[Top-100 Adverteerders] Nieuwe ranking: Blokker, AH en Procter sterkste stijgers
- Algemeen
- 18 mrt 2019 @ 09:07
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekStrategieMarketing
- 18 mrt 2019 @ 09:07
- Peter van Woensel Kooy
De Top-100 Adverteerders geeft jaarlijks een analytisch overzicht van de mediabestedingen van alle grote spelers en wordt zoals gebruikelijk samengesteld door onderzoeksbureau Nielsen in samenwerking met MarketingTribune. In de nieuwe top 3 met grootste stijgers staan opmerkelijke namen.
In de net verschenen handige overzichten is direct te zien hoe de merken ten opzichte van 2017 hebben geacteerd. Nielsen heeft overigens vanwege het nieuwe businessmodel van de Ster zijn rekenmodel aangepast. Het gevolg is een fraai pakket need to know informatie voor marketeers en bureaus. Niet voor niets is de MarketingTribune met de Top-100 Adverteerders en de vele deel-rankings de meest gestolen editie van corporate leestafels en uit de circulatiemap. Printabonnees hebben een streep voor. Als service aan onze online volgers, delen we ook enkele overzichten gratis op deze site.
Het algemene beeld van de Top-100 is dat de totale mediabestedingen zijn toegenomen dankzij meer inzet van televisie en online en in mindere mate door een verhoogde inzet van outdoor. De bestedingen bij tv nemen toe met ruim 13%, op online met 16,6 % en OOH met 10%. Grote verliezer is wederom print: de publiekstijdschriften pakken een daling van ruim 14%, de daling van de vaktijdschriften bedraagt 9% en de dagbladen leveren 5% in.
Adverteerders
Volgens Berry Punt, marketingmanager Marketing Effectiveness bij Nielsen, zijn er geen zeer grote wijzigingen zichtbaar in de Top-100 Adverteerders. ‘KPN is terug in de top-10. KPN schroefde de laatste jaren het mediabudget terug, maar besteedt nu weer meer aan media. De plaats van Blokker is opvallend - van plaats 113 naar 22 - terwijl het niet goed gaat met het bedrijf. Ook opvallend: Procter & Gamble is op tv bijna even groot als Unilever. Lange tijd was Unilever veruit de grootste adverteerder op televisie.’
Nek aan nek race P&G en Unilever
Als we wat meer inzoomen op de verschillende grafieken zien we bij de Top-25 Adverteerders op Televisie inderdaad dat Unilever en Procter elkaar op de hielen zitten wat bestedingen betreft. Ook Albert Heijn en Jumbo (plaatsen 3 en 4) ontlopen elkaar nauwelijks. Lidl volgt op een 8e plek. Bij de bestedingen op radio blijft het automerk Renault de absolute koning op plaats 1, gevolgd door T-Mobile en Watson. Bij de Top-25 Adverteerders Online is en blijft Coolblue de absolute nummer 1, gevolgd op grote afstand door opmerkelijke stijger Baxshop.nl en Renault.
Retailpower
Bij de Top 100 Merken (dus niet adverteerders) - met totale mediabestedingen - zien we dat de grote 3 in supermarktland, Albert Heijn, Jumbo en Lidl samen met Kruidvat de top-4 bekleden. In deze top naast de opmerkelijke opmars van Blokker ook de komst van Hyundai van plaats 65 naar 21 en de stijging van ministerie van VWS van plaats 98 naar 34.
Flink meer mediabudget
De top-3 grootste stijgers wordt in het afgelopen jaar aangevoerd door Blokker (stijging van 113 in 2017 naar positie 22 in 2018 met ruim 33 miljoen euro extra budget); op twee staat Albert Heijn (van 4 naar 3 met 23,4 miljoen euro extra budget) en op drie P&G Netherlands (zelfde positie dit jaar als in 2017, echter in 2018 met 22,2 miljoen euro extra mediabudget).
Meer leest u in de MT5 Print-editie.
(PvWK / SH)
Grootste stijgers Top-10 Adverteerders
(bron: Nielsen / MarketingTribune)
foto boven: Jonathan Chng on Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- 2018
- Adverteerders
- publiekstijdschriften
- Blokker
- 2019
- MT/Nielsen
- concurrentie
- marketingmanager
- Top-100 Adverteerders
- Unilever
- AH
- P&G
- outdoor
- top 100
- Marketing Effectiveness
- Berry Punt
- mediabureau
- TNC
- ranking
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Imo Muller van 165 Beats: 'Veel voetbalclubs zijn erin...
- DOSSIER ESG Esther Overmars Purpose is een werkwoord
- Europees Parlement stemt vóór AI-wet
- Harry Dekker krijgt Coq de Grand Honneur tijdens GVR-diner
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Sven Fase van VodafoneZiggo: 'AI voelt voor mij echt als een...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing