Autostadt: slimme marketing doet dieselgate vergeten

Autostadt: slimme marketing doet dieselgate vergeten
  • Algemeen
  • 16 aug 2018 @ 10:25
  • 21394 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
  • PR

Attractiepark Autostadt in Wolfsburg is het visitekaartje van Volkswagen. Alles in dit keurig aangeharkte park is een eerbetoon aan de automobiel. Met de nieuwe eigenaar van een Volkswagen in de hoofdrol.

Autostadt is een attractiepark naast de immense fabriek van Volkswagen – een complex waar 20.000 mensen werken op een gebied van 28 hectare – en gebouwd in 1998. Het project is het werk van meer dan 400 architecten en de kostenteller stond bij de opening in 2000 uiteindelijk stil op 435 miljoen euro. Kenmerkend als oriëntatiepunt voor Autostadt zijn de vier imposante schoorstenen van 125 meter hoog van de elektriciteitscentrale Wolfsburg Noord. Deze centrale – waarvan de helft nog in functie is en inmiddels bestempeld als belangrijk industrieel erfgoed -  is een steenkool-gestookte thermische centrale. Een attractie an sich. Het park ligt aan een rivier en in een zomer zoals deze met temperaturen van boven de 30 graden is een frisse duik of pootjebaden zeer welkom.

Walhalla

Voor autoliefhebbers is Autostadt een klein walhalla. De gasten vinden hier alle nieuwste modellen van de merken van de Volkswagen Group: Volkswagen, Seat, Audi, Bugatti, Lamborghini, Porsche en Skoda. Al deze merken hebben een eigen paviljoen en vallen op door hun kunstzinnige presentatie, zowel ex- als intern. De hal van de zilveren Bugatti Veyron bijvoorbeeld is helemaal gemaakt van spiegels. Naast de aparte paviljoens is er het Zeithaus dat een overzicht geeft van de ontwikkeling van de auto, dus niet alleen Volkswagen, maar ook andere iconische automerken. Vooral de evolutie van het design van de auto krijgt hier alle aandacht. Ook is er veel ruimte ingericht voor educatie aan kinderen over duurzaamheid, mobiliteit en innovatie. Er zijn bioscopen met films over auto’s en op een speciaal ingerichte baan kunnen kinderen hun stuurkunsten oefenen en hun ‘rijbewijs’ halen.    

Nachtmerrie

Autostadt is een attractie voor het hele gezin, zoveel is duidelijk. Kosten noch moeite zijn gespaard om het iedereen naar de zin te maken. En vooral om spelenderwijs de liefde voor de auto bij te brengen. Dat is natuurlijk hard nodig, zou je zeggen, gezien alle perikelen rondom dieselgate. Een inktzwarte nachtmerrie waarin het Volkswagenconcern sinds 2015 in terecht is gekomen toen in de VS bleek dat de emissies van de VW diesels in de praktijk vele malen hoger waren dan in de tests op de rollerband. Inmiddels zijn torenhoge boetes uitgedeeld en kopfiguren van het VW concern van hun sokkel gevallen, maar het blazoen van de Duitse grundlichkeit lijkt niet echt bekrast. Al wandelend door deze supergroene en schone oase merken we weinig van een afname van de belangstelling voor het merk Volkswagen. 

Schoonste automerk

Volgens Dennis Homberg, manager public relations bij Pon In Leusden, is dieselgate uiteraard een vervelende periode, maar is het merk Volkswagen overeind gebleven. ‘Ik heb de vraag binnen het concern natuurlijk ook gesteld: wat merken jullie ervan? Maar in Europa is Volkswagen by far de meest verkochte auto en is het merk nog steeds erg gewild bij klanten. Het was voor ons geen beste periode, maar uiteindelijk lost Volkswagen het goed op en behoort het nu anno 2018 tot de schoonste automerken. De klant is en blijft uiteindelijk toch trouw.’

De bedrijfsresultaten van Volkswagen, maar ook consumentenonderzoeken, lijken dit beeld te bevestigen. Natuurlijk wijzen de mensen de sjoemelsoftware af, maar er lijkt ook een tegenbeweging van Volkswagenfans die zeggen: blijf van ons mooie merk af. Homberg: ‘Autostadt is een attractie waar mensen echt een reis voor moeten maken. Als je weet dat al ruim 32 miljoen mensen dit park hebben bezocht, dan zegt dat voor mij genoeg. Het engagement met het merk is enorm. Overigens is het park de beleving van het merk Volkswagen, maar ook van mobiliteit in het algemeen. Hier vind je ook andere merken zoals Ford, Cadillac, Alfa Romeo en Opel.  

Slimme marketing

De slimme marketing van het park schuilt vooral in de twee 48 meter hoge glazen silo's die gebruikt worden als opslagplaats voor nieuwe Volkswagens. Een groot reclamebord van wat het merk aan innovatie en technisch vernuft in huis heeft. Maar ze blijken ook de showroom voor nieuwe eigenaren. De twee torens – elk met 20 verdiepingen - zijn namelijk verbonden met de fabriek van Volkswagen door een 700 meter lange tunnel. Klanten die een Volkswagen kopen, kunnen ervoor kiezen die in Wolfsburg zelf te komen ophalen. Met de kentekenplaten in je tas zie je hoe jouw eigen auto uit de toren wordt getrokken met een volautomatisch liftsysteem. In het recordjaar 2015 werden 168.514 nieuwe Volkswagens vanuit de Autostadt aan hun nieuwe eigenaar overhandigd. Dit betekent dat 28 procent van de Duitse Volkswagen-kopers hun auto in 2015 in Autostadt in ontvangst nam.

Bulli

De nieuwe eigenaren ervaren het persoonlijk ophalen van hun nieuwe Golf, Tiguan of Arteon als een feestje. Voor het hele gezin. Elk opbergkastje, knopje en spiegel wordt minutieus bekeken en goedgekeurd. En dan kan de pret beginnen. Op een testparcours kan een final check worden gedaan voordat op de Autobahn vol gas kan worden gegeven. Maar eerst nog even het park in, genieten van een diner, het zomercircus, Europa’s grootste springkussen en het off road track. En van het jaarlijkse Bulli festival, een bijeenkomst van honderden liefhebbers van misschien wel Volkswagens meest geliefde model: de VW Bus uit de jaren 50 (ofwel de T1 van Transporter- red.). De bijnaam ‘Bulli’ vindt zijn oorsprong in het dubbele karakter van de T1. Het is een samenvoeging van Bu(s) en Li(eferwagen), met een extra ‘l’ voor de leesbaarheid. Wij kennen de bus natuurlijk ook als de flowerpower busjes met grote peace signs waarmee hippies in de jaren ’60 en ’70 de wereld rondtoerden op zoek naar seks, drugs en rock ’n roll. Volgens Homberg kent iedereen de Transporter als het icoon van Volkswagen. ‘Jong en oud kent de Bulli en iedereen heeft er ook iets mee. Hij heeft dezelfde rijke historie als de Kever. De Bulli wordt heel erg gekoesterd door Volkswagen en het merk ondersteunt het festival dan ook met een forse financiële bijdrage.’




Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Meest gelezen

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken