[Mijn marketing] Birgit Zuurveld: ‘Ik wil merken ‘social first’ laten denken’

[Mijn marketing] Birgit Zuurveld: ‘Ik wil merken ‘social first’ laten denken’
  • Algemeen
  • 22 feb 2021 @ 11:41
  • 18396 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Birgit Zuurveld (35) is managing director van social media-bureau Dorst & Lesser in Amsterdam. Het is haar uitdaging om marketeers meer 'social first' te laten denken. 'Soms moet social media zo ontzettend snel. Dat kan ook, maar een goede strategie aan de basis verdient bij merken echt meer aandacht.'

Trots

Door de coronacrisis heb ik geleerd dat teamspirit nog belangrijker is dan ik al dacht. Ik geloofde er altijd al in, maar als ik zie hoe hard mijn team het afgelopen jaar heeft gewerkt, elkaar heeft geholpen en er voor elkaar was als het even wat minder goed ging met een collega, maakt me dat trots.

Nuchter

Justdiggit is mijn favoriete merk. De eerste zin op hun website luidt: 'Als we de aarde kunnen opwarmen, dan kunnen we haar ook weer afkoelen.' Ik hou van de nuchterheid rondom zo'n groot onderwerp en van de 'gewoon doen'-mentaliteit, waarbij de boeren in de communicatie zo mooi naar voren worden gebracht. Ik geniet hiervan op alle vlakken.

Marketingbeperking

De laatste Oatly-campagne waarin het merk de wetswijziging die marketingbeperkingen oplegt aan de plantaardige zuivelindustrie wil voorkomen, zoals het gebruik van het woord ‘melk’ in havermelk, vind ik erg goed. Ik kan persoonlijk niet bevatten dat dit anno 2021 überhaubt nog ter tafel komt, maar ook vanuit marketingoogpunt vind ik het een hele mooie en slimme campagne.

Duidelijke positionering

Ik vind dat Glasnost een mooie, maar vooral ook duidelijke positionering heeft ingenomen binnen de bureauwereld. Ze blijven hier trouw aan en bouwen het eigenlijk alleen maar verder uit met hun werk en als bureau zelf.

Continue vernieuwing

Corina Lordache, senior brand manager bij Schweppes International is mijn favoriete marketeer. Niet bekend bij het grote publiek in Nederland, maar dat is echt onterecht. Ik ken niemand die zo gedreven haar merk laat groeien door continue vernieuwing van binnenuit en met slimme optimalisaties vanuit de data.

Vrouwen aan de top

Er staan nog altijd te weinig vrouwen aan de top van de marketingwereld. We gaan langzaamaan de goede kant op, maar ik zou die verandering graag in een paar versnellingen hoger zien.

Verslaafd

Ik verslind podcasts. Op dit moment ben ik verslaafd aan De Dienst, waarbij je een kijkje binnen het AIVD krijgt. Iedere ochtend begint bij mij met NRC Vandaag en ter ontspanning vind ik Man, man, man de podcast helemaal top.

Social first

Ik zie het als mijn persoonlijke marketinguitdaging om de merken waarvoor ik werk nog meer social first te laten denken. Ik denk dat er al mooie stappen gezet worden, maar soms moet het zo ontzettend snel. En ja, social kan ook snel en dat is zeker een kracht, maar een goede strategie aan de basis verdient bij veel merken echt meer tijd en aandacht.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online en tweewekelijks in print.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken