Consumentenmonitor: versoepeling Rutte brengt hoop

Consumentenmonitor: versoepeling Rutte brengt hoop
  • Algemeen
  • 14 mei 2020 @ 09:09
  • 19790 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Wekelijks doet Marketingtribune exclusief verslag van de Monitor Consumentengedrag van bureau Validators en de VU Amsterdam. Samenvattend: snakken naar bier, cultuur en luxe producten.

Samenvatting:  Consumenten zoeken na de aankondiging van de versoepeling meteen de ‘ruimte’ op. Ze stellen aanschaf van luxere producten nu minder uit en overwegen die ook minder online te kopen. Ook verlangen mensen er naar om weer meer buitenshuis te ondernemen. Nederlanders volgen daarmee de fases waarin een pandemie verloopt.

De volgende fase in hoe we omgaan met de pandemie

Vorige week kondigde minister-president Rutte de versoepeling aan van een aantal lockdown-maatregelen. Het effect hiervan zien we onmiddellijk terug in de resultaten van deze week. Nederland gaat een volgende fase in. Waren we tot nu toe bezig ons aan te passen aan de lockdown (en daaraan misschien net een beetje gewend), nu gaan we ervaren hoe het is om eruit te komen. Met deze ontwikkeling loopt Nederland in de pas met de verschillende fases waarin een pandemie verloopt.

 

Gijs de Beus, strateeg bij Friends & Foes en lid expertpanel (midden onder op foto):  ‘In het uitgebreide Pandemic Culture Report beschrijft Canvas8 de fases waarin een pandemie verloopt. Die fases zijn: Angst, Ontkenning, Aanpassing, (Her-)Evaluatie en het Nieuwe Normaal. We lijken nu in de overgang van Aanpassing naar (Her-)Evaluatie te zitten. Hadden we in de Aanpassing-fase behoefte aan ondersteuning en entertainment om de lockdown door te komen, nu kunnen we meer gaan hopen op het hervinden van een ‘gewoner’ leven.’

 

Toch blijven de dreiging van een terugval en de economische impact op de achtergrond aanwezig. Dit zien we ook terug in de zorgen die mensen hebben.

Deze nemen licht af, maar blijven aanwezig. Zo zullen we de komende tijd blijven schipperen tussen aanpassen aan nog geldende maatregelen en de evaluatiefase waarin we meer naar de toekomst kunnen kijken.

 

Rob Revet, merkstrateeg bij FNDMNTL en lid expertpanel (rechtsboven op foto): ‘Het blijven spannende tijden voor merken. Als je je relevantie wilt aantonen dan moet je nu weer goed kijken hoe de versoepeling uitpakt en welke rol jouw merk daarin kan spelen. Elke fase vraagt ook om een andere respons: eerst toon je solidariteit, daarna is meer humor en relativering mogelijk, en nu zal het gaan om hoop en herstel.’

 

Nog steeds ruime meerderheid voor de maatregelen, maar tekenen van polarisatie

De overheid speelt een grote rol in de fasering richting het nieuwe normale leven. Consumenten staan nog steeds in ruime meerderheid postief tegenover de aanpak van de overheid. Bij de consumenten met een onzekere werksituatie is dit wel aan het veranderen. Hoewel 6 op de 10 vertrouwen hebben in de aanpak van de overheid, neemt het aantal dat geen vertrouwen heeft de afgelopen week sterk toe, tot 25%. In deze resultaten zien we tekenen van beginnende polarisatie: de neutrale groep wordt kleiner en groepen die juist wel of juist geen vertrouwen in de overheid hebben groeien.

 

Versoepeling leidt tot verandering koopgedrag

Ons koopgedrag volgt duidelijk de fasering. In de Angst-fase sloegen we massaal wc-papier en houdbare producten in. Vervolgens besteden we onze aandacht en geld aan wat er wel mogelijk was binnen de beperkingen van de lockdown. Met klussen in en om het huis als uitschieter. In de eerste dagen na de aankondiging van de versoepeling zien we nu meer consumenten, vooral  de jongere groep en de 35-54 jarigen weer meer uitgeven aan wat luxere producten, zoals kleding. Het aanschaffen van kleding wordt ook steeds minder uitgesteld en steeds minder overwogen om online aan te schaffen. Consumenten neigen dus waar mogelijk terug te gaan naar hun normale gedrag.

 

Martin Leeflang, CEO Validators (linksonder op foto): ‘Ons leven is nog steeds verre van normaal. Maar met de versoepeling zien we dat mensen meteen letterlijk en figuurlijk hun ruimte pakken. Een merk dat spot on zit in deze fase is a.s.r. In de nieuwste tv-commercial ‘Dit is de tijd van meer naar buiten’ (zie hieronder) begeleidt de verzekeraar je op luchtige wijze bij schadesituaties veroorzaakt doordat Nederlanders wellicht zijn verleerd om samen buiten te zijn.‘

 

Naast veranderingen in consumptiegedrag zien we dat mensen ook meer verlangen om weer allerlei activiteiten te ondernemen. In de stad willen mensen weer naar het museum, bioscoop of theater, jongeren willen weer reizen en op vakantie gaan en mensen met een onzekere werksituatie zoeken recreatie buitenshuis op. We willen dus graag weer het huis uit, wat we ook terugzien in de vraag welke maatregelen mensen versoepeld willen zien. Steeds meer mensen willen niet zoveel mogelijk thuis blijven. Ook de maatregelen die de horeca zijn opgelegd zien consumenten het liefst zo snel mogelijk versoepelen.

 

Wil je ook gratis toegang tot de Monitor Consumentengedrag? Meld je dan snel aan!



Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken