[Mijn marketing] Anne Schreuders: ‘Linda Meiden doorbreekt taboes’

[Mijn marketing] Anne Schreuders: ‘Linda Meiden doorbreekt taboes’
  • Algemeen
  • 30 jul 2020 @ 15:26
  • 23637 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • FoodMarketing

Anne Schreuders (31) is senior brand manager bij ijsjesmerk Ola (onderdeel van Unilever). Ondanks dat marketeers geen vitaal beroep uitoefenen, kunnen ze wel hun verantwoordelijk nemen, vindt ze. 'Ik geloof erin dat we de consument op een duurzame manier relevantie kunnen bieden.'

Ambitieus

Unilever heeft vorige maand zijn commitment gegeven aan een reeks nieuwe beloftes en maatregelen om klimaatverandering tegen te gaan, de natuur te beschermen en hulpbronnen te behouden voor toekomstige generaties. In deze tijden is het extra belangrijk om aandacht voor deze zaken te hebben en ambitieuze doelstellingen na te streven.

Feestje

Bij Unilever ben ik zeven jaar jaar geleden begonnen als trainee. Om nu als senior brand manager verantwoordelijk te zijn voor merken als Magnum, Raket en Cornetto (allen onderdeel van Ola, red.) is echt een feestje. Wie wordt er nu niet gelukkig van ijs? Ik ben hier nog lang niet uitgekeken en zie genoeg mooie kansen.

Inclusief

Ik bewonder merken als Barbie en Always. Zij hebben ieder hun missie geïntroduceerd in het DNA. Barbie heeft zich vanuit een eenzijdig, onrealistisch en vrouwonvriendelijk beeld omgebouwd tot inclusief speelgoedmerk voor alle kinderen. De campagnes van Always zijn authentiek, dragen bij aan een inclusief wereldbeeld en passen bij het product. En niet geheel onbelangrijk: omdat het verhaal klopt, blijven deze merken ook groeien.

Sympathiek

De #socialresponsibly-campagnes van Heineken vind ik goed. Van Stay apart but together in het begin van corona tot Back to the bars afgelopen week. Natuurlijk heeft het merk er baat bij als de horeca open blijft, maar ik vind dat ze op een sympathieke manier de burger aanspreken om zijn verantwoordelijkheid te pakken.

Genieten

Lola Madrid is mijn favoriete reclamebureau. Jaar op jaar komen ze met meesterwerken voor Magnum en zijn ze in staat om in uitingen 'genieten' op de voorgrond te zetten. Release the beast is nog steeds een van mijn lievelingscampagnes.

Respect

Mijn favoriete marketeer is Lady Gaga. Ze zet zich af tegen deze tijd van perfectie en volmaaktheid en creëert zodoende een eigen wereld voor al haar fans met lef. Ze is jaren afgemaakt en uitgemaakt voor van alles, maar bleef zichzelf en dwingt nu respect af.

Competitie

In maart werd het duidelijk dat wij als marketeers geen vitaal beroep hebben, dus dan moeten we onszelf ook niet te serieus nemen. Wel hebben we met elkaar een grotere verantwoordelijkheid. Ik geloof erin dat we de consument op een duurzame manier relevantie kunnen bieden. Ik stimuleer competitiviteit en hoop dat meerdere bedrijven -net als Unilever- duurzaamheid en een inclusieve samenleving omarmen.

Verhaal van de dag

Ik luister graag naar de NRC Vandaag-podcast. Heerlijk om op de fiets naar het werk het verhaal van de dag tot me te nemen.

Taboedoorbrekend

Linda Meiden en &C vind ik goede magazines, omdat ze voor hun doelgroep langzaamaan taboes doorbreken, gevoelige onderwerpen bespreekbaar maken en hiermee een realistischer beeld van de wereld geven dan de meidenmagazines in mijn tijd.

Bestaansrecht

Ik zie het als mijn uitdaging om waarde toe te voegen in de breedste zin van het woord. Zoals een goed product bieden waarin de positionering tot leven komt, want dat is als merk je bestaansrecht. En met content beeldvorming in een samenleving positief beïnvloeden, want dat is je verantwoordelijkheid als merk.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online. 

Lees ook: 

Maartje Weijers: 'Ik heb mezelf leren kennen op de dansvloer'

Vincent van Dijk: 'Een sterk merk praat zich vanzelf rond'

Sanneke Boesveldt: 'Alleen in real life springt de vonk over'

Ginny Ramkisoen: 'Ik mag meer investeren in mijn eigen marketing'

Klaas Weima: 'Aandacht is de nieuwe valuta'

Reuben Alexander: 'Ik draag elke dag Patagonia'

Edward van de Ridder: 'Teams is vermoeiend, maar wel efficiënt'

Annelies Poelsema: 'Netflix spoiler-campagne blijft geniaal'

Safi Graauw: 'Ik wil laten zien dat cultuur versterkt'

Roel Welling: 'Bullshit verkopen is geen duurzaam model meer'

Annelies Valk: 'Dit is het jaar van Nike'

Jurry Oortwijn: 'Ook bij uitverkochte shows is marketing belangrijk'

Mariëlle Rooswinkel: 'Linda is consistent in alle uitingen'

Paul Meijer: 'Een campagne maak je gewoon samen'

Atva van Zanten: 'Marketing gaat over mens en cultuur'

Maud Pinckers: 'Marketing staat niet gelijk aan reclame'

Fleur Osté: 'Rihanna is mijn favoriete marketeer'

Hella de Weger: 'WhatsApp is nu mijn favoriete merk'

Martijn Keesmaat: 'Overdaad maakt plaats voor balans'

Jorn Agterberg: 'Radio gaat altijd door'

Nadine Ridder: 'Niet alles is een wedstrijdje'

Ard Bossema: 'Oranje Blik brengt ander positief geluid'

Patrick Stal: 'Ik nam corona in januari al serieus'

Gijsbregt Vijn: 'Werk aan de winkel, juist nu'

Anne Stokvis: 'Mooi werk maak je samen'

Daantje Dammers: 'Philips is nu van grote waarde'

Maurice Seleky: 'Op gepaste wijze zichtbaar blijven'

Annemieke Deering: 'Het werk loopt volop door'

Marnix Tiggeloven: 'We kunnen wel tegen een stootje'

Mirjam van den Broeke: 'Vooralsnog heb ik het druk'

Christian van Santen: 'Complexiteit marketing neemt toe'

Kyra Roest: 'Met merkbouwers per trein naar Cannes'

Christiaan Ruesink: 'Marketeer, stap uit je bubbel'

Patritia Pahladsingh: 'We maken meer dan alleen spotjes'

Herbert van Hoogdalem: 'Diversity-discussie is beetje onzin'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken