[Mijn marketing] Guda van Noort: ‘Ik hou van traditionele merken’
- Algemeen
- 15 okt 2020 @ 11:14
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - MarketingCommunicatie
- 15 okt 2020 @ 11:14
- Lucas Boon
Guda van Noort (43) is directeur van kennisinstituut SWOCC en professor communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Ze houdt van reclamecampagnes die een maatschappelijke discussie in gang zetten. 'Het leidt tot debat en dat is nodig als er neiging tot polarisatie is.'
Vernieuwde aanwezigheid
Corona brengt de digitale transformatie naar nieuwe formats om praktijk en wetenschap met elkaar te verbinden in een stroomversnelling. Bij SWOCC hebben we expliciet niet gekozen voor afwezigheid of adempauze, maar voor vernieuwde digitale aanwezigheid, met onder meer een webinar, podcast en hybride events. In een kleine organisatie vergt dat veel van mensen; alles is nieuw, geen bestaand draaiboek kan worden gebruikt en we hebben veel getest. Een podcast opnemen is één ding, maar op basis waarvan kies je een streamingdienst en hoe ga je dit online verspreiden?
Guda van Noort.
Traditie
Ik houd van merken die er al even zijn en naar verwachting nog lange tijd blijven. Merken met een traditie, die blijven bestaan door kwaliteit, vakmanschap en innovatie. Dan denk ik aan ABN Amro, de Volkskrant, Villeroy & Boch, Albert Heijn en Chanel. Een merk dat niet in dit rijtje past, maar ook mijn favoriet is, is portemonneemerk Secrid. Innovatief, van Nederlandse bodem en met een geweldig mooi design.
Tranen
Entertainende en ontroerende reclamecampagnes hebben mijn voorkeur, zeker na een dag lang bezig te zijn geweest met inhoud en wetenschappelijk onderzoek. Bij 'waarom wachten' van Dela springen direct de tranen in m'n ogen. Waardevol vind ik campagnes die een beweging of maatschappelijke discussie in gang zetten, zoals Doeslief van SIRE. Het leidt tot debat en in gesprek gaan met elkaar en dat hebben we nodig als er neiging tot polarisatie is. Overigens vind ik niet dat merken zich zouden móeten mengen in maatschappelijke discussies, maar dat is een andere discussie.
Taal
Digitalisering van de samenleving als geheel vergt veel van bureaus, zoals de samenwerking tussen verschillende disciplines. Vanuit interdisciplinaire wetenschappelijke onderzoeksprojecten weet ik dat het een enorme uitdaging is om alleen al elkaars taal te begrijpen, laat staan om tot een gemeenschappelijk product te komen. Ik zie het als een prestatie als een reclamebureau alpha, beta en gamma weet te verenigen. Een goed voorbeeld van zo'n bureau is Capitola.
Positieve energie
Mijn favoriete marketeer doorleeft het vak, komt altijd met een dijk aan positieve energie de ruimte binnenlopen en zet zich niet alleen in voor het merk, maar ook voor het vakgebied. Van deze mensen zijn er gelukkig veel. Ik noem graag Ewa Skotnicki van Fairphone. Ik ben een trouwe Apple-fan, maar zij heeft me bijna om!
Hartelijk gelachen
Het jargon van het marketingvak krijg je als wetenschapper niet mee tijdens je opleiding. Ik heb daarom hartelijk gelachen om de video van Joe Public met Ruben Vermeer, die werd vertoond tijdens de San-uitreiking afgelopen september.
Maffe mensen
De Maffe Mensen-podcast van Simone Krouwer van de Universiteit van Antwerpen, over hoe mensen door communicatie, media en marketing worden beïnvloed, vind ik erg goed. Knappe, toegankelijke wetenschapscommunicatie. Ik sprak met haar over het ontwikkelproces en de inhoud in aanloop naar de eerste SWOCC-podcast en ik was meteen fan. Later deze maand worden de eerste afleveringen gedeeld.
Kennis
Ik hou van magazines die mooi zijn vormgegeven en gefundeerde inzichten delen die niet per sé dicht bij mijn eigen vakgebied liggen. Fantastisch is natuurlijk National Geographic, maar minder bekend is TVVL Magazine: een vakblad over de Nederlandse bouw- en vastgoedsector. De filosofie van TVVL is dat kennis de motor van de toekomst is, en daar geloof ik ook in voor het communicatie- en marketingvak. Dit blad is voor mij een schoolvoorbeeld van hoe je begrijpelijk over wetenschappelijk onderzoek communiceert, met verhelderend beeldmateriaal.
Blijven voeden
Juist een stichting wordt geraakt door de coronacrisis. De geldkraan gaat bij bedrijven vaak het eerst dicht voor dit soort initiatieven. Mijn persoonlijke uitdaging is dan ook met SWOCC mee te surfen op de golf van digitalisering en bewegingen in de markt, om zodoende marketingprofessionals blijvend te voeden met gefundeerde kennis die inspireert en helpt in de uitoefening van hun vak.
In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events