‘Automarketeers moeten radicaal anders gaan denken’

‘Automarketeers moeten radicaal anders gaan denken’
  • Algemeen
  • 14 nov 2019 @ 11:56
  • 12781 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Automotive

Jos van den Bergh zwaaide in juni 2019 af als manager marketingcommunicatie bij Renault. Hij startte vervolgens deze zomer onder de naam MediaMondo zijn eigen communicatie-, PR-, & mediaconsultancybureau. We bellen met hem hoe hij als kersverse adviseur tegen de business aankijkt.

Mis je de automotive niet?

Gelukkig merk ik dat ik in mijn nieuwe rol veel benaderd wordt vanwege mijn gecombineerde kennis van media en automotive en dat is heel interessant natuurlijk, omdat zowel de auto-industrie als de media in een sneltreinvaart aan het veranderen zijn. Het leuke is dat ik nu vanuit een totaal andere invalshoek kan adviseren. Ik hoef niet langer vanuit één merk te denken. Het kruispunt van automotive, of liever gezegd mobiliteit, en de veranderingen in het medialandschap leveren een heel enerverend umfeld op, waar nog heel veel te optimaliseren valt.

 

De automobielbranche is best nog traditioneel. Wat ga je bedrijven en mediapartners adviseren?

Eens. De auto-industrie moet snel aan de bak met vernieuwen. Zolang we met z’n allen gaan zitten wachten totdat klanten in een showroom een auto komen halen, wordt het niet veel meer. De aankomende generatie denkt volledig digitaal en ziet mobiliteit als een soort abonnement. Die komen niet naar een showroom, die zien iets op YouTube en winkelen dan online. In media, communicatie en marketing moet daar veel beter op ingespeeld worden. Daarnaast is uitgesproken communicatie nodig, want met de standaard spotjes val je echt niet meer op in die bomvolle timeline. Iedereen die zich met automarketing bezighoudt - importeurs, dealers, maar ook publishers - moet radicaal anders gaan denken.

 

Waar ligt jouw toegevoegde waarde?

Enerzijds kan ik vanuit mijn mediakennis en -netwerk autopartijen attent maken op het feit dat automotivemarketing echt naar customer centric móét veranderen, anderzijds kan ik mediabedrijven adviseren hoe zij de juiste en meest onderscheidende propositie voor de auto-industrie in de markt kunnen zetten zodat dit plan voor een autofabrikant ook echt resultaat oplevert.

 

Wat zijn volgens jou de grootste uitdagingen in de autosector?

Allereerst is er een belangrijke trend van bezit naar gebruik. Voor onze telefoon en tv-abonnementen betalen we per maand en die trend komt nu naar de auto-industrie. Het mobiliteitsabonnement, de carsharing en private lease winnen snel terrein en dat heeft forse impact op de business. Daarnaast verschuift de klantfunnel in een nog hoger tempo van showroombezoek naar een volledig digitaal proces. In dat traject verandert, onder invloed van bedrijven als Coolblue, ook de verwachting van de klant, die direct zijn product wil hebben. Ook raken elektrisch rijden en waterstofaandrijving steeds meer geaccepteerd en hebben impact op de business. Het aftersales-traject bijvoorbeeld is veel minder lucratief. Tot slot worstelt zowel de industrie zelf als de publishers rond de autobranche met het snel veranderende medialandschap. In de komende tijd zullen traditionele rollen snel moeten worden ingewisseld voor marketeers met een digital first attitude. Ook in dat proces kan ik met mijn jarenlange ervaring beide kanten van de tafel adviseren en begeleiden.

 

Wat is momenteel een topidee in automarketing?

Auto.nl met hun aanpak ‘Koop een auto zoals je het wil’ en MrWheelson zijn voorbeelden hoe je op totaal andere wijze auto’s kunt verkopen. Op het gebied van occasions doet CarNext het goed. In alle gevallen kan de contentstrategie overigens nog wel impactvoller. Als gamechanger in de markt mag je dat best laten zien in je content.

 

Wat rijd je nu eigenlijk na al die jaren werken bij automerken als Peugeot en Renault?

Nog steeds Frans! Een Citroën C6. Mooi voorbeeld van gedurfd design en innovatieve techniek.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken