Vakantiemonitor: Nederland populair
- Algemeen
- 6 aug 2020 @ 11:23
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 6 aug 2020 @ 11:23
- Sjaak Hoogkamer
Steeds meer Nederlanders kiezen voor een vakantie in eigen land, blijkt uit nieuwe meting Vakantiemonitor van NBTC en Royal Schiphol Group.
De Vakantiemonitor is een serie metingen naar de invloed van de coronacrisis op het reisgedrag van toeristen uit Nederland en kernmarkten België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Ten opzichte van de vorige meting neemt het aantal mensen met vakantieplannen verder af. Op dit moment geeft minder dan 60 procent van de ondervraagden aan op vakantie te gaan dit jaar. ‘We zien met name dat Belgen terughoudender zijn geworden in het boeken van vakanties (-14 procent). Dit heeft onder andere te maken met de forse stijging van het aantal coronabesmettingen in België,’ aldus Jos Vranken, algemeen directeur NBTC.
Last-minute vakanties populair dit jaar
We merken nog steeds dat veel mensen terughoudend zijn in hun reisgedrag. Mensen wachten tot het laatste moment voordat ze een vakantie boeken
Resultaten uit de derde meting laten zien dat ongeveer de helft van de ondervraagden hun vakantie op het laatste moment heeft geboekt. Vakanties voor augustus zijn in 50 procent van de gevallen in de afgelopen twee maanden geboekt. Vranken: ‘We merken nog steeds dat veel mensen terughoudend zijn in hun reisgedrag. Mensen wachten tot het laatste moment voordat ze een vakantie boeken. Opvallend is dat ongeveer 25 procent van de mensen met vakantieplannen de vakantie nog niet heeft geboekt. Van deze 25 procent is nog maar de helft zich aan het oriënteren op vakanties, de andere helft dus nog niet. Het is überhaupt de vraag of deze mensen nog op vakantie gaan dit jaar. Dit bevestigt opnieuw dat de toeristische sector nog in een diep dal zit en dit voorlopig ook zal blijven.’
Meer Nederlanders op vakantie in eigen land
Uit de resultaten van de Vakantiemonitor blijkt dat 44 procent van de Nederlanders met vakantieplannen de voorkeur geeft aan een vakantie in eigen land. Dit is 6 procent meer dan bij de vorige meting. ‘Aangezien de verhouding tussen binnen- en buitenlandse in andere landen gelijk is gebleven, is het opvallend dat Nederlanders vaker voor een vakantie in eigen land kiezen,’ zegt Vranken. ‘We merken nog steeds dat de meeste Nederlanders met vakantieplannen de drukke toeristische plekken willen mijden. Het is daarom van groot belang om mensen te informeren over drukte en hen te gidsen naar plekken waar het veilig en vertrouwd is. In dit kader zijn wij begin juni gestart met de voorlichtingscampagne ‘Hier moet je zijn’. Met de aftrap van ‘Hier moet je zijn’ inspireren we in eerste instantie Nederlanders om prachtige onbekende plekken in eigen land te ontdekken en om in de toekomst net wat vaker voor 'hier’ te kiezen. Je hoeft immers niet naar ‘daar’, want je vindt het allemaal ‘hier’. Dit doen we samen met lokale en regionale marketingorganisaties, ondernemers en gasten zelf.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Imo Muller van 165 Beats: 'Veel voetbalclubs zijn erin...
- DOSSIER ESG Esther Overmars Purpose is een werkwoord
- Europees Parlement stemt vóór AI-wet
- Harry Dekker krijgt Coq de Grand Honneur tijdens GVR-diner
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Sven Fase van VodafoneZiggo: 'AI voelt voor mij echt als een...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing