[new creative hub 11] 'Linda hetbureau' benut slagkracht mediamerk

[new creative hub 11] 'Linda hetbureau' benut slagkracht mediamerk
  • Algemeen
  • 21 dec 2018 @ 09:02
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • ConceptenMarketing

Voor commerciële creativiteit nemen marketeers steeds vaker nieuwe soorten dienstverleners in de arm. MarketingTribune interviewt de nieuwe hubs, met deze keer Robbert Elderenbosch, creative director van in de eigen typografie: LINDA.hetbureau. 'Commercieel sluiten wij beter aan op wat de marketeer van nu nodig heeft.'

1. Introduceer LINDA.hetbureau graag. Wat heb je met marketing? 
'Om echt LINDA.hetbureau goed te introduceren zou ik stiekem wensen dat iedereen een keer bij ons over de vloer komt. Dan merk je direct wat LINDA.hetbureau uniek maakt. De sfeer van het redactionele ambacht, de passie van digitale content creatieven, een verhalen machine die op volle toeren draait en data nerds, hard bezig met slimme content en distributie-strategieën. Maar als ik het dan toch in tekst moet doen: LINDA.hetbureau helpt merken met aandacht en conversie. Dat doen we door het redactionele ambacht, de makers- én de vertelkracht van LINDA. in te zetten voor merken. We creëren content campagnes met de iconische LINDA. vertelkracht. Sinds afgelopen jaar helpen we merken ook met content-marketing vraagstukken buiten LINDA. platformen. Daarbij zijn we gestart met het opschalen van een eigen productie-unit hier maken we content variërend van video’s, formats, social-content, print-advertenties, in-store content en animaties. Bij iedere opdracht vormen we het beste team met creatieven en makers vanuit het hele bedrijf om creatie, productie en distributie te verzorgen. Zelf ben ik met het marketing gedachtengoed opgegroeid. Ik kom uit een ondernemersfamilie en het daarbij horende marketing-, en merk-denken. Daarna opgeleid marketeer/bedrijfskundige en sindsdien is dit altijd een rode draad geweest in loopbaan.'

2. De aloude opvatting is dat je voor commerciële creativiteit bij een select aantal reclamebureaus moet zijn. Eens?
'Nee zeker niet mee eens. Het medialandschap verandert snel, om hierop in te springen is het een voordeel om alle (nieuwe) specialismen in huis te hebben. Natuurlijk staan de gerenommeerde reclamebureaus bekend om hun creativiteit, maar commercieel denk ik dat de manier van werken van LINDA.hetbureau beter aansluit op wat de marketeer van nu nodig heeft. De LINDA. makers creëren de hele dag door mooie content. Het zou zonde zijn als je geen gebruik maakt van deze meer dan zeventig professionals.'

3. Is het volgens jullie ook een trend: de uitbesteding of ‘inbesteding’ van creatieven? Hoe wordt creativiteit bij LINDA.hetbureau georganiseerd?
'Ik weet niet of het een trend is, maar ik zou wel durven zeggen dat het in groeiende mate succesvol gebeurt. Daarbij ben ik een groot voorstander van creatieve units bij merken in-house. Het zorgt ervoor dat wij als bureau een gesprekspartner hebben die zelf al goed inzicht heeft in merk, creatie en media. Als je bij ons binnenkomt zie je direct alleen maar mensen die aan het maken zijn. Die de hele dag bezig zijn met de vraag: hoe kan het nog mooier & beter. Creativiteit zit zo diep in het DNA van ons bedrijf, dat het organiseren hiervan bij ons haast een vanzelfsprekend proces is.'

4. Iemand van een reclamebureau hoorde ik recent zeggen: ‘voor die nieuwe hubs hoeven we niet bang te zijn, want daar gedijt de creativiteit niet’. Mee eens?
'Nee absoluut niet. Er is een verschuiving gaande in ons vakgebied waarbij alles fragmenteert, dit betekent dat grotere partijen terrein verliezen en dan ontlok je volgens mij dit soort reacties.'

5. Hoe hou je contact met de afdeling marketing van een merk, wanneer die rol niet wordt ingevuld door bijvoorbeeld een bureaustrateeg? Moet een creatief hier pro-actief in zijn?
'Een creatief moet altijd pro-actief zijn, want hij of zij is eigenaar van het creatieve succes van de campagne. Echter hebben we het bij LINDA.hetbureau zo ingericht dat projectmanagers verantwoordelijk zijn als hoofdaannemer op het project. Projectmanagers hebben te allen tijde een vinger aan de pols bij de klant en trekken bijvoorbeeld account, marketing of de creatieven aan hun hemd wanneer nodig.'

6. De ontwikkeling van merken die zelf hun creatie regelen, wat biedt dat voor kansen voor creatieven?
'Voor creatieve zelf ontstaat meer keuze in verscheidenheid van opdrachten. Werken voor merken of voor bureau’s. Waarbij het per creatief verschilt waar hij of zij het beste bij gedijt. De combinatie van werken voor bureau’s en voor merken lijkt mij bovendien een zeer prettige ontwikkeling voor creatieven.'

7. Waar wil je over twee jaar staan met de creative hub LINDA.hetbureau?
'Over twee jaar is eigenlijk koffiedik kijken. Op korte termijn, bijvoorbeeld voor aankomend jaar, is mijn doel dat merken LINDA.hetbureau en dus de makers van LINDA. steeds meer gaan uitdagen als content-marketing bureau waarbij media, data en creatie hand in hand gaan.'

8. Hoe belangrijk is creativiteit voor jou persoonlijk? Hoe belangrijk in de marketingmix?
'Het is voor mij persoonlijk één van de drie voorwaarden alvorens ik een nieuwe stap maak in mijn loopbaan. Belangrijk dus. Voor de marketingmix (ouderwets woord trouwens) is en wordt het nog belangrijker dan het al was. Want met de duizenden prikkels en aandachttrekkers de hele dag door is creativiteit naast relevantie dominant.'

9. Tenslotte: nog ander kort nieuws te melden dat je wilt delen over jezelf of over LINDA.hetbureau?
'JA! We zijn altijd hard op zoek naar nieuw talent; makers, creatieven en inspiratie, dus koffie invites graag!'

Meer info check hier

Lees ook: Linda zet nieuwe stap met Linda Het Bureau | MarketingTribune Media

Robbert Elderenbosch is een va de sprekers op Branded Content Event. Ga hier naartoe voor meer informatie.


LEES HIER DE HELE SERIE
[New creative hub 1] U-Studio van Unilever telt al 20 vestigingen
[New creative hub 2] Persgroep Nederland: 'Wij coördineren het hele traject'
[New creative hub 3] Business Openers: 'Een merk is zoveel meer' 
[New creative hub 4] Talpa Media Solutions sluit merken op eigen media aan
[New creative hub 5] UM Studios draagt creativiteit in de genen
[New creative hub 6] Evoluerend Brand New Telly helpt verschillende labels WPP
[New creative hub 7] Canon pioneert met eigen creative hub
[New Creative hub 8] De ingevlogen creatief bij Apple
[New creative hub 9] 
PwC transformeert merk en product
[New creative hub 10] Paul Greenep & Chris Friend vernieuwen met Iris Amsterdam

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken