Thomas Spronk (ADE): 'De uitdaging is om álles te communiceren'
- Algemeen
- 18 okt 2018 @ 11:17
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - EvenementCampagnesMarketingInterviewPersonalia
- 18 okt 2018 @ 11:17
- Lucas Boon
Amsterdam Dance Event is in volle gang. Thomas Spronk is als marketing manager verantwoordelijk voor alle communicatie uitingen rondom het vijfdaagse evenement. We vroegen hem naar de marketinguitdaging en welke merken dit jaar op de juiste manier aanwezig zijn op ADE.
Amsterdam Dance Event, dat vorig jaar 400.000 bezoekers uit honderd verschillende landen naar onze hoofdstad wist te trekken, is gisteren van start gegaan en duurt nog tot en met aanstaande zondag. ADE is een evenement voor de liefhebber van electronische muziek, maar de afgelopen jaren is de programmering flink verbreed en kunnen bezoekers er ook (overdag) terecht voor uiteenlopende conferenties over bijvoorbeeld tech of duurzaamheid. Ook een interessante plek voor marketeers dus, en dat komt dit jaar mooi tot uiting via goed ontvangen campagnes van merken als KLM, Desperados en Ace & Tate.
Thomas Spronk is sinds 2014 werkzaam voor Amsterdam Dance Event. Eerst als community manager en sinds 2016 als marketing & communicatie manager. We vroegen hem naar zijn marketinguitdaging, de strategie rondom de communicatie van ADE en welk advies hij twijfelende marketeers wil meegeven.
Wat is in een notendop de grote marketinguitdaging van ADE?
Om álles te communiceren. We organiseren dit jaar meer dan duizend evenementen verspreid over vijf dagen en nachten. Dat past al niet in één jaarkalender, laat staan in de maanden vóór ADE.
Vorig jaar trok ADE 400.000 bezoekers naar onze hoofdstad. Kun je dat hoge aantal verklaren? Hoe heeft marketing daarbij geholpen?
Goed om daarbij te vermelden dat dat inclusief de bezoekers afkomstig uit Amsterdam zelf is. Wel verwelkomen we tijdens ADE inmiddels bezoekers uit meer dan honderd verschillende landen. Wat goed werkt is dat we globaal denken, ook bij het sluiten van onze partnerships. Daarmee bereiken we een hoop nieuwe mensen en dat zorgt elk jaar voor een frisse aanwas van muziekliefhebbers.
Daarnaast zien we veel herhaalbezoek, zowel op festival- als conferentieniveau. Ik denk dus dat onze bezoekers zelf goede ambassadeurs zijn. Last but not least zijn we echt een faciliterend platform voor onze sprekers en artiesten, maar ook voor de partners waar we intensief mee samenwerken. Zij zijn daardoor vaak geneigd om zich op een bijzondere manier te presenteren. Dat valt op.
Hoe pakt ADE de communicatie met die bezoekers aan? Wat is de strategie?
We proberen de verschillende boodschappen goed te matchen met de verschillende doelgroepen. Iedere bezoeker loopt zijn eigen route, zowel online als door de stad. Wij moeten er dus voor zorgen dat we op elke plek een relevante boodschap voor hem of haar achterlaten. Daar spelen mediapartners als Billboard maar ook partijen als Facebook en Instagram een belangrijke rol in. Ook het maken van een print magazine met Crack en een postercampagne zijn een wezenlijk onderdeel.
Welke merken profileren zich dit jaar goed tijdens ADE? Wat valt je op?
Met KLM (Life on the Road) en Desperados (Find your Dancefloor) maken we op dit moment mooie dingen voor online, daar ben ik erg blij mee. Daarnaast vind ik Art & Activism dit jaar een parel, dat is in samenwerking met Ace & Tate gemaakt. Zij hebben hun nek uitgestoken en stimuleren op deze manier juist de underground, zonder het te willen claimen. Dat getuigt van lef. Ook de 35 curated playlists die we samen met artiesten en Deezer hebben gemaakt, wordt wereldwijd goed ontvangen. De gemene deler van deze samenwerking is dat de playlists echt inhoudelijk tot stand komen; we kijken in het hele traject goed naar welk programma onderdeel het beste matcht en weten goed wat wel en niet werkt bij onze doelgroep.
Tegen welke hobbels loop je aan? Waar moet ADE nog in verbeteren?
We zouden graag meer uur in vijf dagen en nachten willen kunnen proppen, zodat we echt alles kunnen laten zien.
Wat is jouw advies aan marketeers die zich op ADE (meer) willen laten zien?
Neem contact met ons op! En breng een bezoek aan de conferentie, in het bijzonder programma onderdelen als ADE Green, Tech, Sound Lab en Dance & Brands. Op die laatste conferentie laten we de beste voorbeelden zien van samenwerkingen tussen merken en artiesten.
Wat is in algemene zin jouw advies aan de ADE-bezoeker?
Kies je favorieten en bezoek minimaal drie events waar je nog nooit van hebt gehoord. ADE is een plek om te ontdekken. Het maken van een eigen route op onze website aan de hand van je luistergedrag helpt daarbij, je krijgt dan van ons suggesties op basis van je favorieten.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Imo Muller van 165 Beats: 'Veel voetbalclubs zijn erin...
- DOSSIER ESG Esther Overmars Purpose is een werkwoord
- Europees Parlement stemt vóór AI-wet
- Harry Dekker krijgt Coq de Grand Honneur tijdens GVR-diner
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Sven Fase van VodafoneZiggo: 'AI voelt voor mij echt als een...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing