[SWOCC] Hoe medewerkers merken maken

[SWOCC] Hoe medewerkers merken maken
  • Algemeen
  • 7 okt 2019 @ 12:05
  • 7535 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFood

Medewerkers belichamen een merk en geven het merk een menselijk gezicht. Maar hoe zorgen we ervoor dat medewerkers ook écht het verschil kunnen maken voor een merk? SWOCC publicatie 78 ‘Hoe Medewerkers Merken Maken’ geeft antwoord op deze vraag en biedt de professional concrete handvatten om te sturen in behavioral branding op verschillende ambitieniveaus.

In de marketing concentreren we ons vaak op massamedia campagnes of social media presence, terwijl het merk veelal tot leven komt wanneer medewerkers zich er ook naar gedragen, stelt het SWOCC. 'In het directe contact met de klant is hun gedrag en communicatie bepalend voor het organisatiemerk. In deze SWOCC publicatie onderzoekt Joost Verhoeven door middel van kwalitatief onderzoek op welke manier het gedrag van medewerkers bijdraagt aan het merk en welke rol medewerkers vervullen bij het realiseren van het merk.' Aan de hand van deze bevindingen, geeft de nieuwe publicatie antwoord op de volgende vragen:

1. Op welke manier kunnen organisaties ervoor zorgen dat medewerkers door middel van hun gedrag het merk versterken?
2. Hoe ontwikkel je een sterke merkcultuur?
3. Hoe kan je medewerkers motiveren om het merk te versterken?

Behavioral branding
De bijdrage van medewerkers aan het organisatiemerk kan volgens het onderzoek geoptimaliseerd worden door middel van ‘behavioral branding’. Het onderzoek toont aan dat je daarbij duidelijk onderscheid moet maken tussen reguliere, gescripte merkervaringen enerzijds en unieke, onverwachte merkervaringen anderzijds. Juist door medewerkers vrijheid te geven kan dit leiden tot memorabele merkervaringen voor klanten. De publicatie biedt een overzicht van welke tools ingezet kunnen worden voor behavioral branding, wat communicatieprofessionals helpt bij het realiseren van het merk.

Het uitgebreide verslag van de SWOCC bijeenkomst over Hoe Medewerkers Merken Maken is hier te lezen. Het complete onderzoeksverslag van Joost Verhoeven, getiteld ‘Hoe Medewerkers Merken Maken’, is uitgegeven door SWOCC. De publicatie is exclusief beschikbaar voor begunstigers van de stichting. Meer info klik hier.
(PvWK)

foto boven: Husna Miskandar / Unsplash

Over SWOCC
'Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) doet fundamenteel wetenschappelijk onderzoek op het gebied van merken en communicatie. Deze kennis maakt SWOCC toegankelijk voor de praktijk, bijvoorbeeld door het uitbrengen van publicaties en het organiseren van lezingen. De stichting is in 1995 opgericht op initiatief van Giep Franzen en is gelieerd aan de afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam. SWOCC wordt financieel mogelijk gemaakt door haar begunstigers maar opereert zelfstandig en onafhankelijk. Op dit moment telt SWOCC bijna 200 begunstigers, waaronder adviesbureaus (van pr en reclame tot design en marktonderzoek), adverteerders, non-profit organisaties en ZZP’ers. ‘Hoe Medewerkers Merken Maken’ is SWOCC’s 78e publicatie. Over de onderzoeker: Dr. Joost Verhoeven is universitair docent corporate communicatie aan de Universiteit van Amsterdam, Amsterdam School of Communication Research (ASCoR). Eerder schreef hij SWOCC publicatie 60 over medewerkers als merkambassadeurs op sociale media en SWOCC publicatie 64 over de relatie tussen merk- en werkwaarden.'

(bron: SWOCC)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken