[Mijn marketing] Deniz Alkaç: ‘Heineken is een merk dat durft'

[Mijn marketing] Deniz Alkaç: ‘Heineken is een merk dat durft'
  • Algemeen
  • 6 aug 2020 @ 12:18
  • 24290 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Deniz Alkaç (25) is eigenaar van creatief productiehuis Bruut Amsterdam. Hij stelt dat er nog een wereld te winnen is aan kwalitatieve content. 'Ik zie zoveel flitsende maar nietszeggende content, dat de werkelijke boodschap niet meer opvalt.'

Volwassen

Het is mijn persoonlijke uitdaging om Bruut Amsterdam goed en volledig op de kaart te zetten. Ik ben al eigenaar sinds mijn 17e, toen was het nog een eenmanszaak gevestigd op mijn slaapkamer. Inmiddels ben ik 25 en verwacht ik dat we eind dit jaar met tien man personeel op ons kantoor in Amsterdam-Noord zitten. Naarmate ik volwassener werd, werd Bruut dat ook. Ik heb geïnvesteerd in senioriteit, mensen met meer ervaring dan ikzelf. Daardoor hebben we ons kunnen ontwikkelen van vriendenteam naar professioneel bedrijf.

Dialoog

Ik vind het goed om te zien dat de aanpak van alledaags racisme eindelijk de aandacht krijgt die het verdient. De beelden en verhalen uit binnen- en buitenland ontroeren me wekelijks. Als media- en reclamebranche staan we aan het front als het gaat om inclusiviteit bespreekbaar én de norm maken. Door alle kanalen die we bedienen, hebben we een machtige positie. Bij Bruut houden we daar al langer rekening mee. Het is belangrijk dat we onze opdrachtgevers blijven adviseren en aaspreken. Een goede dialoog is wat we nu nodig hebben.

Spot-on

Heineken is een van mijn favoriete merken. Niet alleen omdat ze een verfrissend product hebben, maar ook omdat de communicatie altijd spot-on is. Ik denk dat er weinig merken zo sterk zijn in het vertalen van het maatschappelijke sentiment naar commerciële inclusieve communicatie. Denk aan de Connections-commercial toen we nog allemaal thuiszaten en nu ook Back to the Bars. Heineken is een merk dat durft. Het lijkt alsof ze altijd kostbare en relevante commercials klaar hebben staan. Zouden ze in de toekomst kunnen kijken?

Adoratie

De laatste tv-commercial van Coca-Cola, Open Like Never Before, vind ik erg goed. Toen ik 'm voor het eerst zag, dacht ik in een speelfilm beland te zijn. Het is jaloersmakend werk, ik heb vol plezier en adoratie gekeken. Ik hoop dat Coca-Cola deze vorm en maatschappelijke betrokkenheid ook in zijn volgende campagnes vasthoudt.

Vliegen

De propositie van communicatiebureau Gardeners in Amsterdam spreekt me erg aan. Door hun achtergrond in PR weet het team als geen ander hoe ideeën gaan vliegen. Marketing moet gewoon sympathiek en inspirerend zijn. Niemand kijkt voor zijn lol naar platte reclame en dat weten ze bij Gardeners. De volledig vrouwelijke directie maakt het ook nog eens een leuk bureau om mee samen te werken.

Vertrouwen

Ik werk graag nauw samen met Bram Dames en Sanne Jans, marketeers bij Magioni. Samen met hen ontwikkelden we Big Ambitions, een campagne waarin de ambities van het groentepizza-merk centraal staan. In slechts een paar weken tijd gingen we van concepting naar shoot: dat kan alleen maar als je vertrouwen in elkaar hebt.

Content

Ik denk dat er nog een wereld te winnen is als het gaat om kwalitatieve content. Waar ik jaren geleden marketeers nog moest uitdagen om iets met online video te doen, is inmiddels iedereen hiermee bezig. Maar: de kwaliteit is soms ver te zoeken. Ik vrees voor een digitaal Piccadilly Circus: zoveel flitsende maar nietszeggende content, dat de werkelijke boodschap niet meer opvalt.

Aanrader

Ik luister graag naar de podcast WorkLife with Adam Grant, van een Amerikaanse psycholoog die onderzoek doet naar goed presterende teams en organisaties. De podcast is sterk en luistert fijn weg. De afleveringen The creative power of misfits en The Daily Show's secret to creativity zijn een aanrader voor iedereen in onze industrie.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online. 

Lees ook: 

Pauline Goedhart: 'Mensen zijn weer toe aan iets leuks'

Anne Schreuders: 'Linda Meiden doorbreekt taboes'

Maartje Weijers: 'Ik heb mezelf leren kennen op de dansvloer'

Vincent van Dijk: 'Een sterk merk praat zich vanzelf rond'

Sanneke Boesveldt: 'Alleen in real life springt de vonk over'

Ginny Ramkisoen: 'Ik mag meer investeren in mijn eigen marketing'

Klaas Weima: 'Aandacht is de nieuwe valuta'

Reuben Alexander: 'Ik draag elke dag Patagonia'

Edward van de Ridder: 'Teams is vermoeiend, maar wel efficiënt'

Annelies Poelsema: 'Netflix spoiler-campagne blijft geniaal'

Safi Graauw: 'Ik wil laten zien dat cultuur versterkt'

Roel Welling: 'Bullshit verkopen is geen duurzaam model meer'

Annelies Valk: 'Dit is het jaar van Nike'

Jurry Oortwijn: 'Ook bij uitverkochte shows is marketing belangrijk'

Mariëlle Rooswinkel: 'Linda is consistent in alle uitingen'

Paul Meijer: 'Een campagne maak je gewoon samen'

Atva van Zanten: 'Marketing gaat over mens en cultuur'

Maud Pinckers: 'Marketing staat niet gelijk aan reclame'

Fleur Osté: 'Rihanna is mijn favoriete marketeer'

Hella de Weger: 'WhatsApp is nu mijn favoriete merk'

Martijn Keesmaat: 'Overdaad maakt plaats voor balans'

Jorn Agterberg: 'Radio gaat altijd door'

Nadine Ridder: 'Niet alles is een wedstrijdje'

Ard Bossema: 'Oranje Blik brengt ander positief geluid'

Patrick Stal: 'Ik nam corona in januari al serieus'

Gijsbregt Vijn: 'Werk aan de winkel, juist nu'

Anne Stokvis: 'Mooi werk maak je samen'

Daantje Dammers: 'Philips is nu van grote waarde'

Maurice Seleky: 'Op gepaste wijze zichtbaar blijven'

Annemieke Deering: 'Het werk loopt volop door'

Marnix Tiggeloven: 'We kunnen wel tegen een stootje'

Mirjam van den Broeke: 'Vooralsnog heb ik het druk'

Christian van Santen: 'Complexiteit marketing neemt toe'

Kyra Roest: 'Met merkbouwers per trein naar Cannes'

Christiaan Ruesink: 'Marketeer, stap uit je bubbel'

Patritia Pahladsingh: 'We maken meer dan alleen spotjes'

Herbert van Hoogdalem: 'Diversity-discussie is beetje onzin'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken