11 vrijpostige vragen aan topcreatief Adriaan Kuijper over zijn debuutroman 'Anno'

11 vrijpostige vragen aan topcreatief Adriaan Kuijper over zijn debuutroman 'Anno'
  • Algemeen
  • 3 aug 2018 @ 09:01
  • 10941 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • CreatieMarketing

Adriaan Kuijper, Aad voor intimi, is bekend als begenadigd reclameschrijver, ADCN-voorman en als oprichter van bureau Alfred. Zijn werk staat viermaal in de top tien van beste reclames aller tijden. Nu is zijn debuutroman uit. MarketingTribune stelt daarom elf vrijpostige vragen.

1. Voor wie je nog niet kent, stel je graag even voor.
'Aad Kuijper partner/oprichter Alfred, bekend van vier Gouden Loekies, Bommetje, Fruitjoy, Dommelsch Archeologen, Pietertje, Jumbo Kerst en onlangs Calvé pindakaas met Lieke Martens. Studeerde Franse Taal en Literatuur in Nijmegen.

2. Je bent een creatieve veteraan, sporen verdiend. En zei de laatste jaren in Alfred-campagnes ‘wij geloven in reclame’. Nu geloof je blijkbaar ook in de literatuur: je debuutroman is uit. Waar kwam deze drang of schrijfpassie plotsklaps vandaan?
'De drang was om dit verhaal te vertellen. Het is gebaseerd op het fascinerende leven van een oom “Anno” die vroeger als ex-priester een maal per jaar in zijn Maserati vanuit Milaan naar ons huis in Beverwijk kwam. Een mythische figuur, lang, knap, erudiet, ongrijpbaar, onpeilbaar en onmetelijk rijk geworden in de handel. Het doel was niet om schrijver te worden, wel om zijn verhaal te vertellen.'

3. Over ‘Anno’,  de titel van het boek. Kun je iets vertellen over het plot?
'Vanaf zijn sterfbed in Florence kijkt Anno terug op zijn bewogen leven. Zijn jeugd in het armoedige Schagen, zijn studie aan het seminarie en het priesterschap dat hem naar het pauselijke Rome leidt. En natuurlijk Eva, zijn grote liefde die hij op verlof in Nederland ontmoet en voor wie hij de kerk de rug toekeert. Samen met haar vlucht Anno naar Italië, waar hij faam maakt in het naoorlogse Milaan en verzeild raakt in een leven van geld macht en zonde. Zijn onstilbare honger naar succes verwijdert hem meer en meer van alles wat hem lief is, tot het noodlot hem een tweede kans biedt.'

4. En natuurlijk de vraag: is het autobiografisch? Of een beetje van jezelf en een beetje van Maggi?
'Het is vrij naar het  fascinerende leven van Anno, een broer van mijn vader.'

5. Hoe beviel de vrijheid in ruimte (aantal pagina’s) en tijd (spanningsopbouw), vergeleken met de 30 sec waarin je ook je punt gewend bent te maken?
'Dat beviel heel goed, al moest ik er wel mee leren omgaan, het eerste manuscript telde 20.000 woorden meer.  Wat scheelt is dat mijn reclamewerk sowieso meestal verhalend is en dat ik gewend ben om snel toe de point te moeten komen. Wat ook hielp is dat Anno een man van weinig woorden is, dat dwingt je om precies te schrijven. Daardoor is het een compact boek geworden, en leest het makkelijk. Daar is gek genoeg het meeste werk in gaan zitten.'

6. Hoe heb je het XL-schrijven geleerd?
'Door veel te lezen. Literatuur, maar ook boeken over literatuur. The story van Mcee en Save The Cat van Sneijder. De regels van spanningsopbouw en verhaallijnen zijn niet wezenlijk anders in een boek dan in film. Daarnaast moet je het gewoon doen. Veel schrijven en nog meer schrappen. Ik schrijf al heel mijn leven maar voelde nu pas de drang om dit boek te schrijven.'

7. Diederick Koopal nam een film op, Johan Kramer ook, Rene Eller debuteert deze zomer met een speelfilm. Allemaal beetje zelfde generatie: een trend? Hoe zou dit komen?
'De overeenkomst is, denk ik, dat het allemaal creatieven zijn, en creatieven willen zien hoever hun talent rijkt. Door je in een dergelijk project te storten ben je ineens weer beginner en leer je weer bij. Dat is enorm stimulerend.'

8. Waarom zouden marketeers of marcom-collega’s ‘Anno’ volgens jou moeten kopen? En waar?
'Wie van een mooi verhaal houdt kan ik Anno aanbevelen. Het gaat over menselijke thema’s, over de eenzaamheid van talent, over de destructieve kant van ambitie. Anno zegt ergens “mijn leven is als zand in mijn hand, hoe harder ik knijp hoe meer het weglekt”. Ik denk dat veel ambitieuse mensen daar wel iets in herkennen. We hebben allemaal de neiging om ons geluk voorbij te rennen.'

9. Het straatnamen-project dat je deelde op Facebook, krijgt dat nog een papieren vervolg?
'Dat zou zomaar kunnen. Maar eerst roman nummer twee, daar heb ik gisteren voor getekend, wederom bij Thomas Rap/Bezige Bij.'

10. Dat is snel. Je collega Marcel van Wing van Alfred stapte onlangs uit het bureau. Ben je nog blij in het reclamevak? Of kruip je binnenkort permanent achter de typmachine?
'Ik hou van mijn vak en hoop nog heel lang nieuwe Liekes en Jumbo’s te mogen maken, ik hou nog steeds van leuke reclame.'

11. Nog ander belangrijk nieuws te melden? Grijp je kans.
'Ja, Anno ligt in de boekhandel. Het is, als ik de reacties mag geloven, een mooi verhaal, niet te dik, het past perfect in de reistas.'

(PvWK)

Meeri nfo over Anno en bestel-link klik hier.





Fotocredit portret Aad: Bas de Graaf (via Bezige Bij)

 

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken