[Mijn marketing] Piet Hein Smit: 'Ik heb respect voor bureaus die dichtbij hun overtuiging blijven'

[Mijn marketing] Piet Hein Smit: 'Ik heb respect voor bureaus die dichtbij hun overtuiging blijven'
  • Algemeen
  • 22 apr 2021 @ 08:53
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Piet Hein Smit (51) is oprichter van reclamebureau XXS in Amsterdam. Hij mist kwetsbaarheid en realiteitszin in de reclame-industrie. ‘Als we niet met elkaar durven te erkennen dat we nooit meer krijgen wat we kregen, zie ik de noodzakelijke ontwikkeling die het vak nodig heeft somber in.’

Kleine teams

Eind dit jaar bestaat XXS 25 jaar. We zijn ooit begonnen vanuit de overtuiging dat het beste werk in kleine, gespecialiseerde teams tot stand komt. Dat we diezelfde visie nu als onderdeel van Candid schaalbaar kunnen maken, met alle disciplines die er in de tussentijd zijn bijgekomen, vind ik erg mooi.

Corona ontmaskert

De coronacrisis vergt het uiterste van ons. Enerzijds omdat corona ontmaskert: het verdeelt letterlijk en figuurlijk de hele wereld en er is moed voor nodig om daar waar verdeling heerst, de verbinding te herstellen. Anderzijds heeft het ons geleerd dat wij onszelf razendsnel weten aan te passen. Want als je dertien maanden geleden had voorgehouden waar we nu zijn beland, weet ik zeker dat 98% je voor gek zou hebben verklaard.

Goddelijke status

Deus ex Machina is by far mijn favoriete merk. Als je zo sterk bent dat je de switch van custom motorfietsen via kleding naar een bejaardenresort op Bali kunt maken, bereik je als merk met recht de goddelijke status.

Verfrissend

Ik ben nogal visueel ingesteld en vind daarom de campagnes en beeldtaal van Coolblue verfrissend prettig.

Overtuiging

Een favoriet bureau noemen vind ik lastig, maar laat ik zeggen dat ik respect heb voor bureaus die dichtbij hun overtuiging zijn gebleven. En bureaus die zich, zonder die overtuiging los te laten zijn blijven ontwikkelen, heb ik helemaal hoog zitten.

Transformatie

Jurjen Worp is mijn favoriete marketeer; razend knap hoe hij achter elkaar bedrijven transformeert. Eerst Coop en nu Makro. Om een grote en gevestigde formule te transformeren heb je energie, verbeelding en doorzettingsvermogen nodig. Dat heeft Jurjen allemaal. Hij is een serial transformer.

Realiteitszin

'Het gaat hier nog steeds fantastisch!' Ik mis de kwetsbaarheid en realiteitszin in onze industrie. Dat is natuurlijk ook verdomd moeilijk als het je vak is om dromen te verkopen. Maar als we niet met elkaar durven te erkennen dat we nooit meer krijgen wat we kregen en als we blijven doen wat we deden, zie ik de noodzakelijke ontwikkeling die het vak nodig heeft somber in.

Ochtendritueel

Ik heb een jaar lang iedere dag naar de podcast van meditation teacher Tijn Touber geluisterd, vanaf dag één onderdeel van mijn ochtendritueel. Touber is er recent helaas mee gestopt en ik moet zeggen dat ik hem intens mis.

Boek

Vervelend veel mensen om mij heen zeggen dat ik een boek moet schrijven over '25 jaar XXS'. Los van het feit dat ik vind dat er al genoeg boeken zijn, is mijn grootste geheim dat ik tot mijn elfde niet kon lezen. Dus als je om mijn persoonlijke uitdaging vraagt, is dat er wel een.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online en tweewekelijks in print.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken