdam
33. 50PlusBeurs
34. Dickens Festijn Deventer
35. Deventer Boekenmarkt
36. NN Marathon Rotterdam
37. Leidens Ontzet
38. Kampeer & Caravan Jaarbeurs
39. Parade
40. Fruitcorso Tiel
41. Eurosonic Noorderslag
42. IDFA
43. KreaDoe
44. vt wonen&design beurs
45. Grachtenfestival
46. GLOW
47. MOTORbeurs Utrecht
48. Corso Zundert
49. Holland Festival
50. TCS Amsterdam Marathon
Bron: Evenementen Merkenonderzoek 2018 Hendrik Beerda Brand Consultancy
Reactie Danny de Vries, Communicatie & Pers van Stichting Amsterdam Gay Pride:
‘Pride Amsterdam is dit jaar, samen met Vierdaagse Nijmegen, uitgeroepen tot het Beste Publieksevenement.
Daarnaast hebben wij in een onderzoek van OIS Amsterdam een 8,9 als waarderingscijfer gekregen. Dit is een hoger cijfer dan Sail. In Amsterdam kent de Pride dus een breed draagvlak.
Ten aanzien van het advies dat we in de laatste alinea van het artikel krijgen, onderstaand nog een korte toelichting op onze kernboodschap:
Iedereen heeft het recht om te zijn wie je bent en te houden van wie je wil. Stichting Amsterdam Gay Pride wil blijvend aandacht vragen voor mensenrechten in het algemeen en de acceptatie en gelijkheid van LHBTL’s in het bijzonder, waar ook ter wereld. Pride is een groots feest en tegelijkertijd een indrukwekkend pleidooi voor de emancipatie van LHBTL’s. Jaarlijks komen honderdduizenden bezoekers naar de hoofdstad om het negen dagen durende festival bij te wonen. Pride Amsterdam biedt met zijn partners een scala aan evenementen op het gebied van debat, kunst, theater, film, (dance)feesten en sport. Hoogtepunt is de beroemde Botenparade, waarbij inhoud en amusement samenkomen tot een bruisend spektakel. ‘
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
- Evenementen Merkenonderzoek 2018 Hendrik Beerda Brand Consultancy
- Huishuodbeurs
- Pride Amsterdam
- Vierdaagse
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Campagne Bridging the Cap steunt jongvolwassenen met kanker
- Ed Stibbe over PIM nominatie 'Duurzame Verleiding'
- Onderzoek: 'Jongeren gevoeliger voor reacties op social dan...
- Marktplaats wil verkoop tweedehands speelgoed stimuleren
- [column] MarketingAffairs 16: Marketing als groeiversneller
- Trustoo: 'Voldoen bedrijven niet aan onze kwaliteitseisen, dan...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing