[branded content] Effies anders?
- 26 nov 2020 @ 07:05
- Sales
In de vakbladen staat deze week waarschijnlijk ongeveer hetzelfde artikel over de Effie als in de afgelopen jaren. Grote winnaar, zoveel keer goud, zilver, brons. Hoge niveau, de kritische jury, quote van de voorzitter. Ook op social media delen we waarschijnlijk hetzelfde als vorig jaar en taggen we het hele team. Dat team zit thuis blij te wezen en viert haar succes in een app-groep met emoticons van champagneflessen, gebalde vuisten en vol dankbaarheid gevouwen handen. Want dat is echt wat anders, we vieren het niet samen. De jury heeft weer gesproken, de Effie is gewonnen maar wat we dus in essentie missen is de ervaring, de beleving. Die ervaring is dus àlles.
Dit jaar beseffen we wat we missen
De ervaring van het fysieke contact, het vluchtige ‘héy-hallo-hoi’, de borrel, de opwinding, het gejuich en vooruit - we zijn ook maar mensen - het applaus voor de winnaars. We missen de kleine menselijke geneugten van een fijne jurk of het goede pak uit de kast. De ergernis over die ene tafel die zich nergens wat van aantrekt en óveral doorheen kletst. Het is die beleving die een uitreiking het ene jaar anders maakt dan het andere. Die zorgt dat de Effies voor bezoekers memorabel zijn. Het jaar van de verongelijkte inzender die briesend verhaal haalt bij Mary of het jaar van de dolgelukkige winnaar die om half vier met een stuk in z’n kraag en een stuk metaal op z’n hoofdkussen ronkend zijn roes inslaapt. Winnaars vergeten we, maar dát is wat we ervaren, onthouden en doorvertellen. Dat maakt het deelbaar met iedereen die er niet bij was. Dit jaar beseffen we ons heel bewust dat we juist dat missen. Evenement-bureaus missen dit jaar het inkomen dat erbij hoort. Als ze zich niet zouden aanpassen aan die nieuwe realiteit en beseffen dat overal een ervaring in zit.
Beleving is ons nieuwe perspectief
Daarbij draait alles om transformatie. Lao Tzu, wijsgeer van ver voor Darwin, biedt daarbij de helpende hand: ‘What the caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly’. De XSAGA rups zàt succesvol in de live evenementen, de XSAGA vlinder zit in beleving en vliegt van zaal naar digitaal. Je categorie, je vaste manifestatievorm, is vaak je houvast. Als dat wegvalt ontstaat een nieuw speelveld. Dan moet je je vleugels uitslaan en vliegen. Of vallen. Door de chaos tegemoet te vliegen, ontwikkel je een nieuw perspectief. Beleving is ons nieuwe perspectief.
Beleving is niet gebonden aan een zaal, een museum, een sportveld of plein maar evenmin aan een groter of kleiner scherm. Beleving zit namelijk niet van buiten, maar van binnen.
Beleving bereikt alle zintuigen
De kunst is niet om de aandacht te trekken of af te leiden, maar om hem waard te zijn. Per definitie is er een vrijwillige captive audience. De beleving kan alle zintuigen bereiken. Niet enkel cognitief, maar ook affectief. Zo kan de ontvanger dieper ‘ondergedompeld’ worden in de gewenste beleving. Geur, licht, geluid, stilte, spanningsbogen, contrasten, plekken, momenten. Daarbij kan alles volledig ingericht worden op het creëren van die beleving.
In het jaar waarin het bureau wordt uitgeroepen tot international #1 bij BEA World én bij Eventex top 50 event organizers and agencies, kiest het bureau een nieuwe koers en richt zich volledig op gedrag sturende beleving.
Everything is experience, experience is everything.
Marc Leurs
Head of strategie en content XSAGA
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Xsaga
-
Sales
- Werkt bij: BBP Media
- Functie:
- Website:
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing