[jong in marketing] Adriaan Hogervorst-de Jong van Goboony

[jong in marketing] Adriaan Hogervorst-de Jong van Goboony
  • Algemeen
  • 20 mei 2020 @ 08:00
  • 18149 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingInterview

Adriaan Hogervorst-de Jong (29) is head of marketing bij de travel scale-up Goboony, een internationaal peer to peer deelplatform voor campers: ‘Dat moment van ontspanning om naar uit te kijken, is nu misschien wel belangrijker dan ooit.’

Een marketeer in hart en ziel?
Inmiddels wel 😊 Sinds 2011 houd ik me bezig met marketingstrategie en positionering. De laatste jaren heb ik als marketingmanager in de bedrijfshoreca een aantal nieuwe concepten in de markt gezet en op dit moment ben ik net gestart als head of marketing bij de travel scale-up Goboony, een internationaal peer to peer deelplatform voor campers.

Hoe zag je studententijd eruit?
Ik heb Taalwetenschappen gestudeerd en voor mijn master heb ik onderzoek gedaan naar taal als markeerder van sociale identiteit. Omdat ik een typische alpha-studie volgde, stond slechts een klein aantal contacturen per week mijn ultieme vrijheidsbeleving in de weg. Dat betekende dat ik heel erg veel feestjes afging en bijna even vaak op reis ging met mijn studiemaatjes. In mijn tweede studiejaar heb ik mijn rugzak volgens mij wel tien keer in- en uitgepakt. Daarna belandde ik in de muziekwereld en dat werd steeds serieuzer. Ik speelde in een band en al snel gingen we vaak op tour in Engeland en spendeerden we veel tijd in de studio. De studie werd een bijzaak en de muziek werd rap een heel serieuze onderneming.

Wat is de beste beslissing die je hebt genomen in je carrière tot nu toe?
Zonder twijfel om na mijn studie niet te doen wat logisch was, namelijk promoveren en academicus worden, maar wat goed voelde. Ik besloot om me fulltime op de muziek te richten. Dit heeft uiteindelijk de basis gelegd voor mijn marketingwerk, omdat ik iets moest gaan verkopen waar niemand om gevraagd had. En dat ook nog in de meest competitieve en kritische markt, namelijk het industriële noorden van Engeland. Ik heb toen heel snel bijzonder veel geleerd over storytelling, online marketing, branding en PR.

Wat is de komende tijd jouw grootste marketinguitdaging?
De grootste, maar ook de mooiste, uitdaging de komende tijd is om constant mee te bewegen met de veranderende markten in de vier landen waar we actief zijn. De wereld kan er in coronatijd van dag tot dag compleet anders uitzien. Toen de lockdowns net werden ingevoerd stond onze business letterlijk even stil. In plaats van aanvragen kwamen er annuleringen binnen. Toen het voor de meeste consumenten duidelijk werd dat dit wel eens lang kon gaan duren en ze zich begonnen te oriënteren op een vakantie in eigen land ging het juist ineens weer heel snel. In de kranten werd er toen zelfs geschreven over een ware run op de vakantie in Nederland. Tussendoor hadden wij de boel inmiddels alweer op gang gekregen door mee te denken met onze gebruikers en ons product snel aan te passen.

Kun je daar een voorbeeld van geven?
Nou, in deze tijden van heftige onzekerheid kun je de consument gewoon niet vragen om extra financiële risico's te nemen. Daarom introduceerden wij een mogelijkheid tot gratis annulering op nieuwe boekingen, wat uniek is in onze branche. De resultaten waren meteen goed, maar nog belangrijker is dat iedereen zo weer onbezorgd een boeking kon plaatsen en kan uitkijken naar de zomer. Dat moment van ontspanning om naar uit te kijken, is nu misschien wel belangrijker dan ooit.

Wat is voor marketeers de komende jaren de grootste uitdaging?
De grootste uitdaging is misschien wel voor merken om dicht bij zichzelf te blijven. Consumenten worden steeds bewuster in hun aankoopgedrag en kijken niet alleen meer naar het aanbod, maar ook naar waar een organisatie voor staat. Wat je daarom ziet is dat sommige grote merken in een kramp schieten om ook snel een authentiek verhaal te fabriceren. De grap is natuurlijk dat je dat onmogelijk uit het niets kunt creëren. Dat verhaal is er vanaf het begin of het is er niet. En als het er niet is, hoeft dat ook geen probleem te zijn, als je dan tenminste maar wel helder bent over de waarde van je aanbod of de kernwaarden die je als bedrijf uitdraagt.

Wat is kenmerkend voor jouw generatie?
Dat niemand doet waar hij of zij voor gestudeerd heeft. Ik ken letterlijk niemand in mijn netwerk voor wie dat niet geldt. Als volledig autodidact past mij dit perfect en versterkt het mijn ondernemersgeest en creativiteit alleen maar verder, maar ik ben bang dat er ook generatiegenoten zijn die hier minder goed mee af zijn.

Welke merken zijn een voorbeeld voor de marketingwereld?
Ik vind ASR een merk dichtbij huis dat consequent spraakmakende proposities ontwikkelt. Een groot deel van hun dienstverlening betreft nogal droge materie, maar toch slagen ze erin om mensen op een positieve en aanstekelijke manier te activeren. De Dit is de tijd van doen-campagne vond ik als optimist ijzersterk, maar ook de Vitality-app die helpt om te werken aan een gezonde levensstijl vind ik een hele elegante manier om concrete waarde te leveren en aan te sluiten bij de belevingswereld en behoefte van hun markt.
Een ander merk dat uitblinkt wat positionering betreft is De Vegetarische Slager. Een beetje een voor de hand liggend antwoord misschien, maar Jaap Korteweg en co waren wel gewoon de eerste die zich als aanbieder van vleesvervangers succesvol richtte op vleeseters. Hun marktbenadering klopt tot in de puntjes, zelfs zo dat ze keer op keer gratis internationale publiciteit genereren met hun productbenamingen en verpakkingen. Het verbaasde mij helemaal niet dat Unilever op zeker moment met een zak geld op de stoep stond, vooral omdat DVS natuurlijk al succesvol samenwerkte met enkele labels van de multinational. Ik ben benieuwd naar de groei die het merk ongetwijfeld nog gaat doormaken de komende jaren.

Wat zijn jouw favoriete merken?
Zonder twijfel Dr. Martens. Deze merkliefde is me met de paplepel ingegoten, maar ook naarmate ik me meer en meer in marketing verdiepte, werd die liefde alleen maar sterker. De punk roots en sterke verbinding met uiteenlopende subculturen door de jaren heen geven het merk een soort cultstatus, terwijl de laatste jaren ook echt wel succesvolle stappen richting de mainstream zijn gemaakt. En dat zonder in te leveren op authenticiteit en visuele identiteit. Dat vind ik echt enorm knap.
 

Wat staat er op je bucket list?
Mijn vrouw en ik hebben het er altijd over dat we in de toekomst al dan niet permanent in het buitenland zouden willen wonen, dus emigreren staat wel op de bucketlist. Dichtbij huis zou Valencia bijvoorbeeld een mooie bestemming zijn en verder weg trekken grote steden als Toronto, New York en Los Angeles ons ook erg. Er zou wel een aanleiding moeten zijn, bijvoorbeeld werkgerelateerd. In ieder geval zie ik erg uit naar de ervaring van wonen en werken in het buitenland met mijn vrouw en onze zoon, en dan het liefst ergens waar een bruisende theater- en filmwereld te vinden is.

Romanticus of realist?
Het ene moment Himmelhoch jauchzend en even later zu Tode betrübt. Ik ben dus echt 100 procent een romanticus en iemand die all in gaat. Mijn vrouw vroeg ik bijvoorbeeld na zes weken al ten huwelijk. Ik kan ook heel erg geraakt worden door heel onspectaculaire dingen die anderen onbenullig of juist lelijk vinden. Daarom geniet ik zo van film en theater, denk ik. Ook in mijn werk houdt mijn romantische perspectief de belangen groot en de zintuigen scherp.

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 08, 2020.
 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken