[Ingezonden artikel] Lifecycle Marketing in 7 stappen

[Ingezonden artikel] Lifecycle Marketing in 7 stappen
  • Algemeen
  • 24 sep 2018 @ 09:00
  • 4295 x gelezen
  • Link
  • Geen tag
  • 24 sep 2018 @ 09:00
  • 4295 x gelezen
  • Sales

Hoeveel leads komen er maandelijks bij jouw organisatie binnen? En worden deze leads allemaal netjes opgevolgd? Of verdwijnen de meesten in de ‘prullenbak’ wanneer blijkt dat ze niet direct zullen kopen. Er zijn allerlei redenen waarom leads niet of niet goed worden opgevolgd. Aan de hand van zeven stappen zien we dat dit proces niet complex hoeft te zijn.

De 7 stappen
Laten we eerst de zeven stappen op een rijtje zetten:

  1. Aantrekken verkeer
  2. Verzamelen leads
  3. Leads nurturen
  4. Sales conversie
  5. Tevredenheid en levering
  6. Meer verkopen.
  7. Referenties vragen

Uitgelicht: lead verzamelen
Hieronder lichten we één stap uit: het verzamelen van leads. Binnen het onlineproces is het verzamelen van leads voor veel organisaties namelijk een uitdaging. Hun website stamt nog uit de tijd dat de nadruk lag op informeren en niet op converteren. Daarnaast is de website vaak ontwikkeld door designers en niet door marketeers. Smaak, huisstijl en interne politiek heeft de website gemaakt tot wat het nu is: een online visitekaartje zonder duidelijke call-to-actions.

Een call-to-action zorgt ervoor dat de bezoeker iets waardevols aangeboden krijgt waarvoor hij of zij bereid is om zijn of haar gegevens achter te laten. Of, in ieder geval een e-mailadres.

Zo’n klantmagneet, lead magnet, freebee, of give away, zorgt voor een stroom van nieuwe leads. Voorbeelden zijn een e-book, whitepaper, quiz, assessment, videoserie, minicursus, et cetera.

Stel dat je per jaar 50.000 unieke bezoekers op je website hebt en 1% daarvan kiest ervoor om zijn of haar gegevens achter te laten in ruil voor de weggever. Dan heb je het al over 40 nieuwe leads per maand.

Het moge duidelijk zijn dat dit proces redelijk eenvoudig te realiseren is en dat het optimaliseren ervan een hoge ROI kan hebben. Een andere of betere versie van de weggever kan maar zo leiden tot 2% conversie en dus een verdubbeling van het aantal leads dat maandelijks in je mailbox verschijnt.

De volgende vijf stappen (stap 3 t/m 7) borduren voort op dit principe. Sommige van deze verzamelde leads zullen klaar zijn om te kopen, maar de meesten niet. Door hen op te volgen in een bewezen effectieve nurture campagne (geautomatiseerd, maar wel persoonlijk) vergroot je uiteindelijk het percentage potentiële kopers en zorg je voor een klantbeleving die net even verder gaat dan men verwacht.

In die persoonlijke lead opvolging ligt de kracht. Wie zijn klanten begrijpt en weet hoe je marketing verbindt met de strategie van de organisatie, opent de deur naar nieuwe mogelijkheden voor zichzelf en voor de organisatie.

Weet jij hoe je de optimale strategie voor jouw organisatie ontwikkelt? Zorg ervoor dat je de juiste strategische marketingkeuzes op topniveau kunt maken. Laat je inspireren tijdens de post hbo opleiding tot Qualified Marketeer van IBO Qualified Business School. Lees meer over de opleiding.

 

Daan Schmidt - IBO Qualified Business School

Daan Schmidt is docent bij IBO Qualified Business School en werkzaam bij Schmidt Communciatie. Hij heeft Bedrijfskundig Management gestudeerd met als afstudeerspecialisatie Coaching en Psychologie. Daan heeft jarenlange ervaring in diverse operationele, sales en marketing functies in nonprofit- en profit organisaties. Een creatieve geest die altijd op de hoogte is van de nieuwste ontwikkelingen, mensen verbindt en denkt in mogelijkheden.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken