[SCP] Nederlanders vinden taal en tradities bij identiteit horen

[SCP] Nederlanders vinden taal en tradities bij identiteit horen
  • Algemeen
  • 26 jun 2019 @ 11:51
  • 9966 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • TrendsConsumentenOnderzoek

Nederlanders zijn het behoorlijk met elkaar eens als hen gevraagd wordt wat de Nederlandse identiteit is. Vooral onze taal, symbolen en tradities worden genoemd. Dat concludeert het Sociaal en Cultureel Planbureau in het verse onderzoek 'Denkend aan Nederland'.

Van de respondenten vindt 41% dat de Nederlandse identiteit bestaat. De ondervraagden noemen vooral culturele kenmerken als typisch Nederlands. Zo worden Koningsdag, Dodenherdenking en Bevrijdingsdag, Sinterklaas, oliebollen tijdens oud en nieuw en de Nederlandse vlag vaak genoemd. Ze maken zich zorgen over polarisatie en islam. Soms wordt de taal uitgehold. In de praktijk zie je instanties het Nederlands overboord gooien en op de (steenkolen) Engelse tour gaan, zoals aan verschillende universiteiten. Nonchalant.

Vrijheid als gemene deler
'Ondanks scherpe tegenstellingen in het publieke debat zijn Nederlanders eensgezind over wat Nederland tot Nederland maakt', concludeert het SCP echter zelf, 'Er komen opvallend weinig verschillen tussen Nederlanders naar geslacht, leeftijd, opleiding en afkomst naar voren. We zijn het dus behoorlijk met elkaar eens over wat Nederland tot Nederland maakt. In situatie van debat zijn er Nederlanders die meer belang hechten aan symbolen en tradities en Nederlanders die burgerlijke vrijheden centraal stellen. Dat kan dan flink botsen. Vragen vernauwen zich dan vaak tot "meer of minder EU" en "voor of tegen Zwarte Piet". Vrijheid geldt als grote gemene deler voor veel Nederlanders, maar de invulling verschilt in soms tegengestelde richtingen. Waar Nederlanders het wél over eens zijn, sneuvelt in de discussie en komt vaak niet aan bod.'

Boordevol insights
Het rapport Denkend aan Nederland is voor marketeers interessant omdat het veel onafhankelijk bepaalde inzichten bevat, die iets vertellen over wat Nederlandse consumenten verbindt en verdeelt. Het kan zinvol zijn daar in campagnes en bij positioneringen rekening mee te houden. Het rapport van het SCP is hier gratis te raadplegen.
(PvWK)

Fotocredit klomp: SilviaTrigo / Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken