DNB: Nieuwe lockdown treft economie

DNB: Nieuwe lockdown treft economie
  • Algemeen
  • 14 dec 2020 @ 13:15
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenMarketing

Op basis van zeer snelle ruwe berekeningen verwacht De Nederlandsche Bank (DNB) dat door de vanavond af te kondigen nieuwe lockdown de eerder voorspelde groei in de eerste maanden van 2021 omslaat in tijdelijke krimp. In te sluiten winkels zullen vandaag nog kerstinkopen gehamsterd worden.

Voor marketeers betekenen de verwachte maatregelen minder fysieke points of purchase, consumenten die de hand op de knip houden en focus op online distributie. Voor horeca en 'niet noodzakelijke' retail betekent dit extra omzetverlies. Een avondklok is wel besproken maar wordt niet ingevoerd.

Tot eind januari
‘In het geval van een lockdown tot eind januari 2021, die qua maatregelen vergelijkbaar is met de eerste golf, komt de economische groei over heel 2021 uit op 1 tot 2 procent van het bbp’, laat directeur Olaf Sleijpen van De Nederlandsche Bank in de Volkskrant weten bij de presentatie van de nieuwste prognoses. Wijzend op de verschillende aanpakken in de V.S. relativeert Sleijpen de schade door lockdowns. 'Sommige staten waren heel streng, andere niet. Wat blijkt: qua economische schade maakt het niet zo heel veel uit.’ Zonder de extra maatregelen werd door DNB uitgegaan van een forser herstel van de Nederlandse economie komend jaar van 2,9 procent.

Risico op piekbelasting verminderd
Eerder deze morgen berichtte Huib Lubbers, directeur van Bureau RMC, op basis van onderzoek nog dat het onnodig is Nederlandse winkels te sluiten vanwege drukte in de straat. 'Met de huidige druktecijfers die ruim 40% onder vorig jaar liggen, lijkt veilig winkelen goed te doen. Het risico is de piekbelasting per uur en niet of er gemiddeld over de dag minder mensen zijn geweest.' Vanavond om 19.00 uur zal premier Mark Rutte een toespraak houden en waarschijnlijk strengere maatregelen aankondigen zoals de sluiting van de niet noodzakelijke winkels. Lubbers: 'Dat lijkt ons een te zware maatregel, die niet met cijfers kan worden onderbouwd. Vergelijkbare risico’s als met Black Friday worden niet verwacht, sterker nog de drukte van 2019 zal naar onze inschatting geen enkele dag worden bereikt. Black Friday was een piekevenement terwijl Kerst een langere periode behelst, van wel drie weken, waardoor de drukte zal worden verspreid. Maar waakzaamheid blijft geboden. Kerst valt dit jaar op een vrijdag en zaterdag, waardoor het risico op piekbelasting zal worden verminderd. Immers de zaterdag voor kerst is traditioneel één van de drukste dagen van het jaar en die is ruim één week voor Eerste Kerstdag, waardoor de drukte zal worden gespreid over de dagen ervoor. Wij denken, mits de juiste maatregelen getroffen worden door bijvoorbeeld drukte real time in beeld te brengen, de drukte in december niet het niveau van 2019 zal bereiken. Veilig winkelen kan, maar laat je niet verrassen.'
(PvWK, bronnen: MT, VK en ANP, beeld: Cotton Bro/ Pexels)


Grafiek verwachte winkeldrukte (bron: RMC)
  

De Volkskrant vat de maatregelen samen (bron: VK, 14/12/'20)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken