De zomer van Wiebe Bevelander (Shell): 'Onze owned media wegen nu zwaarder'

De zomer van Wiebe Bevelander (Shell): 'Onze owned media wegen nu zwaarder'
  • Algemeen
  • 9 aug 2018 @ 09:29
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewPersonalia

Nieuw op MarketingTribune: De zomer van. Hoe beleeft Wiebe Bevelander, marketingcommunicatie manager voor Shell Retail in de Benelux en Frankrijk, de zomer? Hoe bereikt hij -nu de mussen van het dak vallen- toch de consument? En gaat hij nog op vakantie?

Wat is het laatste nieuws rondom Shell?

In de weken rondom de Pride Amsterdam hebben we een interne medewerkerscampagne ook extern uitgedragen. Shell Nederland is al ruim vijftien jaar actief om aandacht te vragen voor meer diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer. Daarom hebben we dit jaar rondom vier Shell-stations een regenboogvlag aangebracht, om te laten zien dat iedereen bij ons welkom is en we de LHBT-gemeenschap een warm hart toedragen. Daarnaast zijn we bezig met de voorbereidingen voor de Formule-1 race in Spa-Franchorchamps; Shell sponsort Ferrari en rondom de race lopen verschillende activaties om ons technische partnership uit te lichten.

Hoe bereiken jullie de consument nu de mussen van het dak vallen? Wat is de uitdaging?

We zien vooral een verschuiving van voornamelijk zakelijke klanten naar dagjesmensen en vakantiegangers met uit- en intochten aan de grensstations. Ook verwelkomen we meer motorrijders tijdens deze warme dagen. We passen zowel het productaanbod als de communicatie hierop aan, door bijvoorbeeld zomerspecials aan te bieden in de bakkerij op stations en informatie op de radio aan te passen aan de actualiteit van vakantieritten. Daarnaast is er vaak meer tijd en ruimte voor een algemeen praatje of juist specifieke vragen over langere vakantieritten. Deze periode hebben onze owned media wel een wat zwaarder gewicht in de marketingmix.

Het is overal rustig op kantoor, ongetwijfeld ook bij Shell. Hoe zorg je ervoor dat je toch productief blijft?

Eerlijk gezegd is het hier niet zo rustig; door de Pride en Formule-1 lopen er in Nederland verschillende activaties gedurende de zomermaanden. Daarnaast is dit juist vanwege het vakantieverkeer het topseizoen in de andere landen in ons cluster.

Hoe beleef je zelf de zomer? Ga je nog op vakantie?

Deze zomer is natuurlijk heerlijk en het is achteraf bekeken een hele goede keuze geweest om twee weken vakantie aan de Zeeuwse kust te hebben gepland. Het is altijd een gokje wat betreft het weer, maar in mijn jeugd ben ik veelvuldig in Vlissingen naar het strand geweest en dit jaar konden we het ook combineren met familiebezoek. Ik vind de omgeving van strand en duinen heerlijk, in bijna elk weertype overigens.

Wat is in deze zomermaanden je favoriete merk?

Graag ga ik 's avonds met mijn gezin naar een ambachtelijke ijssalon. Daarnaast houd ik persoonlijk van de variaties van Starbucks; de cold coffee als het warm is en nieuwe frappuccino's meer als guilty pleasure.

Het mediaseizoen gaat straks weer van start. Hoe bereid je je daar op voor?

De marketingplannen zijn recent op Europees niveau afgestemd, vervolgens worden de lokale budgetten en het mediaplan hierop toegepast. Dit zit momenteel in de laatste fase en staat voor 80% vast. Vanwege de dynamiek in ons retail-landschap en het tempo van de technologische ontwikkelingen, houd ik graag een deel flexibel.

 

Lees ook over De zomers van:

Hidde van der Louw (Bever)

Luuk Hoskam (Chocomel)

Patricia Slootjes (Miele)

Jeroen van Iersel (Johan Cruijff Arena)

Suzanne Bijenveld (HP)

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken