[trends] Het grote experiment

[trends] Het grote experiment
  • Algemeen
  • 17 jun 2020 @ 08:00
  • 11872 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune

    Redactie
    MarketingTribune
  • MaatschappijTrends

We hadden een tijd lang het gevoel dat we onze wereld konden beheersen en controleren, maar aan die illusie is nu hardvochtig een einde gekomen.

Omdat het ons de afgelopen periode best goed gelukt is om te doen alsof we dat wel konden, zijn we gaan geloven in de beheersbaarheid van het leven. Maar de wereld waarin we leven is inherent bijzonder complex, onvoorspelbaar en daardoor ook nooit echt maakbaar. De vele verbindingen die we door reizen en informatie- & communicatietechnologie hebben gelegd, vergroten die complexiteit alleen maar. Wanneer alles met alles is verbonden en alles al het andere beïnvloedt, is voorspelbaarheid onmogelijk. Het wordt ook wel het Butterfly Effect genoemd: een minuscule lokale verandering in een complex systeem kan elders enorme effecten hebben. Een vleugelslag van een vlinder kan resulteren in een orkaan veel verderop. Natuurlijk is er zoiets als een geprogrammeerde toekomst. Als je nu eet, kun je voorspellen dat later een toiletgang nodig is. Maar zodra de tijdspanne iets langer is en de processen wat complexer, is dat niet meer mogelijk.

Illusie
Het coronavirus heeft één ding heel effectief gedaan: ons op de feiten gedrukt dat beheersbaarheid en voorspelbaarheid eigenlijk een illusie zijn. We kunnen zelfs niet meer voorspellen of we over een maand op vakantie kunnen. We weten niet hoe in de toekomst voetbalwedstrijden eruit gaan zien en of grote festivals of concerten nog mogelijk zijn. En we weten niet hoe lang het gaat duren tot we weer terug kunnen naar normaal? Of gaat er een nieuw normaal ontstaan? En hoe ziet dat nieuwe normaal er dan uit? We weten het niet. Maar misschien moeten we accepteren dat dit het gewone normaal is. De realiteit van onze wereld. De toekomst is onvoorspelbaar. De wereld is niet beheersbaar. Het leven is wat het is
Hoe ga je om met een wereld, die minder beheersbaar is als je zou willen, onvoorspelbaar en grillig? Alles tot in de details uitdenken, onderzoeken, onderbouwen, lijkt dan eigenlijk heel onzinnig. Experimenteren is een goed alternatief om je steeds te kunnen aanpassen aan veranderingen. Iets bedenken en dan gewoon doen. In kleine stappen uitproberen, ontdekken, leren en groter maken als het succesvol is. Of opnieuw beginnen als dat niet zo is. Houtje-touwtje opzetten, dan meten wat er gebeurt en doorontwikkelen. China beloonde in de jaren na de planeconomie experimenten op lokaal niveau voor marktwerking en innovatie. Dat is in de cultuur gaan zitten. Het wordt genoemd als een reden waarom China nu de op één na grootste economie ter wereld is.

Creativiteit alleen …
We zien nu heel veel creativiteit bij ondernemers die om hun onderneming voort te kunnen zetten andere inkomstenbronnen bedenken. Veelal gericht op kortetermijnoplossingen. Snel en praktisch, om te kijken of het iets kan worden. Een kapper die moet sluiten, maar snel nog even extra professionele shampoo, conditioner, et cetera inkoopt en deze voorraad online gaat verkopen aan mensen waarvan hun favoriete product opraakt. Een tentenfabriek die nu plastic ruiten voor auto’s maakt die tussen chauffeur en passagier gespannen kunnen worden. NBC thrillerserie The Blacklist die gebruik maakt van graphic novel-animaties en home audio-opnamen om de seizoensfinale af te ronden. Het Stadt hotel in Lidköping, Zweden, plaatst tafels en stoelen in de 67 leegstaande hotelkamers, waardoor ze veilige privé-restaurants worden waar mensen kunnen dineren.

… is onvoldoende
Ik spreek veel ondernemers en ik kreeg laatst van iemand de reactie dat het voor hen niet mogelijk was om zoiets te bedenken. Hun vraag was immers helemaal weg gevallen. We dachten een uur hard na en kwamen met een idee, een nieuw concept, dat niet inspeelt op het virus, maar op het veranderende gedrag van mensen als gevolg ervan. Gaat het werken? Is er straks vraag naar? Ik zou het niet kunnen voorspellen. Er zit maar één ding op, experimenteren. Laagdrempelig proberen, low cost opzetten en snel handelen. Bij voorkeur met partners om kosten te delen en nieuwe benodigde expertise in huis halen.
Creativiteit is mooi en belangrijk, maar alleen onvoldoende. We zullen moeten gaan experimenteren, dingen uit proberen, gewoon gaan doen. Veel ideeën zullen sneuvelen, maar een aantal zal haalbaar en succesvol blijken. Laten we positiever staan tegenover mislukkingen, als iets dat geprobeerd is en waarvan we geleerd hebben. Laten we niet proberen vooraf zekerheden te verkrijgen, maar de impact achteraf van eventueel falen beperken. De tijden van planning en controle zijn voorbij. Laat het grote experiment beginnen.

Dit artikel is geschreven door zelfstandig strateeg Daan de Raaf en stond in MarketingTribune 10, 2020.

Redactie MarketingTribune

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken