[Mijn marketing] Daan Zoetmulder: ‘Marketeers leunen teveel op de inzet van derden’

[Mijn marketing] Daan Zoetmulder: ‘Marketeers leunen teveel op de inzet van derden’
  • Algemeen
  • 14 jan 2021 @ 10:37
  • 24430 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • ContentMarketing

Daan Zoetmulder (37) is managing director van Wayne Parker Kent. Hij is onder de indruk van de bedrijfscultuur van Netflix, waarbij zo min mogelijk regelgeving centraal staat. ‘Alleen op die manier kun je transformeren van dvd-postorderbedrijf naar grootste streamingdienst ter wereld.’

Jongleren

Het afgelopen jaar heb ik geleerd dat thuiswerken met kids in combinatie met het runnen van een bureau één en al jongleren is. Om dat te laten slagen, moet je kunnen vertrouwen op een team met talenten die goed kunnen omgaan met bepaalde vrijheden, ownership voelen en continu met frisse en nieuwe ideeën komen. Maar ik ervaar ook dat onze creatieven klaar zijn met videobellen, live brainstormen toch echt beter werkt en ons eigen SuperHelder-bier veel lekkerder smaakt op kantoor.

Cultuur

Netflix is, vooral in 2020, mijn favoriete merk geworden. Net als de rest van Nederland heb ik hun bibliotheek redelijk uitgespeeld. Na het lezen van het boek van Reed Hastings (oprichter van Netflix, red.) ben ik nog meer te spreken over de manier waarop hun cultuur het bedrijf vormt, waarbij innovatie en zo min mogelijk regelgeving centraal staan. Alleen op die manier kun je transformeren van dvd-postorderbedrijf naar de grootste streamingdienst ter wereld. Indrukwekkend.

Aanstekelijk

De campagne van Interpolis en rapper Snelle, die jongeren bewust maakt van de risico's van telefoongebruik op de fiets, springt er voor mij uit. Met een prachtige videoclip (door Wefilm, red.) en een aanstekelijk nummer de aandacht van miljoenen jongeren trekken, dat vind ik bewonderenswaardig.

Vette marketing

R/GA is een van mijn favoriete bureaus. Dit van oorsprong Amerikaanse bureau weet als geen ander strategie, tech en creativiteit te combineren in een breed aanbod van vette marketing en business-oplossingen.

Visionair

Mijn favoriete marketeer is Elon Musk, op dit moment de rijkste man in het heelal. Een echte visionair, disruptor, intellectueel, maar vooral een echte ondernemer. Hij zal niet de makkelijkste persoon zijn om mee te werken, misschien wel verre van. Maar als je in staat bent om eigenhandig raketten de ruimte in te sturen en met nul euro advertentiebudget 250.000 Tesla Cybertrucks in de preorder te verkopen, dan ben je tot grootse dingen in staat. Wie weet wel een reisje naar Mars.

Eigen content

Veel marketeers hebben nog steeds een vrij korte termijn-focus, denkend in campagnes en flights, om zo een korte termijn-piek te realiseren die daarna als een nachtkaars weer uitgaat. Ze leunen daarin teveel op de inzet van derden. In plaats daarvan zouden merken moeten investeren in eigen content en data om zodoende een duurzame en lange termijn-relatie met hun klanten op te bouwen.

Op de hoogte

Als ik nu The Brief, onze eigen podcast over advertising, media en marketing, als favoriet noem, zou dat een beetje triest zijn natuurlijk. Laat ik dan iets meer bescheiden zijn en voor mijn ochtendfavoriet NRC Vandaag gaan. Heerlijk om door Thomas Rueb en zijn collega's in twintig minuten helemaal op de hoogte te worden gehouden van één actueel onderwerp.

Apps

Ik moet eerlijk opbiechten dat ik geen magazines meer lees. Online volg ik apps als die van NOS, FD en Medium. Offline lees ik voornamelijk boeken.

Directe relaties

Mijn uitdaging is om meer merken te overtuigen van het feit dat ze directe relaties met hun klanten moeten opbouwen en minder afhankelijk worden van tussenpartijen. Daarnaast wil ik de propositie van Wayne Parker Kent als creatief contentmarketingbureau kenbaar maken in de Benelux en Duitsland.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online en tweewekelijks in print.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken