[De zomer van] Marianne Zwagerman: 'TMG-boek schiet wel op nu'

[De zomer van] Marianne Zwagerman: 'TMG-boek schiet wel op nu'
  • Algemeen
  • 13 aug 2019 @ 11:28
  • 18893 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Personalia

Sinds schrijver en columnist Marianne Zwagerman besloot om nooit meer naar kantoor te gaan, is ze eigenlijk al tien jaar op vakantie. Deze zomer is ze druk in de weer met ‘spreekklussen’, haar column voor Trouw en rijden in een BMW-cabrio met Slam FM door de speakers.

Om te beginnen met het boek (Gemold, het ultieme boek over TMG) waar Zwagerman samen met auteur Maarten Hafkamp al enige tijd mee bezig is: hoe staat het ervoor? 'Dat had eigenlijk al in de winkel moeten liggen, maar het blijkt enorm veel werk. Veel research, veel uitwerken. Maar komt goed hoor, we schieten wel op nu.' Zwagerman had eigenlijk gepland een flinke eindsprint te maken met het boek, maar haar 'spreekklussen' liepen door tot eind juni en toen werd ze ook nog gevraagd om columnist Sylvain Ephimenco te vervangen in dagblad Trouw. 'Deze zomer tik ik dus drie keer per week een columnn, plus mijn vaste columns voor BNR en Vlot Magazine. Da's best veel werk. Maar tegelijkertijd heerlijk.’ Zwagerman woont op twee plekken: op een boot in het Gooi en vlakbij het strand in Den Haag. 'Ik probeer zoveel mogelijk het water op te gaan in mijn kajak of zeilboot, maar als ik eerlijk ben gebeurt dat te weinig dit jaar.' Naar het buitenland gaat ze niet. ‘Ik wil nergens naartoe in de zomer. Nergens is het strandleven zo leuk als in Nederland, met veel leuke strandtenten en festivals en concerten. Geniet ik enorm van.'


Op het strand in Den Haag.

Zwagerman is eigenlijk al tien jaar op vakantie, zegt ze. 'Sinds ik besloot om nooit meer naar kantoor te gaan. Dit kan ik overigens iedereen aanraden: je hóeft niet naar kantoor. Je bent veel vrijer dan je denkt.' Ze heeft een aantal jaren 'het #nomadlife geleefd' en veel gereisd. 'Ik wist nooit wat ik moest invullen bij de douane: business of pleasure. Dat onderscheid bestaat bij mij gelukkig al heel lang niet meer. Mijn laptop is altijd mee en het voelt nooit als werk. Ik reis nu al een jaar of twee niet meer, want het ging me tegen staan.'

Je bent veelgevraagd spreker en dagvoorzitter. Booming business, lijkt me. Wat is jouw geheim?

Inhoud. Van een klus komt altijd weer een klus, omdat ik verras op inhoud. Ik lever altijd maatwerk en verdiep me in de doelgroep. En social media goed inzetten. Ik heb 65.000 volgers op de verschillende platformen en gebruik met name Twitter en LinkedIn intensief. Daar komt altijd werk uit als ik laat zien wat ik doe als schrijver en spreker.

Wat is in deze zomertijd je favoriete merk?

Een combinatie van BMW en Slam FM (radiostation, red.). Elk jaar overweeg ik een offroad motor, maar angst en verstand dreven me dit jaar in een cabrio. Ik was het vergeten, terwijl ik ooit naar de IVA in Driebergen zoefde in een BMW, maar hun slogan klopt: BMW maakt rijden geweldig. Met het dak eraf wil ik alleen maar naar Slam luisteren. Het ultieme zomergevoel. Ik weet dat het een beetje treurig is, een blonde vrouw van zekere leeftijd in een cabrio met stampende dance door de speakers. Maar ik vind het verrukkelijk.

Welk managementboek ligt er in je reiskoffer?

Waarom de wereld niet naar de knoppen gaat, van Maarten Boudry en Warme Aarde Koel Hoofd van Simon Rozendaal. Must reads voor iedereen die zich zorgen maakt terwijl dat niet zou moeten.


In de tuin in Den Haag.


In de kajak.

 

Lees ook over de zomers van:

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken